Deel dit artikel
-

Sonera en UPAQ starten digitale koeriersdienst

Internetprovider Sonera en UPAQ beginnen in Nederland met een digitale koeriersdienst voor de zakelijke markt. Met Sonera E-Xpress kunnen volgens de initiatiefnemers grote databestanden beveiligd en tegen lage kosten via Internet verstuurd worden.

Sonera zegt dat de dienst onafhankelijk van het type internetaansluiting en ISP te gebruiken is. Sonera richt zich in eerste instantie op juridische en grafische ondernemingen in het MKB.

Sinds februari van dit jaar biedt Sonera met UPAQ op de site sonera.upaq.com proefaccounts aan voor een gratis periode van 30 dagen. Er wordt gestreefd naar een paar honderd klanten aan het einde van dit jaar. Op dit moment werken rond de 60 bedrijven met E-Xpress, zowel betaald als op proef.

Sonera E-Xpress is gebaseerd op standaard protocols als IP, HTTPS en DVB, waardoor zowel de zender als de ontvanger de dienst zouden kunnen gebruiken met een standaard webbrowser, een e-mail account en een desktop client. Extra software of hardware aanpassingen zijn niet vereist om de service te kunnen gebruiken. Voor 24,95 euro per maand is onbeperkt gebruik te maken van E-Xpress. Voor meerdere gebruikers stelt Sonera de maandprijs samen op basis van een offerte, waarbij het maandelijkse bedrag afhankelijk is van het aantal gebruikers, het dataverbruik en andere diensten die een bedrijf van Sonera afneemt. Bij Sonera's DSL producten is Sonera E-Xpress standaard inbegrepen.

Het programma biedt een track & tracing systeem waarbij de digitale zending vanaf het verzenden tot aan ontvangst volledig gevolgd kan worden. De beveiligde distributie van Sonera E-Xpress draait op UPAQ's beveiligde infrastructuur. UPAQ is een application service provider gespecialiseerd in beveiligde distributie en het management van digitale bestanden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Ron Arends

Grappig te lezen dat juist Sonera een dergelijk systeem op de markt gaat zetten! Ze werken dan zeker met het SSNOWTII-protocol: "So Slow No One Wants To Intercept It"! Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de eerste klanten, want inmiddels is het via de Sonera-kabel bijna onmogelijk bestanden, groter dan 750 KB te ontvangen per email.Gelukkig kun je wel je beklag doen over de snelheid van het net: Gewoon een mailtje sturen… Na twee maanden wachten krijg je dan keurig een mailtje terug met de vraag of het emailbericht nog aktueel is, en zo ja, of je het nog een keer wilt posten, omdat de helpdesk het zo druk heeft!Databestanden veilig versturen? Ik brand wel een CD-tje!

Dr. Roland Naef

I am working from home and often have problems with sending big files. Sonera E-Xpress works perfectly. And it is secure. Check it out. Pretty cool application.

maurice den Engelsman

Nou ik kan niet meer zeggen dat ik het met Ron Arends eens ben.Toen Sonera nog multiweb was ging het allemaal wel aardig maar sinds de overname is het schrikbarend hard achteruit gegaan. Downloaden met 0,1 Kb vind ik niet echt een KABEL internet verbinding. Laat ze dit probleem maar eens eerst oplossen en kom later eens (als het eindelijk allemaal eens goed werkt 🙂 met andere produkten op de markt. En als ik het goed begrepen heb zijn hackers ook lekker bezig geweest in hun zo goed beveiligde servers.

Hans de Zwart

Toevallig surf ik via de kabel bij Sonera in Rotterdam. Ik vind het flauw dat gefrusteerde gebruikers in Noord-Holland een innovatief product dat voor de zakelijke markt is afgaan kraken omdat het particulier gebruik tegenvalt. Bij Casema, UPC, Chello noem het maar op is het ook nergens goed….Ik heb trouwens zo'n proefaccount aangevraagd bij Sonera voor E-Xpress en het is een puike dienst!Ga zo door!

Ron Arends

Als eigenaar van een klein designbureautje gebruik ik mijn Sonera abonnement 90% zakelijk. Ik heb ze ook diverse malen laten weten dat ik bereid ben (veel) meer te betalen voor een goede verbinding. Het is hier, sinds Multiweb de vlag overdroeg écht diep triest: downloadsnelheden van 60 bytes per seconde (let wel: zónder K!) zijn hier geen uitzondering, om over de uploadsnelheden maar te zwijgen.Reden waarom ik zelfs uit pure armoe maar een MyWeb-accountje heb geopend, zodat ik op kwade dagen in elk geval mijn (Sonera!!!) mailbox kan legen… Drie keer raden wat ik heb ingevuld bij de poll van deze week!

Andre van Brussel

Ben het wel eens met de opmerking dat prive-diensten en zakelijke diensten een wereld van verschil zijn. Ben trouwens benieuwd waarom Sonera deze zakelijke dienst onder haar eigen naam heeft gelanceerd en niet onder een bijv. Sonera Zakelijke diensten BV. Ik geloof dat vormen van digitale bezorging absoluut een behoefte vervullen voor bepaalde bedrijfstakken: gegarandeerde Quality Of Service, altijd inzage in de status van de verzending, proof-of-delivery, etc. Middels een dergelijke bezorgingsdienst ontstaat een variant die kan concurreren met de QoS van een CD-ROM (prijs, opslagvolume, verzendtijd, afleverbetrouwbaarheid). Ofwel het branden van de data op een CD en deze met de post versturen ging altiijd betrouwbaarder, sneller en goedkoper voor data in de orde van Mb's dan via internet. En de grafische wereld kenmerkt zich, zoals iedereen weet, door volumes, etc. Zit ik nog maar met 1 aspect: als bijv. de partijen een sterke onderlinge relatie hebben (en dus veel te versturen-ontvangen acties plegen) wanneer kiest men dan voor een e-bezorgingsdienst en wanneer voor een extranet?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond