Deel dit artikel
-

Sterke groei bij ‘Fulfillment by Amazon’

Steeds meer Amerikaanse webwinkeliers die op Amazon verkopen, stallen hun assortiment ook in de magazijnen van Amazon. Dat kost ze wel extra, maar levert en snelheid en efficiëntie op.

In januari 2015 werd 32,9 procent van de handelswaarde op Amazon afgehandeld met Amazon als fulfillmentpartner. In januari 2016 was dat 37,8 procent. Dat is vijftien procent meer in een jaar tijd.

E-tailers verplaatsen steeds iets meer processen naar de machine van Amazon, zo laten nieuwe cijfers van ChannelAdvisor zien.

Er is een vergelijking te maken naar de Nederlandse situatie. Bol.com biedt webwinkels immers ook de mogelijkheid om hun spullen te verkopen via zijn website. En om hun voorraad in de distributiecentra van bol.com in Waalwijk te leggen. In die vergelijking zou een kleine veertig procent van de gerealiseerde omzet direct worden verscheept vanuit de magazijnen van bol.com.

Overigens bouwt ook Zalando aan een vergelijkbare infrastructuur en IT-systematiek voor de modesector.

De cijfers van ChannelAdvisor weerspiegelen de trend waarbij webwinkels steeds meer processen uitbesteden aan specialistische e-commerceplatformen die schaalvoordelen kunnen bieden. Die spelen zich niet enkel af in voorraadopslag, maar ook in marketing, financiële afhandeling van de transactie, de logistiek en klantenservice.

In Amerika is bij Amazon bovendien de trend zichtbaar dat steeds meer consumenten een abonnement nemen op Amazon Prime. Daarmee verzekeren zij zich van levering op de dag na bestelling. In Nederland is dat zo ongeveer standaard en niet iets waar we extra voor betalen.

ChannelAdvisor heeft technologie waarmee webwinkeliers en merkfabrikanten naar verschillende e-commerceplatformen in en buiten Amerika simultaan kunnen gebruiken. Onder die platformen: Amazon, Best Buy, eBay, Facebook, Google, Rakuten en Tesco.

De cijfers over januari laten ook zien dat Google Shopping zich stevig ontwikkelt. De omzet die via de productenzoeker werd gerealiseerde steeg met 32,9 procent ten opzichte van begin 2015. De conversieratio daalde van 2,04 naar 1,32 procent.

Van Amazon.com wordt nu duidelijk dat het bedrijf bouwt aan een internationale infrastructuur. Daarbij exploiteert het bedrijf duizenden vrachtwagens, eigen containerschepen tussen Azië en Amerika en vrachtvliegtuigen in Amerika en Europa.

Foto: Ben Mortimer (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond