Spil Games: ‘Grote volumes tv-budget naar online’
De reclameprijzen, omzetten en volumes voor video advertising “gaan door het dak” bij Spil Games uit Hilversum, zegt directeur Erik Goossens.
“We zijn al drie maanden stijf uitverkocht. Adverteerders internationaal hebben moeite om de doelgroep van 18 tot 44 jaar goed te bereiken op het web. Hun mediagedrag veranderd. Ze kijken uitgesteld tv, online video’s, downloaden, enzovoort. Daarom wenden ze zich tot ons”, aldus de topman van het bedrijf dat honderden miljoenen webgamers bedient.
“De commercials van dertig seconden worden minder bekeken. Het materiaal is er dus al, maar er zijn online weinig bestemmingen met hoge volumes waar de aandachtspanne vergelijkbaar is met die van tv.” De gebruikssessies op de landenportalen van Spil Games duren makkelijk dertig tot veertig minuten. Daarom zien tv-adverteerders in de Nederlandse uitgever een passende bestemming om de ‘verloren capaciteit’ terug te kopen.
Bas Seelen: “In termen van GRP’s is onze omgeving vergelijkbaar met tv.”
In de loop van volgend jaar introduceert Spil Games een nieuw advertentieformaat. Al is ‘nieuw’ ook weer niet helemaal de beste benaming. Het gaat om in game-advertising. Het verschil met de bekende vormen is dat niet Spil Games maar de spelontwikkelaar vertelt waar en wanneer de reclame kan worden vertoond.
Volgens Goossens, die in 2006 zijn spellenbedrijf Zylom aan Real Networks verkocht, weet de ontwikkelaar het best wat de balans is tussen spelaandacht en de hoeveelheid acceptabele reclametijd. “Hij weet waar de natuurlijke break in het spel liggen, bijvoorbeeld tussen twee levels. Dat gaan we faciliteren. Bij voorkeur met video.”
Het spellenbedrijf dat het grootste deel van zijn traffic via organische routes krijgt, heeft maandelijks een kleine vierhonderd miljoen spelers. De helft daarvan komt via landenportalen met herkenbare namen als Spelletjes.nl, Spielen.com en Jeux.fr. De andere helft via portalen van anderen waar Spil de spellenleverancier is. “Op de desktop hebben we 160 tot 180 miljoen spelers via de desktop, tien miljoen via telefoon en tablet. Bij de partners nog eens even zoveel.”
Financiële cijfers maakt het bedrijf niet bekend. Goossens vertelt wel, dat de omzet in 2013 veertig procent hoger ligt dan in 2012. Vorig jaar maakte het bedrijf de omslag van premium verkoop naar modellen volgens automated trading. De beschikbare reclameruimte wordt niet meer door mensen, maar door machines verkocht middels veiling per opbod.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond