‘Stop gebruik te grote verpakkingen’

Het gebruik van te grote verpakkingen is een doorn in het oog van verpakkingsprofessionals. Dat blijkt uit onderzoek onder de bezoekers van verpakkingsbeurs Empack. Vooral online retailers maken zich hier schuldig aan.

Bijna de helft van de ondervraagden ziet milieuvriendelijke- en duurzame verpakkingen als de belangrijkste trend. De grootste verandering in de afgelopen vijf jaar is volgens hen het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingen en duurzamer omgaan met het gehele verpakkingsproces.

De grote groei in online verkopen heeft hierop een negatieve invloed, vinden de professionals. Veel online retailers versturen producten in onnodig grote dozen met extra vulmateriaal om de producten niet te laten schuiven. Dit is volgens de professionals iets wat anders moet. ‘Ga eens een kijkje nemen bij Wehkamp in Zwolle’, was een van de adviezen. ‘Het is verleden tijd dat een potlood verstuurd wordt in een doos van 40cmx40cmx40cm.’

37 procent van alle ondervraagden geeft aan dat het probleem makkelijk opgelost kan worden door kleiner te verpakken.

Empack wordt van 12 t/m 14 april 2016 gehouden in de Jaarbeurs te Utrecht.

2 Reacties

Snap niet dat de ‘redactie van Emerce’ dit bericht plaatst. Ten eerste moet de Empack nog beginnen, volgende week. Dus hoezo ‘onderzoek onder bezoekers’?
Nee, dit bericht is onderdeel van de pr campagne van de dozenmachine boys, die het laatste jaar lekker aan het lobbyen zijn. Wordt door de redactie klakkeloos als ‘nieuws’ gebracht.
Ga eens kijken bij Wehkamp – hoeveel procent van de Nederlandse webshops zou zich een dozenmaakmachine van een paar ton kunnen veroorloven, een machine die bovendien een halve woonwijk groot is?
Als de redactie zich zorgen maakt om de verpakkings-waste in e-commerceland (doe ik ook) dan ware het beter bij de bron te beginnen: indien al 5 procent van alle producten online gekocht worden, waarom volharden de fabrikanten dan in 1 soort verpakking, namelijk alleen de luxe verpakking voor een stenen winkel? (waar de shops dan weer een doos omheen doen!) Als het merendeel van alle koffiezetapparaten online gekocht wordt, waarom dan niet meteen door de fabrikant verpakt in een anonieme verzenddoos op maat?

‘Ten eerste moet de Empack nog beginnen, volgende week. Dus hoezo ‘onderzoek onder bezoekers’?’

Lijkt me anders niet zo moeilijk om bij een vakbeurs (vaste) registranten aan te schrijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug