Deel dit artikel
-

Startup moet uitgevers aan nieuw businessmodel helpen

[Startup watch] De Nederlandse startup SoGeo helpt uitgeverijen locatiegebaseerde online en mobiele communities te creëren rondom hun content. “Wij creëren meer waarde, waardoor er meer geld verdiend wordt.”

Het bedrijf levert whitelabel, locatiegebaseerde communities en werkt met mobiele en online technologieën, waaronder augmented reality.

Het idee voor SoGeo is organisch ontstaan. "Ik heb zelf bij film- en mediabedrijven gewerkt als consultant. In die tijd stuitte ik regelmatig op ontwikkelingen in de mediatechnologie waar publishers vaak het slachtoffer van waren in plaats van dat ze er van profiteerden. De ontwikkeling van mediatechnologie is best lastig. Het voelde als iets waar een kans lag", aldus Pieter Saman, Managing Director bij SoGeo.

Probleem

Publishers hebben vanzelfsprekend veel content. "Dat is vaak wel ontsloten op het internet, maar niet op andere plekken, als bijvoorbeeld mobiel. Het is een natuurlijke stap om dat probleem op te lossen. Wij helpen publishers om gebruik te maken van de nieuwe ontwikkelingen als mobiel en social media. Wij creëren meer waarde, waardoor er meer geld verdiend wordt", beweert Saman.

SoGeo richt zich volgens eigen zeggen in eerste instantie op publishers. "Met name print." Saman vertelt een aantal deals te hebben gesloten. "Waaronder één met een grote, consumenten-publisher in de Verenigde Staten, Bonnier Corporation. Zij zijn bekend van onder meer de verschillende uitgaven die onder TransWorld vallen."

Technologie

Voor Bonnier Corporation gaat SoGeo in eerste instantie 11 platforms neerzetten. "Zij hebben de content en het grote bereik, maar niet de juiste technologie. De magazines staan online, maar ze willen graag naar mobiel. Het draait om het bereiken van je doelgroep."  

In het geval van TransWorld SURF is het bijvoorbeeld mogelijk om, terwijl de consument buiten is, mobiel aan te geven waar surfscholen of surfplanken gehuurd kunnen worden. Saman: "Met hun bereik en content kunnen ze sponsorshopcontracten inzetten om meer geld te verdienen. Wij krijgen dan weer een deel van de opbrengst, 30 procent."

Uitbesteden

Maar hebben Nederlandse uitgevers die zelf al online bezig zijn als bijvoorbeeld Sanoma Digital, dan nog wat aan SoGeo? "Het is niet zo dat wij alleen werken met partijen die de technologie zelf niet hebben. Technologie ontwikkelt zich snel. Je kunt dit soort dingen in house doen of uitbesteden. Technologie vereist vaak grote investeringen waardoor je behoorlijke markten moet gaan bedienen om het geld terug te verdienen. Als wij iets neerzetten, dan kunnen we het ook meteen naar andere platforms overzetten."

Saman: "Iedereen die ons benadert, daar zijn we in geïnteresseerd. Maar het gaat wel om content. Hoe mooier content, hoe leuker een product. Je moet ook mensen kunnen bereiken. Het is niet de bedoeling dat iemand met idee komt zonder content en bereik. Wij leveren de infrastructuur, maar zijn niet degene die het aan de praat krijgen."

Augmented Reality

Naast publishers richt SoGeo zich dan ook op andere bedrijven. "Voor sommige bedrijven ligt de waarde niet in het bereiken van adverteerders, maar bijvoorbeeld in het verkopen van een product, als een kleding. Om te zorgen dat mensen je winkel binnenlopen, moet je mobiel een connectie maken met de echte wereld. GPS heeft een behoorlijke afwijking. Wij gebruiken bijvoorbeeld pattern based augmented reality. Daarmee leggen we real life informatie over een beeld heen, via de camera van een mobiele telefoon. Layar bijvoorbeeld is niet heel erg precies. Bij ons wordt het patroon via de camera van de mobiele telefoon herkend, waar weer de bijbehorende informatie overheen wordt gelegd. Zo gaat TransWorld dit voor een van hun magazines inzetten voor de 12.000 retailers in hun bestand."

SoGeo is ruim anderhalf jaar bezig met de ontwikkeling van de dienst, maar lanceert officieel donderdag. Het bedrijf werkt op basis van een revenu sharing model. "We willen daarbij wel een bepaalde commitment van de klant. Het moet niet zo zijn dat wij iets neerzetten en dat ze niks met het platform doen. Daarom werken we met een bepaalde fee, die afhangt van de case en de potentie. Als bedrijven een platform zonder advertenties willen neerzetten, dan werken we met een user fee. Is het succesvol, dan betaal je meer."

Ontwikkelaars

In de toekomst wil SoGeo een API aanbieden waarmee ontwikkelaars ook toegang krijgen tot de verschillende platforms om extra diensten aan te bieden.

Inmiddels zijn er deals gesloten met merken en publishers in onder meer de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en Turkije. De namen van deze bedrijven, die wil Saman pas later communiceren.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bas Groot

Ben benieuwd wat het wordt. Ik zie alle belangrijke woorden van 2010 wel staan op hun site, maar de verbinding met de werkelijke uitvoering ontgaat me nog een beetje.  Wat bedoel ik: Bij mobile marketing is vrijwillige actie van de consument om aan de marketing mee te doen immers -het- grote struikelblok, niet de techniek. Het door hen beconcurreerde Layar heeft dezelfde zwakke plek, commercieel gezien. Ik zie mensen niet vrijwillig hun telefoon overal voor houden om via AR zo veel mogelijk reclame tot zich te nemen. Er moet voor mensen dus een goede reden zijn om van die AR spullen gebruik van te maken en de reclame voor lief te nemen. Dat is voor mij de missing link hier, maar ik weet zeker dat dat nog onthuld gaat worden. Het meest interessant vind ik eigenlijk EngineYard waar ze gebruik van maken, dat is pas echt innovatief. Een teken dat ze in elk geval vernieuwend denkende developers erbij hebben gehaald.

Jeroen Meijer

Hi Bas,het gaat niet omm de techniek of het platform, maar relevantie. Hoe weet ik mijn content op zo'n manier in te zetten en te presenetern dat het voor een consument interessant = relevant wordt om daar gebruik van te maken. En dat is niet voor iedere aanbieder van content even makkelijk of mogelijk. Er zal veel genuanceerder met het begrip "reclame"maken omgesprongen moeten worden.

Bas Groot

@jeroen Dat snap ik wel hoor, relevantie is een beginvoorwaarde maar dan nog blijft het struikelblok bij mobiel dat de marketing toevallig op je pad moet komen (banners, ads) of interessant genoeg moet zijn om op te reageren (gerichte marketing). Maar het punt met AR op je telefoon is: die relevantie ontdek je pas a) door zo'n AR appje aan te zetten je telefoon ergens voor te houden b) omdat je met AR een heel specifieke vraag te beantwoorden hebt zoals "wat kost dit huis" of "welke kant moet ik op voor…?"  Ben jij van SoGeo?

Pieter Saman - SoGeo

Een interessante discussie en precies hetgene waar SoGeo aan werkt. Niet alleen zorgen voor het ontsluiten van content voor mobiel op een innovatieve wijze, maar er ook voor zorgen dat de juiste content bij de juiste consumenten aankomt. De SoGeo infrastuctuur is gericht om dit probleem op te lossen.  Ondanks dat Jeroen Meijer niet betrokken is bij SoGeo, ben ik het wel grotendeels met hem eens.  @ Bas: Dank voor je compliment wat betreft het team. De developers in het SoGeo team komen van over de hele wereld om dit product te bouwen en verbeteren!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond