Deel dit artikel
-

Techniek Currence mogelijk ingezet voor online leeftijdscontrole

Bij alcohol, wapens, gokken, films, games en tabak, worden grenzen gesteld aan de leeftijd van de koper. De techniek van Currence, eigenaar van iDEAL, zou mogelijk gebruikt kunnen worden om de leeftijd te controleren van de consument die online een dergelijk product wil kopen.

Dat is een van de opties die naar voren kwam uit een werkgroep van Buro 240a, een organisatie die zich inspant voor een betere naleving van leeftijdsgrenzen, zowel offline als online. Het onderzoekt, samen met het bedrijfsleven, wat de mogelijkheden zijn om online leeftijdscontrole beter na te leven.

In samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven is een scan uitgevoerd om te kijken hoe het in andere Europese landen is gesteld met internetaankopen en de naleving van leeftijdsgrenzen. “In Nederland blijken we behoorlijk ver achter te lopen”, aldus Willem van Teeseling, projectleider bij Buro 240a, die een van de debatten organiseert op het event van het Nederlandse Internet Governance Forum.

Europa

Volgens Van Teeseling, dachten de meeste Nederlandse webwinkels dat het nergens in Europa echt werd nageleefd. “Terwijl in Zweden, Duitsland, Frankrijk en bijvoorbeeld België, wel degelijk vormen van naleving en handhaving zijn. In sommige landen zelfs erg streng.”

Hij vervolgt: “In Zweden en Duitsland kan je een product waar een leeftijdsgrens aan gesteld is wel online kopen, maar moet de ontvanger zich bij het postkantoor legitimeren.”

Uit een discussie van de werkgroep blijkt dat de meeste Nederlandse webwinkels op een dergelijke ingreep niet zitten te wachten. “Bol.com begrijpt de naleving wel, net als Thuiswinkel.org, maar ze zijn van mening dat de consument niet gelukkig wordt als ze voor het product naar het postkantoor moeten.”

Oplossingen

Het is dan ook een drive om te zoeken naar andere hanteerbare oplossingen. Deze moet volgens de werkgroep aan een aantal criteria voldoen: klantvriendelijkheid, eenvoudig te communiceren, kostenbewust, betrouwbaar en niet in strijd zijn met de privacywetgeving.

Het bedrijfsleven in de werkgroep heeft de zinnen gezet op het gebruik van DigiD voor authenticatie. Daar zit immers al een infrastructuur achter. Het probleem is dat er dan artikelen in onder meer de wapenwet, de horecawet, de drankwet en de tabakswet aangepast moeten worden, waarin de overheid aangeeft op de naleving te willen toezien. Dit zou een hele procedure in gang zetten.

Een andere optie, het gebruik van een e-identitycard, zoals in België wordt gebruikt voor het online spelen van gokspellen, zou te fraudegevoelig zijn.

Currence

Naast enkele andere opties, lijkt een samenwerking met Currence op dit moment het meest haalbare. Al zitten ook hier nog haken en ogen aan.

Van Teeseling: “We zijn nu in gesprek met Currence. Zij hebben laten weten dat hun techniek in principe wel gebruikt kan worden voor leeftijdscontrole. Maar het heeft natuurlijk wel gevolgen voor banken, de consument en de winkelier.” Het gaat dan puur om een leeftijdscontrole, het zou niet betekenen dat elke consument ook daadwerkelijk met iDEAL af moet rekenen.

Currence praat met de banken en kijkt nu of dit leeftijdscontroleproject meegenomen kan worden in Europees verband. Zeker is het duidelijk nog niet. “Het is lang niet voor alle banken vanzelfsprekend. Het heeft een enorme impact en ze willen er natuurlijk een businessmodel achter hebben.”

Van Teeseling benadrukt dat hij graag van eventuele andere oplossingen hoort. “We blijven kijken naar andere mogelijkheden.” Hij geeft aan geen situatie te willen hebben waarin een monopolist ontstaat.

Probleem

“Het is wel een toenemend probleem. Nu bakstenen winkels strenger worden, is het makkelijker om online dergelijke producten aan te schaffen”, aldus Van Teeseling.

Hoe en of dit werkt voor andere online content waar leeftijdsgrenzen op zit, is niet duidelijk. Met grote spelers als YouTube en een Publieke Omroep met UitzendingGemist, moet ook hier gekeken worden naar naleving van leeftijdsgrenzen.

Van Teesling geeft nog aan dat een organisatie als Thuiswinkel.org de leeftijdscontrole en zaken die ermee te maken hebben, wel wil opnemen in de algemene voorwaarden. Dat betekent dat aangesloten webwinkels in de toekomst aangeven zich te houden aan naleving van de wet als het aankomt op leeftijdscontrole. De vraag blijft echter hoe dit online nageleefd moet worden.

Uit het publiek komt nog de opmerking dat er meerdere geavanceerde authenticatiemethoden komen. “Ik zie het liefst dat een oplossing met Currence wel toegestaan wordt, maar dat het niet afgedwongen wordt. Je moet niet een methode voorschrijven, maar wel een partij of methode erkennen, dan blijft er ruimte voor andere spelers en kom je wel op gang.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas

Er worden allemaal moeilijke oplossingen bedacht, terwijl er een simpele oplossing beschikbaar is. Creditcards worden alleen uitgegeven aan mensen bobven de 18. Indien voor dergelijke producten alleen met creditcard betaald kan worden is het probleem opgelost.

Jannemiek - Emerce

@Bas Dan beperk je wel heel erg de betalingsmogelijkheden. En hoe doe je dat bij producten waar een leeftijdsgrens van 16 aan vastzit?

renato

“postkantoren”, die bestaan sinds kort niet meer. Je moet naar de Bruna of een supermarkt. Al eens geprobeerd? Met een beetje pecht sta je een half uur in de rij. Nee, dank u.
@Bas
Niet iedereen heeft een creditcard. Sterker nog, wil een creditcard. Ze zijn heel duur namelijk. En, niet iedereen kan een creditcard krijgen. Mij werd er ook eens één geweigerd door de ING. Reden onbekend. Aan de hoogte van mijn inkomen kan het niet liggen. Ideal is een prima betaalmiddel voor iedereen met een bankrekeningnummer. Een leeftijd hieraan koppelen is dus technisch niet zo moeilijk. Maar ja, als ik iets niet kan kopen omdat ik nog geen 16 of 18 ben laat ik het toch iemand anders bestellen. En het is niet zo moeilijk om de creditcard van je ouders te pakken te krijgen. Dus dat is ook zo lek als een mandje.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond