Deel dit artikel
-

Sterke groei in digitale abonnementen FT.com

De Engelse zakenkrant Financial Times zag het aantal digitale abonnees afgelopen jaar met 71 procent toenemen.

Een op de drie dagelijkse lezers van de Financial Times raakt geen papier meer aan om de krant tot zich te nemen. De digitale oplage telt vandaag de dag 207.000 abonnees, de papieren oplage bedraagt nu 390.000.

Uit kerncijfers die FT.com bekend maakt blijkt dat het digitale klantenbestand groeit. Van 2009 op 2010 groeide dat bestand met 71 procent tot een kleine 207.000 internationale klanten die het nieuws via het web of een mobiele applicatie tot zich nemen.

De details:

  • Dagelijkse digitale abonnees: 206.892 (+71 procent in twaalf maanden, +20 procent in twee maanden)
  • Dagelijkse papieren oplage: 390.121 (-20 procent sinds 2000)
  • Optelsom dagelijkse papieren en digitale oplage: 597.015 (+3 procent in twaalf maanden)
  • Dagelijks bereik online en offline: 1,9 miljoen lezers wereldwijd

Topman Ben Hughes zei in oktober 2010 dat de iPad-applicatie in een half jaar tijd 430.000 keer werd gedownload. De mobiele applicatie is volgens Hughes verantwoordelijk voor tien procent van de digitale abonneegroei.

Veertig procent van de omzet is afkomstig uit de verkoop van advertenties in de papieren krant. Het merendeel van de omzet komt vooruit abonnementsgelden, de exploitatie van digitale reclameruimte en het organiseren van evenementen. 

Krantenbedrijven die hun digitale edities via Apple verkopen, mogen hun ‘papieren abonnees’ niet zomaar gratis de digitale krant voor niets aanbieden. Apple is tegen deze vorm van koppelverkoop. Krantenbedrijven moeten via de App Store óf losse exemplaren in de verkoop doen óf digitale abonnementen.

Dat is slecht nieuws voor de FT en een aantal Nederlandse krantenbedrijven. Ze geven namelijk de mobiele app voor niets weg. Gebruikers moeten dan wel inloggen met hun (betaalde) inloggegevens. 

Foto: KaiChanVong (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond