Deel dit artikel
-

Succesfactoren van affiliate marketing campagnes

[Workshop] Een stille revolutie vindt plaats in de online marketing wereld. Performance based marketing wint aan populariteit onder adverteerders. Dat is onlangs bevestigd in de toekomstvisie van Deloitte. Ook mediabureaus overwegen steeds vaker om resultaatgerichte kanalen in te zetten als alternatief voor hun traditionele mediacampagnes.

Door Roger Kenbeek*

Gelijktijdig staan steeds meer publishers open om performance based te werken, dat wil zeggen dat ze worden vergoed voor transacties en niet uitsluitend voor het vertonen van banners en aanbrengen van bezoekers. De voorkeur bij online media campagnes is daarmee significant verschoven van een cost per click-model naar een cost per sale-model.

Eén van de effectiefste en snelste manieren om op basis van resultaat te adverteren is affiliate marketing. Het belangrijkste argument voor het inzetten van dit soort performance based campagnes is dat ze kunnen worden doorgemeten op resultaat. De samenwerking met affiliates kan vervolgens zelfs grotere volumes, betere kwaliteit van het verkeer en het benutten van meerdere online mediakanalen teweeg brengen.

Performance based marketing is misschien niet het exclusieve domein van affiliate marketing, maar omgekeerd is dit wel het geval. Binnen affiliate marketing wordt namelijk iedere deelnemer, adverteerder, publisher, (media)bureau, maar ook het netwerk zelf, gedreven door conversies. Deze garanderen immers inkomsten en omzet voor alle partijen. Zo beschouwd is affiliate marketing een win-win-win situatie.

Toch biedt het starten van een mediacampagne met affiliates nog geen garantie op succes. Hoewel met het ‘no cure, no pay’-principe lijkt alsof adverteerders weinig risico’s lopen, zal ook een performance based campagne aan bepaalde condities moeten voldoen. Waar moet je op letten als je een succesvolle campagne wilt opzetten binnen affiliate marketing?

1.      Effectiviteit

Waar bij mediacampagnes publishers worden vergoed voor het aantal vertoningen (CPM) of bezoekers (CPC), kijken affiliates vooral naar de effectieve CPMs en CPCs. Zoals een adverteerder altijd terugrekent naar de kosten per klant of verkoop, rekenen affiliates altijd naar de opbrengsten voor het aantal vertoningen en bezoekers. Evalueer daarom regelmatig hoe effectief de campagne is.

2.      Conversie

Dit is de belangrijkste en grootste uitdaging voor elke e-commerce marketeer. Zonder conversie, geen sales. Zonder sales, geen affiliate marketing. Om goede conversies te bereiken, zal een campagne aan de juiste voorwaarden van prijzen, product, plaats, promotie, beschikbaarheid en  betalingsmogelijkheden moeten voldoen. Kortom, doorloop kritisch de vier p’s, het gebruikersgemak van de website en de mate van beschikbaarheid en toegankelijkheid van betalingsmogelijkheden.

3.      Looptijd

Mediacampagnes hebben doorgaans een begin- en een einddatum waarbij afspraken worden gemaakt over de lijst van websites, volumes en plaatsing van de creatives. Bij affiliate campagnes werkt dit anders omdat ze een langzamere start kennen. De voorkeur gaat dan ook uit naar campagnes voor onbepaalde tijd. Afhankelijk van het succes van het programma, wordt beslist hoe lang het programma wordt voortgezet. Volumes kunnen overigens niet worden gegarandeerd, aangezien deze afhankelijk zijn van het succes van een programma. Houd daarom ten aanzien van looptijd een flexibele houding aan.

4.      Budgetten

Het budget van een affiliate programma is afhankelijk van het succes van het programma van de adverteerder. Het geld dat is geïnvesteerd, wordt in directe sales omgezet. Het marketingbudget is daarmee in feite een sales budget geworden. Vandaar dat de online sales budgetten voor affiliation jaarlijks groeien ten opzichte van de media budgetten. Een idee is om, naast het marketingbudget ook het sales budget voor affiliate marketing aan te wenden. 

5.      Betalingen

Snelle uitbetalingen zijn om meer redenen wenselijk. Publishers geven duidelijk de voorkeur aan adverteerders die snel uitbetalen. De uitgekeerde bedragen investeren publishers namelijk opnieuw in lopende campagnes en daarmee genereren zij voor hetzelfde programma extra bezoekers en transacties. Voor adverteerders zijn snelle betalingen dan ook een belangrijk instrument om het marktaandeel te vergroten. Een geslaagde campagne valt of staat bij snelle transactiegoedkeuringen en uitbetalingen van adverteerderzijde.

6.      Kortingen

Kortingen zijn bij traditionele mediacampagnes gebruikelijk. Paradoxaal genoeg werken kortingen bij affiliate marketing vaak averechts. Het performance based model is niet gebaseerd op de inkoop van media omdat er wordt vergoed voor transacties. Het werkt net als in een veiling: de adverteerder die het meeste bereid is te betalen voor nieuwe klanten en verkopen, zal het grootste marktaandeel verkrijgen. Stel in plaats daarvan een budget op voor de campagne.

7.      Advertentiematerialen

Waar bij de gemiddelde online advertentiecampagne vooral gebruik gemaakt wordt van banners sets, zie je bij affiliate campagnes juist de inzet van veel andere advertentiemiddelen. De meeste transacties worden gegenereerd via textlinks, deeplinks en productgegevens. Dit komt omdat affiliates de aanbiedingen vaak integreren op hun eigen websites en de bezoeker direct al zoveel mogelijk verkoopinformatie willen geven. Bied bij een affiliate marketing campagne daarom een gevarieerd aanbod van advertentiemiddelen aan.

8.      Communicatie

Communicatie is het sleutelwoord. Niet alleen dienen advertentiemiddelen up-to-date te worden gehouden, maar het programma kan prima afgewisseld worden met campagnes. Communiceer helder wat de grenzen zijn van de webpromotie. Er zijn vele groepen affiliates met verschillende typen verkeer (bijvoorbeeld: e-mail, website, coupon, prijsvergelijking). Geef duidelijk aan wat publishers wel en niet mogen.

9.      Tracking

De meetpixel staat bij affiliate marketing op de exitpagina van de adverteerder. Meten is weten. Ook hier geldt een simpele regel: hoe meer er wordt gemeten, des te groter de kans van slagen bij performance based marketing. Op computers worden cookies vaak gedelete na een aantal dagen. Sessie- en cookietracking zijn gangbaar, maar met IP- en Fingerprint tracking kan nog nauwkeuriger worden gemeten. Affiliate netwerken kunnen adverteerders goed adviseren hoe zij hun tracking moeten inrichten.

10.  Kwaliteit

Dit is een terugkerend discussiepunt. Kunnen affiliates wel garanties bieden voor de merkbeleving van de adverteerder? Affiliates zijn toch gericht op conversie en minder op de content van hun websites? Maar ook hier zie je een professionaliseringslag onder publishers. Affiliates hebben hun vaste bezoekers en een kwalitatieve website zorgt voor betere conversie. Een grotere uitdaging is dat kwaliteitsportals vaak worstelen met performance based marketing. De websites zijn op orde, maar de uitdaging ligt in het optimaliseren van affiliate campagnes. Continue optimalisatie blijft dus noodzakelijk.

Een goed opgezet affiliate programma kan succesvoller zijn dan een mediacampagne, maar vergt de nodige inspanningen. Affiliate marketing blijft maatwerk. Succes is niet verzekerd, want het model werkt alleen als aan alle condities is voldaan. Dan nog zul je doorlopend de website of webshop moeten optimaliseren. Belangrijk daarbij is de rol van het affiliate netwerk. Deze moet zorg dragen voor de naleving van zowel de kwaliteit van de aangeboden programma’s als de traffic die wordt geleverd. 

*Roger Kenbeek is country manager van zanox Benelux

Deel dit bericht

10 Reacties

jan

Mooi en duidelijk verhaal. Voor sales activiteiten is een affiliate campagne misschien wel het meest eerlijke wat er bestaat. Alleen stoor ik me altijd aan het feit dat sales en marketing door elkaar gehaald worden. Affiliate Marketing is GEEN marketing het is SALES! Waarom adveerter je? Om bekend te worden en om iets te verkopen! Maar adverteerders en intermediairs willen graag gratis op je site staan maar betalen pas als er iets verkocht is. Ze krijgen dus gratis branding en bekendheid. Waarom zou een publisher dan een maand jouw banner op zijn site plaatsen als vervolgens 5 mensen iets kopen voor 1 of 2 % commissie? Nogmaals voor een sales campagne is affiliate fantastisch maar voor marketing zeker niet. Kunnen we het niet beter affiliate sales gaan noemen ipv marketing?

geen

Kwaliteit? Geschreven door zanox, de partij die zonder dat hun adverteerders het weten viewtracking aanzet om hun eigen kas te spekken?

Frans Jan Boon

@Jan: affiliate marketing is marketing met affiliates als doelgroep. De affiliate marketingmix wordt dus anders ingevuld dan die van bijv. consumentenmarketing; het is erop gericht om affiliates zoveel mogelijk sales te laten genereren. Een goed affiliate marketing programma vindt, bindt, behoudt en stimuleert affiliates.

Joris Toonders

Goed stuk Roger. Enige tijd terug schreef ik nog een stuk over het begrijpen van affiliates. Is net gepubliceerd in het Amerikaanse blad FeedFront Magazine en ook te lezen via http://www.frankwatching.com/archive/2009/07/28/15-tips-om-affiliates-te-begrijpen-en-te-faciliteren/.  eCPC is de kern waar het affiliates om gaat. Affiliate marketing vereist een andere manier van samenwerken en is niet te vergelijken met de bekende opdrachtnemer-/opdrachtgever relatie. Het gaat om een waar partnership en daarbij begint het met "samenwerken" en "kunnen delen" in de breedste zin des woords.

Gijs Vroom - Emerce

@Geen Je argument gaat niet inhoudelijk in op het stuk. Kun je inhoudelijk reageren? Kritiek is welkom, maar wel gefundeerd en niet op de persoon.

Roger Kenbeek - zanox

@'Geen', waar je waarschijnlijk op doelt is postviewtracking op sommige van onze campagnes. Met postviewtracking zijn de adverteerder en publisher in staat om te zien of er een transactie heeft plaatsgevonden na het tonen van een advertentiemiddel (banner). Deze meetmethode wordt ingezet ter ondersteuning van performance based banner campagnes.  Postviewtracking wordt altijd besproken met de adverteerder en is altijd contractueel vastgesteld. Mocht een adverteerder hier vragen over hebben, kan deze zich natuurlijk altijd naar ons wenden.  Postviewtracking wordt altijd ingesteld op een aantal uren (standaard 24). Na een aantal dagen is het niet aannemelijk dat een bezoeker zich een banner herinnert en dan pas een website bezoekt. Dit in tegenstelling tot postclicktracking welke standaardduren heeft van 30-60 dagen, afhankelijk van het soort adverteerder. In sommige gevallen wordt er in de markt ook wel eens 90 dagen gemeten. Binnen ons netwerk heeft een postclick transactie voorrang op een postview transactie. Er worden dus geen cookies overschreven van andere affiliates, kanalen. Het instellen van postviewtracking is voor sommige kwaliteitsportals een reden om performance based banners in te zetten. En dus ook een kabns voor de adverteerder om door deze portals te worden gepromoot.

Aart Wallet

Duidelijk artikel. Waar ik graag voor zal willen pleiten is het kwalitatief maken van netwerken. Helaas loop je er als publisher nog regelmatig tegenaan dat de conversie van een bepaalde merchant tegenvalt, terwijl andere merchants wel goed converteren op de betreffende site van ons.In al die gevallen is de site/shop van de adverteerder de boosdoener en zijn er 1 of meerdere bepalende factoren die niet goed zijn doorgevoerd (bijv. betaalmethoden, currency-issues, engelstalig, feed die niet up-to-date is etc. etc.).Graag zal ik zien dat netwerken strenger optreden en deze adverteerders niet langer toelaten in het netwerk. Geef ze een x periode om te verbeteren en neem anders afscheid. Gaan ze naar een ander netwerk omdat ze er bij jou uitgegooid worden? Prima toch? Je verdient als netwerk namelijk ook meer op de betere merchants en het kost je onnodig veel tijd om aan een slecht converterende adverteerder te blijven trekken en je affiliates op te zadelen met slechte campagnes.Kortom: Professionaliseer het netwerk ook op adverteerdersniveau en je affiliates zijn een stuk gelukkiger omdat ze weten dat ze kwaliteit opnemen.

Vincent Heidinga

@Joris Het gaat mij om 'eCPM'. Inkomsten per bezoek/paginavertoning. Doelstelling is om bezoekers een pagina voorschotelen die zoveel mogelijk inkomsten oplevert. Dit ligt natuurlijk gerelateerd aan eCPC, maar gaat nog net wat dieper. Voorbeeld: Campagne A heeft een eCPC van 0,25 en campagne B heeft een eCPC van 0,20. Stel dat per 10 paginabezoeken 4 klikken zijn op A, maar door bijvoorbeeld betere merkbekendheid klikken er per 10 paginabezoeken 6 mensen op campagne B. Resultaat bij A: 4 * 0,25 = 1. Resultaat bij B: 6 * 0,20 = 1,20 (20% meer omzet per pagina vertoning) Je zou de CTR van campagne A kunnen verbeteren, maar dit zou een lagere eCPC kunnen opleveren omdat mensen dan wellicht minder bestellen. Aan de ene kant heb je dan wellicht ook 6 klikken per 10 vertoningen, maar als de eCPC daarmee daalt, kan dit nog steeds minder opleveren dan B. Al met al dus veel variabelen om mee te rekenen. Ik reken in ieder geval altijd zoveel mogelijk terug per bezoek.

Joris Toonders

@ Vincent Ik snap waar je op doelt. Uiteraard is eCPM ook een belangrijk gegeven, maar bij bijv. e-mail marketing kan daar een eventueel eigen uiting ook direct veel invloed op hebben. Een eigen tekst ook, dus heeft een adverteerder er wat minder grip op dan op de eCPC. Bijv. ook bij verkeer via Google. Vanzelfsprekend ga ik bij de vergelijking op eCPC basis uit van een gelijke CTR. Veel affiliates gebruiken ook generieke/algemene tekstlinks, waardoor dat niet in relatie staat tot de performance van een adverteerder; want de CTR (variabele) zou hetzelfde presteren als je die link vervangt naar een ander. Uiteindelijk gaat het je altijd om het maximaliseren van de opbrengsten voor hetgeen je op het scherm toont van de bezoeker. De kern daarvoor is eCPM, alleen is eCPM -in veel gevallen- niet de juiste methode om adverterders bij een soortgelijke situatie te vergelijken, en eCPC wel. Denk dat we wel op ??n lijn liggen wat dat betreft hoor 😉 Ben je morgen ook @ het Conversion Event? Hebben we het er nog over.. Leuk!

Vincent Heidinga

Nee ik ben er niet. Eerst goede conversies en eCPM's halen op een website die we onlangs hebben overgenomen. Daarna ben ik weer vrij om erover te praten 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond