Deel dit artikel
-

Spotify biedt podcasters betaalmuur tot 150 dollar

Geld verdienen met een podcast komt een stap dichterbij nu Spotify een betaalmuur invoert in de VS. In de nabije toekomst komt deze optie ook beschikbaar in Europa.

Een miljard dollar heeft Spotify afgelopen jaren geïnvesteerd in het optuigen van een infrastructuur voor podcasts. De investeringen variëren van het aantrekken van bekende presentatoren als Joe Rogan en Michelle Obama tot de overname van reclameplatform Megaphone. Via de acquisitie van productietool Anchor introduceert Spotify nu de optie om met een betaalmuur te werken.

Makers van podcasts in Amerika kunnen hun klanten vanaf nu een maandelijkse vergoeding gaan vragen om naar hun audioproducties te luisteren. Het Zweedse softwaremaker hanteert twintig prijspunten. De laagste is 49 cent per maand, de hoogste 150 dollar. De algemene suggestie echter is om te kiezen voor 1, 5 of 10 dollar per maand.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Anders dan bij platformen als Apple en Google krijgen de professionele podcasters de optie om contactgegevens van hun abonnees te downloaden. Zo kunnen ze direct met hen communiceren, buiten het platform om.

Spotify belooft om tot 2023 geen commissievergoeding te vragen. Na het verstrijken van die termijn kan dat vijf procent worden.

Geld verdienen met podcast is een belangrijke pijler onder de financiële toekomst van Spotify. Bij muziek namelijk is niet het platform de grootste verdiener, maar de platenmaatschappijen. Om de verdiensten in de toekomst steeds sneller te kunnen laten groeien, zullen andere bronnen van inkomsten moeten worden gevonden. De beste kandidaten zijn audioreclame, commissiegelden uit podcasts en marketingdiensten voor artiesten. Deze zaken staan nog in de steigers.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond