Deel dit artikel
-

Sms-gedragscode moet scherper

Maken de sms-boeren het zichzelf te makkelijk met een zelfopgelegde sms-code? Emerce legde de template voor online sms-advertenties, onderdeel van de code, voor aan twee usability experts. “Op de punten waar het echt om gaat, voldoet de template niet.”

De template geeft aan waar de diverse onderdelen, als bijvoorbeeld de voorwaarden en de subscriptie-informatie, in het aanmeldscherm moeten staan. Bovenin de template moeten de kosten per item worden genoemd. Voor Stefan Wobben, usability expert bij Concept7, is dat niet duidelijk genoeg: "Bedoelen ze hiermee een sms? Waarom schrijven ze dat dan niet? Wat ik ook verwarrend vind, is dat in de voorwaarden aan de onderkant van de template iets anders staat, namelijk die drie euro per item en de sms downloadkosten en de hoeveelheid items per week. Er zijn dus meer kosten dan die drie euro die boven in de advertentie worden genoemd."

Wobben meent dat de template die de sms-branche heeft opgesteld een verbeteringsslag kan gebruiken: "Ik zou het niet in termen van goed of fout willen beschrijven, maar de sms-branche heeft het zich wel makkelijk gemaakt met de template die er nu ligt." Hij vindt het een stap in de goede richting, maar blijft achterdochtig. "Het zijn sms-boefjes. Zij zullen altijd manieren zoeken om de conversie te verhogen, de gebruikers te misleiden."

Tekst negeren

In de subscriptie staat alle informatie die de gebruiker nodig heeft om bewust de keuze te maken zich aan of af te melden voor de dienst. "Verhoudingsgewijs neemt deze tekst weinig ruimte van de advertentie in beslag. Negen van de tien mensen zullen dit niet lezen. Je voldoet misschien wel aan de informatieplicht, maar daar is alles mee gezegd." Ook de lettergrootte werkt niet mee. Wobben: "Verschillende onderzoekers hebben dat een leesbaar font de grootte van 12 punten moet hebben. Voor de voorwaarden en additionele informatie schrijft de richtlijn een minimale grootte van 10 punten voor. Dit is niet goed leesbaar voor veel gebruikers waardoor ze deze tekst zullen negeren."

Ruben Timmerman, schrijver van de usability-weblog Usarchy vindt de code ‘leuk bedacht’, maar weet niet in hoeverre het initiatief serieus genomen moet worden: "In het midden van de advertentie staat de call to action, voor de gebruiker de belangrijkste indicator wat er gaat gebeuren. In de praktijk wordt hier om die reden het meest misbruik van gemaakt, door de call to action af te laten wijken van de realiteit. "Win de iPhone", in plaats van "Abonneer je voor zeven euro per week op deze dienst". Verder weg, helemaal onderaan staan de voorwaarden en de subscriptie-informatie. Hoe verder de negatieve zaken van de call to action afstaan, hoe beter." "In de code staat bij call to action: "Bevestigen door op versturen te drukken". Versturen is een hele vage call to action waar de bezoeker op basis van het artwork zelf zijn verwachting zal scheppen."

Een grote grap

Er zou één duidelijke zin in de online advertentie bij de call to action moeten staan, meent Timmerman: "U sluit nu een abonnement af, wilt u dat?" Hij ziet dat veel van de sms-dienstenaanbieders lak hebben aan de voorschriften: Dat is de hele grap. Het is wel vastgelegd, maar niet iedereen houdt zich er aan. De richtlijnen werken niet goed."

De template wekt de indruk heel strak te zijn. Maar de punten waar het echt om gaat, daarop voldoet de template niet. Zo stipt Timmerman aan dat de verplichte kleurstelling voor de kleine lettertjes (wit op zwart) helemaal niet zo voordelig uitpakt voor de consument. "Door de kleurstelling af te laten wijken van de rest van de kleurrijke advertentie, wordt de illusie gewekt dat deze informatie niet bij de rest hoort. Mensen zijn blind voor dingen die uit de toon vallen. Het kan officieel overkomen, maar ook genegeerd worden, of erger: niet gezien worden."

Deel dit bericht

3 Reacties

Smsdienst Register

De huidige discussie over de sms-gedragscode gaat met name over het maken van reclame voor smsdiensten en (het ontbreken van) de controle op deze communicatie uitingen. Dit is slechts een onderdeel van de smsgedragscode. Juist dat deel van de gedragscode is inderdaad moeilijk te controleren.  De berichten die smsdienstregister.nl ontvangt gaan meestal niet over misleidende reclames, maar juist over problemen en onduidelijkheid bij het afmelden voor een dienst. Al zou de call-to-action duidelijk aangeven dat een smsdienst een abonnement betreft; al zou de subscriptie groter en langer worden vertoond en duidelijker worden geformuleerd; de meeste mensen lezen niet! De aanmelding is in de meeste gevallen ook een impuls actie. Om die reden is het vooral belangrijk dat het voor de consument duidelijk is hoe deze zich weer kan afmelden voor de dienst. En dat de afmeldcodes ook daadwerkelijk werken. SMSdienstregister heeft om die reden een smsdienstkeurmerk in het leven geroepen. Op http://www.smsdienstkeurmerk.nl kunnen aanbieders van betaalde smsdiensten en smsmarketingdiensten een keurmerk aanvragen. Smsdienstverleners die voor hun smsdienst een keurmerk aanvragen worden gecontroleerd. Vermelden ze duidelijk op hun website of hun dienst een abonnementsdienst betreft? Wat zijn de kosten en de frequentie van de berichten? Hoe kan men zich weer afmelden voor de dienst? Is er een helpdesk en (hoe) is die te bereiken? Kortom, doet de Smsdienst aanbieder ook daadwerkelijk wat er wordt beloofd. Als bij controle blijkt dat de dienst zich aan de regels houdt wordt er een keurmerk verleend. De aanbieder van de dienst plaatst het smsdienstkeurmerk op de website en ook op smsdienstregister.nl wordt het keurmerk vermeld. Als er veel klachten over de dienst binnenkomen wordt de dienst opnieuw gecontroleerd en kan het keurmerk worden afgenomen. ?Consumenten die zich aanmelden voor een dienst met een keurmerk weten zeker dat ze zich aanmelden voor een betrouwbare smsdienst waar ze ook weer makkelijk vanaf kunnen komen.? Smsdienstregister biedt de consument met een onafhankelijk smskeurmerk duidelijkheid in de ondoorzichtige markt van betaalde smsdiensten.

Steyn

Hmmmm… Ik zie usability experts, makkelijk om te schieten op iets waar ze zelf niet aan mee gewerkt hebben…. Waar is het wederhoor van de Aggregators en operators?

Ruben Timmerman

Steyn: wat had je liever gezien dan? Dat de "ontwerper" van de gedragscode zelf even zijn mening had gegeven over zijn ontwerp?! Het hele idee is juist dat een onafhankelijke "expert" zijn mening geeft, en wie dan beter dan de mensen die de hele dag niks anders doen dan mensen observeren en geld verdienen met het verhogen van conversie?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond