Staking TNT Post treft Nederlandse webwinkels

Webwinkels kunnen van woensdag tot zaterdag geen brievenbuspost laten bezorgen door TNT Post. Medewerkers van het bedrijf staken komende drie dagen vanwege een reorganisatie bij hun werkgever.
Webwinkels kunnen van woensdag tot zaterdag geen brievenbuspost laten bezorgen door TNT Post. Medewerkers van het bedrijf staken komende drie dagen vanwege een reorganisatie bij hun werkgever.
Dat bevestigde vakbond Abvakabo FNV iets na vijven vanmiddag met een Twitter-bericht.
Op 8, 9 en 10 december staken postbestellers van TNT voor de tweede keer in korte tijd. Op 16 november legden ze ook al het werk neer, toen voor maar een dag.
De staking is een forse domper voor duizenden Nederlandse webwinkels. Consumenten kunnen bestellingen uit- of afstellen door de TNT-werkonderbreking. Webwinkels bevinden zich nu in de drukste periode van het jaar, de twee weken in de aanloop naar Kerstmis. In de maand tot Sinterklaas zagen de online shops hun omzet al met 37 procent stijgen. In deze weken bedraagt de omzetstijging vermoedelijk ook tientallen procenten.
Tijdens de driedaagse staking, die vanavond om 23:00 uur begint, worden poststukken die door de brievenbus passen niet bezorgd. Pakketpost wel, omdat pakketbezorgers onder een andere CAO vallen.
TNT Post reageerde vanavond met een schriftelijke reactie die leest: "TNT Post is van mening dat de opstelling van de AbvaKabo en CNV Publieke Zaak onverantwoord is en roept deze vakorganisaties op de voorstellen serieus te heroverwegen. TNT Post beraadt zich op de ontstane situatie."
Na zaterdag houdt het Post-personeel stipheidsacties. Vakbond FNV zegt dat zijn leden geen overuren of meerwerk zullen verrichten. De bond en zijn leden verzetten zich tegen een geplande reorganisatie waarbij honderden tot duizenden vaste banen vervallen.
Hoe groot de financiële schade voor webwinkeliers door de staking zal zijn, is niet in te schatten. Thuiswinkel.org reageerde vandaag niet op verzoeken tot commentaar.
Het bedrijf MCS Fulfilment heeft al voorbereidingen getroffen: "Als logistiek webwinkel dienstverlener ondervinden wij er ook hinder van. Echter lossen we dit op door onze klanten via de Social Media kanalen op de hoogte te stellen. Ook sturen we alle klanten een e-mail waarin we onze klanten op de hoogte stellen en maak je iedereen er nogmaals van bewust".
Vandaag werd bekend dat er ook ontslagen dreigen bij DHL Express in Nederland. Honderden full time banen worden omgezet naar part time banen, meldt onder meer het FD.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
18 Reacties
Michel Aanen
Ik kan me zo voorstellen dat webwinkeliers met al dit staken inmiddels op zoek gaan naar andere partijen die de bestellingen wel op tijd kunnen afleveren. Als dit gebeurd dan komt TNT in een vicieuze cirkel terecht en begeven de medewerkers van TNT zich op een hellend vlak door hun eigen toedoen. Leve de vrije marktwerking!
dino
nieuws van gisteren en ook nog incorrect
Erwin Boogert - Emerce
Dag Dino, dank voor je reactie. Het kan kloppen dat je dit als nieuws van gisteren ziet, want dit verhaal is gisteren gepubliceerd. Mag ik vragen wat er niet correct is in jouw optiek?
dino
Veel webwinkels maken gewoon misbruik van de situatie, doordat ze niet kunnen leveren en dus dus de postbode de schuld maar geven. De staking verloopt toch al steeds meer. Een groot gedeelte van de TNT-ers is niet eens bij een vakbond aangesloten en daarnaast wordt heel veel werk ook nog eens door uitzendbureaus uitgevoerd. E?n van de 3 vakbonden doet al niet meer mee.Kortom ik merk en zie dat er op heel veel plaatsen wel gewoon post wordt bezorgd. Ik denk dat meer dan 3/4 van de TNT-ers doorwerkt en hoofdzakelijk de pest heeft aan de regering die hier voor een heel groot gedeelte voor verantwoordelijk is. Onderzoek eens hoe Vreeman opschiet met zijn onderzoek.Onderzoek eens hoe het met de ontslagen zit bij DHL.Onderzoek eens tot in hoeverre SANDD in het drijfsandd kopje onder dreigt te gaan.
Dennis
Helemaal eens met dit stuk. Als webwinkelier kan ik jullie vertellen dat we momenteel al honderden euro's schade hebben opgelopen door de wanpraktijken van TNT Post. Voorafgaande aan de stakingen had TNT al veel problemen met de brievenbuspost. De foutpercentage (niet aangekomen poststukken) lag bij ons op ruim 3%, wat in mijn ogen onacceptabel is voor een Westersland. Nu met de stakingen zijn er bij ons alleen maar meer bestellingen kwijt geraakt en is de schade verdubbeld. Voor een bedrijf dat zich positief wil gaan onderscheiden richting webwinkels maakt TNT de ene na de andere foute strategische keuze. Waardeloze dienstverlening en nog waardelozere klantenservice. Wij zijn daarom sinds gisteren overgestapt naar een andere logistieke dienstverlener…
Victor van Zuydewijn
Hahaha! TNT POST verstuurd geen pakketjes van webwinkels! Dit bewijst dus het trollen van Dennis en het slechte journalistieke werk van Emerce !
Ray
@Victor Ook in ben webwinkelier en ik gebruik ALLEEN maar TNT Post als bedrijf.Het lijkt me dat jij een beetje in de war bent.Groeten,
Arthur
dit is erg pijnlijk voor deze winkels drie dagen achterstand wat betreft aanleverings tijden naar klanten toe maar de achter liggende gedachten is:denk dan maar aan de 11000 postbodes die volgen jaar geen werk meer hebben en waarvan er heelveel nooit meer aan een baan kunnen komen.dus drie dagen wachten op een pakje stelt dan niks voor
Michel
@Dennis; precies wat ik al aangaf, mijn gevoel zegt dat er velen met jou zijn. De stakende TNT?ers schieten zichzelf op deze manier in de voet. Mijn verwachting is dan ook dat er niet minder, maar op den duur juist meer ontslagen gaan vallen. Heerlijk Nederland stakingsland!@Dino; Het is natuurlijk wel erg makkelijk om de overheid maar de schuld van dit alles te geven. Volgens mij is de overheid niet bedoeld om markten of branches te beschermen en de hand boven het hoofd te houden om zo de natuurlijke marktwerking tegen te gaan. Dat hebben ze in het verleden helaas al te lang en te veel gedaan. Niet l….. maar poetsen zou ik zo zeggen.
Dino
webwinkeliers, Doe eens wat onderzoek naar welk bedrijf het beste scoort.Voor alle duidelijkheid: Mij maakt het niks uit.
dino
@Michel En dat is nu precies wat ik bedoel, je hebt je huiswerk niet gedaan. De overheid heeft zich er wel mee bemoeid. En dat is deels ook de oorzaak van de huidige problemen.Lat maar wat van je horen als je je huiswerk af hebt.
Victor van Zuydewijn
TNX Express verstuurd pakketjes. TNT Post brievenbus post. De meeste artikelen in webwinkels zijn geen brievenbuspost. Daarnaast is de hele staking onzin. TNT is een oud staatsbedrijf waar postbodes 3500 euro pm verdienen. Voor ongeschoold werk. Terwijl de overheid concurrentie toelaat die 1) de medewerkers veel minder betalen en b) geen 6 dagen pw hoeven te bezorgen. Tot slot verstuurd er niemand meer post. Dus dan kan je als postbode wel in het verleden blijven leven en hopen dat je tot je pensioen veel geld thuisbrengt maar zo werkt het niet in 2010.
Michel
@Dino; aan je reacties te lezen ben jij ongetwijfeld onderzoeker van beroep of houd je van huiswerk maken. Maar goed welke het ook zij, in welke zin vind je de regering verantwoordelijk dan, dat staat namelijk niet in je bericht. Ik ben het met @Victor eens, mensen moeten eens meer in het hier en nu leven en vooruitkijken in plaats van maar steeds in de achteruitkijkspiegel te blijven turen hoe het daar was.
Jitske
Pakketpost versturenBij een staking van TNT kun je gewoon je pakketpost versturen.Even zoeken op DHL For YOU. Er zijn 600 DHL Servicepoints in Nederland waar je je pakket kunt aanbieden en versturen.Dus webwinkels even op zoek naar DHL en U pakket is in de kortste tijd verstuurt.
Maarten
TNT heeft in de afgelopen jaren zeer veel tijd, geld en moeite gestopt in het samen met de webshops ontwikkelen van een goede distributieketen, ze verdienen meer credits. Jammer dat een stel azijnpissers meteen gehakt willen maken zonder enige kennis van zaken. Ken de feiten en voer daarop gebaseerd een discussie. @ Jitske, Pakketpost wordt gewoon bezorgt is namelijk niet hetgeen waarvoor gestaakt wordt.
Dennis
Ik denk niet dat wij de enige uitzondering zijn als het gaat om gebruik maken van TNT Post. Wij als webwinkel versturen veel goederen via de brievenbuspost, goedkoper en vaak sneller. We weten dat hiermee het risico van niet aangekomen bestellingen toeneemt, en dat accepteren we ook. Helaas ligt het foutpercentage veels te hoog voor een West Europees land. Is het acceptabel dat 3% van je orders kwijtraken? Hier kan je vervolgens geen klacht over indienen omdat men dan erop wijst dat de order niet 'verzekerd' is. Kortom, TNT Post blijft falen met hun verzendingen. De staking van nu is typisch korte termijn denken. Op korte termijn minder ontslagen, maar door deze staking hebben een hoop webwinkels hun vertrouwen in TNT Post verloren. Tijd om over te stappen dus! Met alle gevolgen van dien voor de lange termijn….
Dino
TNT zit boven de 98% correct afgeleverd. Alle andere postbedrijven tussen de 90 en 95%, maar geen enkele daarboven. TNT is echter wel duurder dan de concurrenten. Nederlandse postbedrijven zijn verder goedkoper, sneller en accurater dan nagenoeg alle postbedrijven in andere Europese landen.
Dennis
TNT heeft echter ook een arrogantere houding. Nog geen enkele keer zijn we over onze klachten normaal te woord gestaan, we krijgen geen antwoord op ingediende klachten, en men verwijst er steeds naar dat alleen 'verzekerde' orders worden vergoed.Zucht, service zit hem niet altijd in financiele compensatie. Voor ons zou het al voldoende wezen als onze klachten serieus werden genomen en dat we feedback hierop zouden krijgen. We nemen tenslotte de moeite om een klacht in te dienen, dan verwacht ik op zn minst een antwoord terug…Maarja, een dergelijk bedrijft tekent toch zn eigen failliet…