Mobiel grootste drijver groei mondiale reclamemarkt
Mobiele reclame is goed voor 36 procent van de groei van de wereldwijde reclamemarkt. Televisie is de nummer twee, met 34 procent groeibijdrage. Reclame op mobiele dragers is in 2016 goed voor 7,7 procent van alle mediabestedingen.
Voor het eerst in twintig jaar zorgt een nieuw mediaplatform voor de grootste groei-impuls bij mediabestedingen. Op dit moment is mobiele reclame nog niet bijster groot, 2,7 procent van alle bestedingen, maar de groei is dermate groot dat het een wezenlijke bijdrage levert aan de mondiale groei van mediabestedingen als geheel. Die komen dit jaar op 3,6 procent uit, rekent ZenithOptimedia voor.
De media-analist kijkt ieder kwartaal naar de uitgavepatronen van adverteerders wereldwijd. ZenithOptimedia weet welke kanalen welke adverteerders inzetten en vraagt hen naar hun verwachtingen voor de toekomst.
De cijfers laten zien dat online kanalen een steeds groter deel van de reclamebudgetten krijgen toegewezen. Zelfs zo veel dat bestedingen aan televisiereclame gaan afnemen. Tv krijgt in 2013 nog 40,2 procent van de 532 miljard dollar reclamegelden die wereldwijd worden besteed. In 2016 zal dat zakken naar 39,3 procent.
In diezelfde periode zal het online aandeel toenemen van 20,6 procent nu naar 26,6 procent. Dat is een toename van dertig procent in drie jaar, waarvan de helft op het konto komt van mobiel.
ZenithOptimedia benoemt de Nederlandse markt expliciet als een opvallende, omdat hier de grootste penetratie van tabletcomputers is. Nu: 41 procent, in 2016: zestig procent.
Foto: Steve Bowbrick (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond