Deel dit artikel
-

‘Telecomaanbieders gaan mobiele reclame blokkeren’

Een aantal Europa telecomaanbieders zou in de loop van 2015 technologie inzetten om reclame te verwijderen van mobiele websites die hun klanten gebruiken.

Dat zeggen de Israëlische leverancier Shine, dat dit soort digitale poetsacties mogelijk maakt, en een niet bij name genoemde leidinggevende van een Europese telco tegen de Financial Times.

Het systeem zou werken volgens het opt-in principe: de klant van het telecombedrijf moet een actieve handeling verrichten om de reclameblokkade op te werpen.

De reclameblokkade is maar half effectief. Standaard uitingen als banners en tekstreclame bij zoekmachines verdwijnen wel, maar commercieel ingekochte berichten in de feeds van bijvoorbeeld Facebook en Twitter blijven onaangeroerd.

Shine, dat onder whitelabel op de servers van telco’s wordt geïnstalleerd, is een jong bedrijf dat werkt met durfkapitaal van Horizon Ventures. Datzelfde Horizon heeft een controlerend belang in Hutchison Whampoa, wat het moederbedrijf is van mobiele aanbieders in onder meer Denemarken, Engeland, Ierland, Italië en Oostenrijk. Het ligt voor de hand om Shines eerste Europese partners op die markten te zoeken.

Pogingen tot reclameblokkade aan de kant van Europese telecomaanbieders hebben in het verleden enkel op verzet gestuit. Vocale consumenten, juristen en burgerrechtenorganisaties verzetten zich tegen het feit dat een derde partij ingrijpt in de berichten die op het computer- of telefoonscherm worden getoond.

Een recent onderzoek van Adobe en PageFair (Pdf) liet zien dat zeker 144 miljoen internetgebruikers een adblocker inzetten om maar geen reclames te hoeven zien. Dat aantal zou tussen 2013 en 2014 met zeventig procent zijn gegroeid.

Populaire adblockers zijn onder meer Adblock, TrustGo en Ghostery. Een opvallend onderdeel van Adblocks verdienmodel is dat bedrijven kunnen betalen om ondanks een actieve blokkade toch hun uitingen te laten zien. Zo’n tien procent van de bedrijven die via Adblock zogeheten ‘acceptable reclames’ tonen, leggen daar geld voor op tafel.

Een uitspraak van de Duitse rechter bevestigde eerder dit jaar dat het blokkeren van digitale reclameuitingen geen inbreuk op een wet maakt.

Foto: Stuart Heath (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond