Deel dit artikel
-

Start-up sleept A-merken binnen

Het jonge bedrijf Brandfighters gebruikt studenten om virals te creëren voor consumentenmerken. Mede-oprichter Jan-Paul de beer staat er zelf van te kijken dat het zo soepel loopt met de opdrachtgevers. Na Mora en Heineken heeft op dit moment Zekur een wedstrijd uitgeschreven op de site.

"Op internet heeft de consument de macht in handen, kijk bijvoorbeeld naar de sociale netwerken. Mensen bepalen zelf welke content ze doorsturen. Veel reclame is niet aantrekkelijk genoeg voor deze, nog relatief jonge doelgroep. Betrek je jongeren bij het proces, dan zullen ze het ook sneller doorsturen", aldus De Beer.

Om die reden richt Brandfighters zich op de jongeren. De Beer: "We crowdsourcen het proces. Wanneer er bovendien meer ideeën worden verzonnen, dan is de kans groter op leuke ideeën."

Prijzengeld

Er is per wedstrijd een prijzenpot van 5.000 euro die verdeeld wordt over de top 10 inzendingen. De opdrachtgever betaalt om de opdracht op de site te zetten. Welk bedrag dat is, dat houdt De Beer voor zich.

Eerder werd een viral gemaakt voor Heineken en Mora waarbij het prijzengeld werd verdeeld over de tien beste inzendingen. Op dit moment loopt een competitie voor Zekur, de jongerenverzekering van zorgverzekeraar Univé. "We zijn relatief klein en houden het bij een opdracht per keer. Als de database verder groeit, dan willen we meer opdrachten tegelijkertijd uitzetten", verklaart De Beer.

Fast movers

Er zijn gesprekken gaande met andere merken. Welke, dat zijn, dat kan De Beer nog niet zeggen. "Je moet denken aan A-merken, consumentenmerken, de fast movers."

De mede-oprichter staat er zelf van te kijken dat het sinds de start in februari zo soepel loopt met de opdrachtgevers. "Vooral Heineken, toch een interessant merk voor de mensen in onze database." Gelukkig hapte de bierbrouwer toe. "We waren er op het juiste moment."

Het zijn vooral de A-merken waar Brandfighters zich op lijkt te richten. "Kleinere merken, daar willen we uiteindelijk ook mee gaan werken. Maar nu richten we ons eerst op de groei van de database. Voor studenten hebben de A-merken toch de meeste aantrekkingskracht."

Eigen viral

De studenten worden aangetrokken met een eigen campagne. "We maken ook zelf een viral op dit moment. Brandfighters probeert op een opvallende manier reclame te maken, gericht op studenten." Hiervoor gebruikt Brandfighters opvallend genoeg niet de bij hun ingeschreven studenten. De Beer: "Dat ligt wel in de planning, maar dit idee wordt nog een ander platform dan YouTube getoond."

De Beer vult aan dat het idee voor de eigen viral niet uitgevoerd kan worden in een YouTube-video. "We maken een speciale website die viraal moet gaan. Deze wordt overigens wel gemaakt door een jong talent."

Momenteel worden de video’s enkel op de site van Brandfighters en YouTube verspreid. Naast de Google-dochter staan nog enkele andere platforms op de planning. "Er wordt door een externe partij een tool gemaakt waarmee de filmpjes over verschillende soorten platforms verspreid worden." Daarbij denkt De Beer ook meteen aan uitbreiding naar het buitenland. "Ook de internationale platforms moeten we meekrijgen."

Seeding

Om een viral onder de aandacht te krijgen is er veelal een duwtje in de rug nodig. "Er is veel content online. Mocht een opdrachtgever dat willen, dan helpen we ook bij het verspreiden van de viral onder de doelgroep", aldus de Beer. Hiervoor werkt Brandfighters samen met een seeding-bedrijf.

Een virale campagne kan natuurlijk bestaan uit meer dan filmpjes alleen. Applicaties op Facebook bijvoorbeeld. Maar De Beer legt uit dat de focus voor zijn bedrijf momenteel op video ligt. "Daar zit voor ons de komende tijd de grootste groei. In de toekomst kunnen we dat zeker uitbreiden."

Deel dit bericht

7 Reacties

Van Dale

Wat een vreselijk slecht geschreven stuk. Sinds wanneer hoeven redacteuren de Nederlandse grammatica niet meer machtig te zijn? Meneer van Dale zou zich omkeren in zijn graf bij het lezen van dit stuk…

Erica

Even los van de taalfouten, toen ik de tekst las was ik eigenlijk gelijk enthousiast over dit concept. Maar als ik dan vervolgens kijk naar een voorbeeld viral, dan is het bijzonder.. lame eerlijk gezegd. Het is wel eens vaker gezegd 'the crowd produces mostly s&!t" Het gaat niet om videoskills maar om het overbrengen van een boodschap. Daar is nog wel een hele weg te gaan. maar misschien moet ik niet te veel kijken naar alleen dit ene filmpje

Kristof

Doet me niet een heel klein beetje … maar heel veel denken aan wat Current.tv doet met commercials. Ik geloof echter meer in het tweede.Viewer Created Ad Messages … http://current.com/groups/vcam/ Desalniettemin… veel succes.

Derck

VO lidmaatschap 🙂

Jan-Paul de Beer

@ Erica: Bekijk hier 2 leuke voorbeelden:Winnaar Go Fast: http://www.break.com/index/bubble-wrapped-guy-falls-four-stories.html Winnaar Heineken: http://www.youtube.com/watch?v=N04WRiHPzaQ  Wat betreft de Mora video gaat het om likeability bij studenten. En daar is deze video goed in geslaagd!  @Kristof: bedankt voor de tip! Wij geloven echter meer in online dan in TV.

Erica

De opdrachtgever betaald om  betaald met een d?

Bart

Ik vind het filmpje hilarisch! Humor van de nieuwe generatie en toch een beetje de stylo van Jiskefet, of ouder nog: Piza met Harry en Henk. Het verbaasd me dat er gereageerd wordt op de taal-kundigheid van de journalist / blogger en dat er niet positief enthousiast wordt gereageerd op deze nieuwe ondernemers die het aandurven een innovatief concept te lanceren. JP – ik wens je al het beste!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond