Deel dit artikel
-

Steeds meer werk via online klussenplatforms

Ongeveer een op acht Nederlanders heeft wel eens geld verdiend via digitale platformen waarmee betaalde diensten en/of producten worden aangeboden zoals Werkspot, Marktplaats, UurtjeOver of Amazon Mechanical Turk. Dat blijkt uit een recente enquête naar de omvang van de zogenaamde Platformeconomie in Europa.

Achttien procent – 2,2 miljoen mensen – blijkt wel eens geprobeerd te hebben werk te vinden via dergelijke platformen. En 1,4 miljoen Nederlanders hebben op deze manier werk gevonden.

Deze platformen bieden verschillende soorten werk aan dat zowel thuis als op kantoor kan worden uitgevoerd. Het gaat meestal om kortdurende taken en ‘clickwerk’ (data-invoer), maar ook allerlei diensten zoals onderhoud of schoonmaak en vervoer. De platformwerkers blijken verschillende soorten online en offline platformwerk uit te voeren. Het gaat dus niet om één vorm van werk, maar combinaties van klussen. De omvang van deze vorm van kortdurend werk is veel groter dan vaak gedacht, zegt TNO, dat aan het onderzoek deelnam.

Het onderzoek laat zien welke verschuivingen in de Nederlandse arbeidsmarkt ontstaan als gevolg van de platformeconomie.

Drie procent van de respondenten beweert minstens één keer per week betaald werk via de online platformen te vinden, wat overeenkomt met 360.000 volwassenen. Een op de 20 van de ondervraagden geeft aan zulk werk minstens één keer per maand te vinden. Minstens een vijfde van de platformwerkers verdient de helft of meer van het inkomen via de platforms.

De platformeconomie raakt verder alle leeftijdsgroepen. Zelfs in de leeftijdsgroep 55 tot 70 jaar proberen personen geld te verdienen via de platforms.

Het onderzoek is uitgevoerd door de University of Hertfordshire, Ipsos MORI en TNO, in samenwerking met de Foundation for European Progressive Studies (FEPS) en UNI-Europa. FEPS, UNI-Europa en TNO hebben het onderzoek gefinancierd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond