Deel dit artikel
-

‘Social media geen saleskanaal voor reisbranche’

Volgens Joost Romeijn, CEO van touroperator Sundio Group, zal het nog enige tijd duren voordat er via sociale media reizen zullen worden verkocht. “Facebook is bijvoorbeeld nog lang geen saleskanaal. Ik verkoop er momenteel dan ook geen reis meer door.”

Romeijn experimenteert wel met met niches op Facebook om te kijken hoe het bedrijf daar communities omheen kan bouwen. “Maar vooralsnog is het slechts een van de middelen om een merk te laden. Zo gebruiken we Twitter alleen als webcarekanaal.”

Het beeld dat de reisbranche vandaag de dag daarentegen te afhankelijk zou zijn van een aantal grote affiliate partijen verwijst hij naar het land der fabelen. “Slechts vijftien procent van de omzet bij Sunweb, ons grootste merk, is toe te schrijven aan affiliates.” Dat is een gering percentage, aldus de eigenaar van onder meer Sunweb, GOGO, Sudtours en Jiba.

Om afhankelijkheid alsnog te voorkomen, wordt met regelmaat de stofkam door het aantal affiliates binnen Sundio Group gehaald en gekeken naar de toegevoegde waarde die een affiliate heeft voor de klant. “Allerlei actiecodesites of kortingssites hebben we om die reden eruit gehaald. Het zijn slimme jongens die hun graantje meepikken, maar daar hebben we geen behoefte aan”, aldus Romeijn. Momenteel heeft zijn bedrijf, een van de grootste touroperators van ons land, zo’n tweehonderd affiliates in het bestand.

Een uitgebreid interview met Joost Romeijn is te lezen in het aprilnummer van Emerce dat deze week verschijnt.

Deel dit bericht

13 Reacties

Jochem Vroom

* zucht *

En maar weer afgeven op nieuwe Media & Innovatieve platforms (waar consumenten dol op zijn… ) . De Sundio Group zou eens naar zichzelf moeten kijken en dan conclusies moeten trekken. Verkopen realiseren via social media en op een normale manier (ontstoffen!?) omgaan met je affiliates is echt geen opgave. Over deze case heb ik overigens een uitgebreid (en zeer relevant) artikel geschreven:

http://www.affiliateblog.nl/falend-affiliate-management/

Oli4B

Gewoon lekker blijven banneren zou ik zeggen!

Eelke Broersma

Een direct verkoopkanaal is de sociale media misschien nog niet, maar indirect kan dit kanaal best wel wat verkeer en uiteindelijk dus ook boekingen te weeg brengen. Dit is althans tot nu toe onze ervaring, uiteraard op een andere schaal dat bij Sundio.

Laurens

Ja precies, want als ik een fantastische vakantie heb gehad, dat deel via mijn netwerk en laat weten dat ik die bij Sundio Group heb geboekt, dan is de kans nul dat iemand in mijn netwerk, of het netwerk van mijn netwerk wellicht die vakantie ook koopt…of een andere vakantie…

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer je als reisorganisatie je een relevante faciliteerder bent, middels social media, dat je zeker reizen gaat verkopen. Initiatieven als Tripadvisor, ASmallWorld, etc, bewijzen dat al jaren.

richard

@Jochem: Niet bepaald verrassend jouw weinig objectieve reactie,gezien het feit dat jullie core business kortingscodes is.

En om kortingsites/actiecodesites als “innovatief”te bestempelen is zelf lachwekkend.
Tevens ben je als schrijver van het blog niet niet bepaald de aangewezen persoon om deze als “zeer relevant” te bestempelen.

Lean Vergeldt

Om puur te reageren op het social media gedeelte: nee, social media is geen keihard sales kanaal. Het zal de algemene achterstand in de reisbranche door de economische crisis dit jaar nog niet opheffen. Hier in tegen is het wel een middel om consumenten op diverse manieren aan je te binden, waardoor ze eerder bij jou zullen gaan kijken dan bij een concurrent. We weten allemaal dat door de transparantie van de markt en de diverse middelen op internet (o.a. reviewsites) de klant minder snel loyaal is aan een bepaald merk. Door customer engagement in social media verhoog je de klantloyaliteit met enige mate. Wij kunnen dan ook wél zeggen dat we boekingen halen uit social media.

Simi

Ik denk dat een bedrijf in de reisbranche dat facebook in wil zetten als verkoop-kanaal, het doel daarmee voorbijschiet. Het eerste en wat mij betreft enige doel is interactie en een laagdrempelig platform om vragen te beantwoorden, informatie te kunnen geven EN om mensen simpel kennis te laten maken met het soort bedrijf dat je bent

Jeroen

Voor welke branche is soc media dan wel zo’n goed verkoopkanaal? Het wordt hier gebracht alsof de reisbranche een uitzondering vormt. Volgens mij is het eerder regel dan uitzondering…

Frans Jan Boon

Social media is geen verkoopkanaal en zal dat ook nooit worden. Social media kan de verkoop wel degelijk stimuleren, is onze ervaring (opgedaan bij o.a. klanten in travel). Het gaat erom dat je het op de juiste manier inzet in verschillende fases in het sales proces. Zie deze presentatie die wij gaven op TradeTravel: http://www.addtofriends.nl/docs/Op_reis_met_social_media.pdf

Oeds

Mijn ervaring is dat het wel degelijk als onderdeel van je marketingmix een belangrijke meerwaarde heeft. Directe sales is zeker mogelijk. Het hangt uiteraard wel van de branche en het meten af, waar ken je e.e.a. aan toe.

Xtreme Gap Jongerenrezien

Het hangt natuurlijk ook af van de doelgroep. Onze tussenjaar reizen hebben een jonge doelgroep waarbij bijna iedereen op bijvoorbeeld facebook zit…Wij kunnen dan ook niet zonder! Plus het is super makkelijk en leuk communiceren via sociale media

Vakantiehome.com

Social media is momenteel de grootste groep die bij ons een vakantiehuis boekt.

Bungalowverhuur

Wij gebruiken totaal geen social media. Maar zijn ons er in aan het verdiepen om de beste manier te vinden om dit toe te passen.
De meningen die hier vermeld worden zijn interesant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond