Deel dit artikel
-

SplinQ daagt Commissariaat van de Media voor rechter

SplinQ, een voordeelsite die de klanten korting biedt bij het kopen van producten bij andere webwinkels, daagt het Commissariaat van de Media (CvdM) voor de rechter. Deze oordeelde dat de voordeelsite in strijd handelt met de Wet op de vaste boekenprijs.

Met behulp van affiliatemarketingbedrijven geeft SplinQ zijn klanten korting op producten die worden gekocht bij andere webwinkels. SplinQ ontvangt een vergoeding, de verkoopcommissie, voor de verkopen die uit de op de site geplaatste advertenties voortkomen en deelt dit met de klanten. De leden kunnen kiezen om het geld uit te laten betalen of om het aan een goed doel te doneren.

Volgens de wet mag een boekverkoper geen korting geven. SplinQ draagt aan dat zij geen boekverkoper is. Eerder tekende SplinQ bezwaar aan bij het CvdM, maar dit werd door het commissariaat afgewezen.

"Het is ons een raadsel waarom andere voordeelsites niet worden aangepakt. Toen het CvdM een onderzoek naar ons uitvoerde, hadden de andere sites vrij spel. Zij gaan door met wat wij doen en daar hebben wij problemen mee", zegt Ferenc Varga, directeur van SplinQ.

Concurrenten

Een korte blik op de site van Ippies, een andere voordeelsite van hetzelfde kaliber, toont dat er in de categorie boeken en tijdschriften voornamelijk kortingen worden gegeven op tijdschriftabonnementen. Bij de aanbieding voor de online winkel Cosmox, waar onder meer boeken, dvd’s en cd’s worden verkocht, staat dat de korting niet geldt voor boeken in verband met de Wet op de vaste boekenprijs. Bij concurrent EuroClix staat ook vermeld dat de gebruiker geen korting, in dit geval ‘Clix’, kan verdienen met de aanschaf van Nederlandstalige en Friestalige boeken.

"Het is vorig jaar begonnen toen een boekhandelaar een klacht tegen ons indiende. Aan de hand daarvan is het CvdM een onderzoek gestart", vertelt Varga. Naar aanleiding van het onderzoek zijn er meerdere brieven verstuurd naar de bij SplinQ aanegsloten boekverkopers.

Onder meer Mainpress kreeg een waarschuwing voor het geven van een korting aan SplinQ. Mainpress werkt met affiliatemarketingbedrijf TradeDoubler die SplinQ aan het affiliateprogramma had toegevoegd. "Dat was genoeg reden voor die partijen om zich terug te trekken", aldus Varga. Selexyz, ECI en andere boekenverkopers die via een afilliatemarketingbedrijf een overeenkomst hadden met SplinQ kregen allemaal een waarschuwing van het CvdM.

Advertentieverbod

In een civiele procedure, die zitting heeft op 29 april, eist SplinQ opheffing van het advertentieverbod en een schadevergoeding van het Commissariaat. Volgens SplinQ geven de boekverkopers geen korting, maar betalen zij advertentiegeld aan SplinQ. Het bedrijf eist via de rechter duidelijkheid rondom de wet op de vaste boekenprijs.

"Ik denk wel sterk te staan. Wanneer je de wet letterlijk neemt, dan gaan wij hier niet tegenin. Wij bieden het voordeel, niet de boekhandelaars", meent Varga. Hij vervolgt: "SplinQ kiest ervoor om de advertentieopbrengsten te delen met de klant." De leden worden met een link doorgestuurd naar de sites van de aangesloten partijen om daar het product te kopen. Korting ontvangen zij van SplinQ. Varga: "Bij ons krijgen zij 50 procent van de advertentieopbrengsten terug."

Jan Vosselmanbosch, secretaris van het CvdM, heeft ‘de dagvaarding langs zien komen’: "Het is 29 pagina’s met juridisch geschut. Ik heb niet alle argumenten voor ogen. Op dit moment overleggen we met onze advocaten in deze zaak." Vosselmanbosch beaamt dat SplinQ daarnaast wil dat het CvdM optreedt tegen sites die vergeljikbare initiatieven kennen. "Dat is bij ons in behandeling", zegt de secretaris.

Het een jaar oude SplinQ heeft tegen de tienduizend leden waarvan de meesten volgens eigen zeggen actief zijn. Over de omzet doet de directeur verder geen uitspraken: "Er zijn veel nieuwe initiatieven op dit gebied, dat is gevoelige informatie die ik liever niet uii de doeken doe."

Deel dit bericht

2 Reacties

Coenders

Geachte redactie / mevr. Starkenburg, In het artikel getiteld 'SplinQ daagt Commissariaat van de Media voor rechter' wordt gesteld dat EuroClix geen melding maakt van het feit dat geen korting verkregen kan worden met aanschaf van boeken. Daarbij wordt het voorbeeld van Cosmox aangehaald. Het klopt dat bij deze campagne deze melding niet was opgenomen ten tijde van de publicatie van dit artikel. Echter dit was wel de bedoeling en dit is ook per direct aangepast op onze website. Het betrof hier dus een hiaat. Ook verzaakt het artikel te vermelden dat bij de overige 14 boekverkopende campagnes wel de volgende melding is opgenomen: 'Er kunnen geen Clix worden verdiend met de aanschaf van Nederlandstalige en Friestalige boeken.' Graag een reactie dan wel een rectificatie. Met vriendelijke groet, C.H. CoendersEuroClix

Jannemiek

@Coenders: Ik heb het inmiddels aangepast in het artikel. In eerste instantie was wat ik schreef correct, bij de genoemde webwinkel stond er op jullie site geen melding over het wel of niet geven van korting op boeken. Ik zie dat jullie hiervan bij de andere sites die boeken verkopen wel melding van geven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond