Deel dit artikel
-

Supermarkt Hoogvliet rolt ophaalpunten uit

Supermarkt Hoogvliet gaat nog dit jaar van start met online bestellen en afhalen in de dertig winkels. In Alphen aan den Rijn is hiervoor een nieuw orderverzamellijn in gebruik gesteld. Klanten kunnen de spullen ophalen in kratten en koeltassen.

Directeur Siep de Haan verwacht met deze activiteiten de komende tien jaar geen winst te maken, daarvoor zijn de kosten te hoog, maar ‘er komen andere krachten op gang’, vertelde hij gisteren bij BNR Radio. “Als we er nu niet mee beginnen, krijgen we een discussie zoals die bij Free Record Shop is gevoerd.”

De stap naar e-commerce bij Hoogvliet is gezet door de ervaren e-commerce manager Bas van der Krogt, die bij PostNL vandaan komt. Daar leidde hij de afdeling die e-commercediensten verleent voor Kruidvat, We en Praxis.

Hoogvliet heeft minder filialen dan de concurrentie, en die zijn voornamelijk verdeeld over de regio Midden- en West-Nederland.

Ook Jumbo begint met een online bezorgdienst. Naar verluidt wordt voormalig Super de Boer dc in Den Bosch het orderverzamelen van online bestellingen. Het Noord-Hollandse Vomar orienteert zich ook op een onlinestrategie. Vomar breidt niet de afhaalfunctie in de winkels uit. Vomar-klanten kunnen in de zestig filialen al langer op internet besteld banket, kaas en vlees of wild afhalen.

Retailspecialist Gerard Rutte heeft kritiek op de snelle uitrol. “Ze laten omzet schieten, want de consument pakt niet de aanbiedingen uit de winkel mee. Als het alleen maar verlies oplevert, stap dan over vijf jaar in.”

De onderzoeksgroep voor voedsel en consumptiemiddelen IGD voorspelt dat de online verkoop van levensmiddelen in Nederland in 2016 ruimschoots zal zijn verdubbeld. Volgens de IGD zullen Nederlanders in 2016 ongeveer 1,6 miljard euro uitgeven aan online boodschappen. In 2012 was dat nog 0,6 miljard.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond