Digitale audiomarkt Nederland groeide 26% tot 17,3 miljoen euro
De digitale audiomarkt in Nederland is afgelopen jaar gegroeid tot een kleine twintig miljoen euro, aldus een nieuw onderzoek van IAB Europe.
De brancheorganisatie publiceerde gisteren zijn jaarlijkse rapport over online reclamebestedingen in Europa en besteedde daarin voor het eerst aandacht aan de audiomarkt.
Aan digitale audioreclame werd in de onderzochte elf Europese landen in 2020 voor 502 miljoen euro uitgegeven. Vergeleken met hoeveel er aan displayreclame wordt uitgegeven, is dat 1,6 procent. Een habbekrats.
Onder deze opkomende reclamevorm scharen de onderzoekers: IP-radio, podcast, streamingdiensten en voice-assistenten.
Nederland staat negende in de lijst van elf en moet België met 21,9 miljoen euro voor zich dulden. De grootste budgetten voor digitale audioreclame werden vrijgemaakt in het VK (143 miljoen) en Duitsland (70 miljoen euro). De thuismarkt van Spotify en Storytel, Zweden, staat op nummer drie met een totaalbudget voor audio van 51,6 miljoen euro.
Sinds deze maand publiceert Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) maandelijks de downloadcijfers
- van podcasts en andere audio on demand.
Foto: Tee Cee (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond