Deel dit artikel
-

SMS-soap bescheiden succes

De SMS-soap 'De Frederikstraat' blijkt na zestien maanden een bescheiden succes. De soap is volgens de makers, de Haagse conceptontwikkelaars Add is Multiply, winstgevend en telt "honderden" abonnees. Directeur Paul Brinkhof is sceptisch over de MMS-soap van Media Republic.

"Sinds reversed billing niet meer beperkt is tot KPN en Vodafone, is de SMS-soap winstgevend", zegt commercieel directeur Paul Brinkhof van de Haagse conceptonwikkelaars voor mobiel internet Add is Multiply . Brinkhof wil niet zeggen hoeveel die winst precies bedraagt. "We kunnen in ieder geval het salaris van maakster Jessica van der Burg betalen." Dat kan met name omdat er weinig kosten zijn gemaakt om de soap te ontwikkelen.

Brinkhof wil over de aantallen abonnees van de soap, die in augustus 2001 van start ging , alleen kwijt dat het er "honderden" zijn. "Ze zijn over het algemeen erg trouw, er haken relatief weinig mensen af", aldus Brinkhof. Abonnees van de de SMS-soap De Frederikstraat betalen 25 eurocent per aflevering. Twee keer per dag, vijf dagen per week, wordt die per SMS toegezonden. Bovendien ontvangen zij samenvattingen per e-mail.

De directeur van Add is Multiply is sceptisch over de MMS-soap die Media Republic wil beginnen. Het crossmediabedrijf heeft grootse plannen met de soap, compleet met ingesproken teksten van soapsterren en een professioneel regisseur (Johan Nijenhuis). Brinkhof: "Ik wens hen alle succes, maar wat voegt MMS toe? Het is voor de gebruiker bovendien veel duurder dan SMS." Brinkhof vindt eigenlijk de vijftig eurocent die hij moet vragen om een marge te maken op de SMS-soap al te hoog.

Add is Multiply is druk in gesprek met een aantal – door hem niet nader genoemde – portals die als mediapartner voor de SMS-soap kunnen dienen. Brinkhof hoopt De Frederikstraat uit te bouwen tot een gesponsord programma. De soap zal in principe eindeloos doorgaan, legt Brinkhof uit, zolang er voldoende gebruikers zijn en de schrijfster er nog lol in heeft. Volgens hem is het de enige Nederlandse SMS-soap. Elders in Europa, onder meer in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, bestaan ook dergelijke soaps, meestal ontwikkeld en uitgevoerd door de operators zelf.

De SMS-soap is voor de conceptontwikkelaar voor mobiel internet niet de enige inkomstenbron. Add is Multiply is actief op het gebied van arbeidsmarkt, fiancieel, amusement en mobiliteit. Het verstuurt naar eigen zeggen alleen al via sites als Koersalarm.nl en Trendy.nl maandelijks zo'n 100.000 reversed billed SMS-berichten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond