Deel dit artikel
-

Telecombedrijven worstelen met beeldvorming VoIP

De vakterm triple play is moeilijk uit te leggen aan consumenten, ondervinden telecom- en kabelbedrijven. Klanten mijden de internetbelabonnementen omdat ze het niet kennen en snappen. Het is enkel de lage prijs die hen over de drempel begint te trekken.

Meer dan 80 procent van de Nederlanders weet dat het mogelijk is om tegenwoordig te bellen via een internetverbinding. Dat blijkt uit een onderzoek dat KPN door Blauw Research uit liet voeren. Bijna de helft de Nederlandse consumenten, 46 procent, zegt binnen een jaar een gecombineerd internet- en telefonieabonnement te nemen. Daarvoor betalen ze een vaste prijs per maand, soms nog verhoogd met gesprekskosten.

‘Skype zorgt voor misvattingen’

Het zijn vooral computerprogramma´s als Skype en Google Talk die ervoor zorgden dat ´bellen via internet´ afgelopen jaar bekend werd onder een breder publiek. Technisch belangstellende internetters ondervinden dat VoIP (voice over IP) hen aanzienlijke kostenbesparingen op kan leveren. Immers, telefoongesprekken tussen gebruikers van deze computerprogramma's is gratis. Echter, diezelfde programma's zorgen ook voor begripsverwarring. KPN: "Misvattingen bij het publiek hebben vooral betrekking op het gebruik van de PC, 'de PC moet altijd aanstaan', en de kwaliteit van internetbellen."

Frank Sibbel, directeur van onderzoeker Blauw Research, onderschrijft dat telecombedrijven worstelen met de VoIP-begripsvorming. "Er is een marketinggevecht gaande rondom bellen via internet. De belbedrijven hanteren intern de term ´triple play´ maar moeten dat vertalen naar breed te accepteren termen." Ook Erik van Zegveld, van adviesbureau Verdonck, Klooster & Associates (VKA) kan zich in deze uitleg vinden.

Internettelefonie van bedrijven als KPN, Tele2, UPC en Essent is anders dan Skype-achtige programma´s omdat de verbindingen beter zijn. Skype en Google Talk werken via het openbare internet. De verbindingen raken bijvoorbeeld gestoord als een consument tijdens het bellen zware bestanden downloadt. De telefoniediensten van de telecom- en kabelbedrijven worden afgewikkeld via aparte, onstoorbare lijntjes.

Richting nationaal gratis bellen?

VKA's Erik van Zegveld schetst de markt: "Er zijn twee stromingen in het VoIP-landschap. Aan de ene kant de telecom- en kabelbedrijven die met nieuwe diensten hun bestaande klanten willen behouden en tegelijkertijd klanten van concurrenten af willen snoepen. Aan de andere kant zie je internetbedrijven als Microsoft en Google, die niet echt in de telefoniemarkt zitten, hun dienstenpakket uitbreiden. Ze zijn niet primair geinteresseerd in de telefoontikken, maar het bieden van features aan hun gebruikers."

Verscheidene kabelbedrijven begonnen vorig jaar met de verkoop van telefoniediensten via hun respectievelijke netwerken. Casema sloot bijna 100.000 vaste net-klanten aan op haar net, Essent had er eind maart 60.000 en bij UPC loopt het aantal belklanten tegen de 300.000. Nederland heeft ruwweg 6,5 miljoen huishoudens. Meer dan 10 procent van hen belt enkel via de mobiele telefoon, een getal dat volgens Heliview op kan lopen tot 20 procent.

Uit het KPN-onderzoek blijkt dat 63 procent van de klanten overweegt internettelefonie te nemen omdat het goedkoper is dan het huidige belabonnement. Een derde van de 1.400 ondervraagden noemt 'kostenbeheersing' als voornaamste reden om een bundeltje internet-met-telefonie te nemen. En voor 28 procent is het een gemakskwestie om de tv-, telefoon- en internetaansluiting via één factuur af te rekenen.

Het is niet uitgesloten dat telefonie via het vaste net ooit gratis wordt in Nederland. De kabelbedrijven nemen voor eind 2006 een eigen gekoppeld telefonienet in bedrijf, gebaseerd op SIP-technologie. De doorverbindkosten zijn tegenwoordig dermate laag dat telefonie tussen kabelklanten gratis kan zijn. De kabelaars sluiten niet uit dat ook KPN en Tele2 zich bij het initiatief aan mogen sluit.

Deel dit bericht

1 Reacties

Rick

Daarnaast zijn er ook nog SIP providers zoals o.a. Voipbuster. Via PC / Sipphone gratis naar vaste nummers bellen. Zie Voipbuster.com etc etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond