Deel dit artikel
-

Startupbootcamp: zwemmen of verzuipen

Tien starters die werden klaargestoomd via de groeiversneller Startupbootcamp presenteerden zich gisteren bij ABN AMRO aan een zaal vol gretige investeerders. En daar zaten verrassende ideeën tussen. Maar gaan ze het redden?

Een mooie blouse online bestellen, die eenmaal opgestuurd niet lijkt te passen. “Een bekend probleem dat alleen maar toeneemt nu steeds meer kleding via het internet wordt besteld”, voorspelt CEO Eleanor Watson van FlixFit.

De oplossing? Niet een scan via een of ander ingewikkeld apparaat dat 20.000 euro kost, maar gewoon je eigen laptop openklappen. Met een flashapplicatie neemt de camera de maat op. Je hoeft op drie meter afstand van de camera maar twee keer te poseren: een keer van voren en een keer en profil. De software maakt van die twee opnamen een 3D-profiel. Straks kan dat ook met een app zelfs op een tablet of smartphone. En ja, er zijn concurrenten, aldus Watson, maar die hebben weinig gebruiksvriendelijke oplossingen. Wehkamp, Otto, Nike en Hunkemoller zijn de partijen waarmee gesproken wordt.

Odera Ume-Ezeoke van Viewsy houdt een klein wit kastje omhoog. Daarmee kan een winkelier anoniem zijn bezoekers volgen, met name de looproute en verblijfsduur. Smart Analytics for the offline world, noemt hij het. De werking van het apparaat blijft in nevelen gehuld, maar twee business angels hebben samen al 100.000 euro in het bedrijf gestoken. Met de Bijenkorf en Amsterdam ArenA worden al pilots gehouden, en ID&T gaat de technologie voor het dancefestival Sensation gebruiken.

Viewsy en FlixFit waren met nog acht andere veelbelovende startups geselecteerd voor Startupbootcamp Amsterdam: een snelkookcursus van drie maanden waarin entrepreneurs uit alle hoeken van de wereld worden klaargestoomd voor Demo Day. Ze worden nog drie maanden op afstand begeleid en mogen in oktober naar Silicon Valley voor een rondgang langs Amerikaanse investeerders. Daarna is het zwemmen of verzuipen.

Voor dat laatste hoeven de deelnemers wellicht niet zo bang te zijn. Startupbootcamp lijkt een iets sterkere line-up te hebben dan het vergelijkbare Rockstart Accelerator, dat enkele weken geleden zijn winnende team presenteerde. De sfeer gisteren in de Zuidas was ook duidelijk minder rock & roll, met een praatje van de burgemeester en veel zwarte pakken in de opvallend schoongepoetste zaal. De starters stormden weliswaar met een vrolijke high-five het podium op, in de strakke presentaties draaide het om het proof of concept.

Zeven van de tien ondernemers hebben al investeerders gevonden en enkelen draaien al omzet. Hoewel er slechts twee echt Nederlandse bedrijven tussen zaten – mobiele marketingspecialist Localsensor en de Haarlemse online pay-per-use factureringdienst Migapar – is Startupbootcamp toch een typische Nederlandse aangelegenheid geworden. Opvallend veel starters zijn gekoppeld aan Nederlandse bedrijven – van het Kadaster tot WE Fashion – en ABN heeft de hand in veel van de startups. “Ik mag de naam van de bank die ons steunt niet noemen”, zei Chris Yerbey, de Amerikaanse CEO van de online marktplaats voor de internationale handel van oud metaal Scrap Connection. “Gebruik je fantasie.”

Startupbootcamp kondigde gisteren trouwens ook zelf een nieuwe partner aan, elektronicagigant Samsung verzorgt de financiering van een nog nader toe te lichten Starterkit voor beginnende ondernemers.

Misschien is zo’n overlevingspakket geen overbodige luxe. Serial entrepreneur Steve Blank, auteur van het boek The Startup Owner’s Manual, sloot het evenement af met een ontnuchterende analyse. “Maar heel weinig oprichters blijven bij hun bedrijf omdat ze vaak niet de capaciteiten hebben om een onderneming groot te maken.”

Billy Durant, man die General Motors oprichtte, kent niemand meer, aldus Blank. Het legendarische autobedrijf werd grootgemaakt door een boekhouder Alfred P. Sloan. Burant werd door de Raad van Bestuur van zijn bedrijf gewipt om vervolgens Chrevolet op te richten, maar werd ook daar ontslagen. Durant eindigde roemloos als manager van een bowlingzaal. Knoop dat maar goed in je oren, leek Blank te suggereren.

 

 

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Sander

Leuk artikel! Kleine correctie: naast Localsensor en Mipagar is LayerGloss (www.layergloss.nl) ook 100% Nederlands.

Robin

Zijn er andere initiatieven in Nederland zoals Rockstart & Bootcamp die nog open zijn voor inschrijving? 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond