Telecommunicatiewet nekt Creative Industries

Creative Industries, het voormalige HSCG, is door de rechtbank failliet verklaard. De wijzigingen in de Telecomunicatiewet zijn het bedrijf teveel zijn geworden.
De wijzigingen in de Telecommunicatiewet zijn mede oorzaak aan het faillisement", aldus directeur Tadek Solarz.
Het communicatieadviesbureau heeft naast een bedrijf voor webhosting ook een callcenter. Solarz: "Dat callcenter was vrij groot. Wij belden rechtsreeks consumenten. De wijzigingen in de wet zijn van dien aard, dat je de consument nog wel mag bellen, maar de voorwaarden die worden gesteld, maken het veel duurder."
De Eerste Kamer heeft een nieuwe wet aangenomen voor telemarketing. Consumenten die niet gewenst zijn van telemarketing, kunnen zich inschrijven bij een register. Per 1 oktober zijn bedrijven verplicht de eigen database te schonen en ontdubbelen van nummers die in het register voorkomen. Naast consumenten geldt de regel tegenwoordig ook voor zakelijke personen.
"Veel grote organisaties die consumenten bellen, zijn er radicaal mee gestopt onder druk van de wetgeving. Consumenten die het vervelend vinden om gebeld te worden, die hebben deze activiteit om zeep geholpen", aldus Solarz. Hij vervolgt: "Uit de markt hoor ik dat grote energiebedrijven over gaan tot deur-tot-deur-verkoop."
De crisis was een andere reden voor het faillisement. Solarz: "We hadden een grote opdrachtgever die in financiële producten deed. Daar is natuurlijk geen markt meer voor."
Het verbod op zakelijke spam gaat op dezelfde datum in, 1 oktober. Bedrijven moeten expliciet toestemming hebben om bedrijven met commerciële e-mailings te benaderen.
De 65 werknemers van Creative Industries werken door om de lopende opdrachten af te handelen. Het faillissement is aangevraagd door de directeur.
Bron foto: vlima.com (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
6 Reacties
Sjoerd
"Consumenten die het vervelend vinden om gebeld te worden, die hebben deze activiteit om zeep geholpen" – Het lijkt mij dat de grote organisaties met hun winstbejag deze werkwijze door de strot duwden van consumenten.Draai het alsjeblieft niet om ..
Fonze
"Veel grote organisaties die consumenten bellen, zijn er radicaal mee gestopt onder druk van de wetgeving. Consumenten die het vervelend vinden om gebeld te worden, die hebben deze activiteit om zeep geholpen", aldus Solarz. Hij vervolgt: "Uit de markt hoor ik dat grote energiebedrijven over gaan tot deur-tot-deur-verkoop." Wat Sjoerd zegt en ik wil daar graag nog aan toevoegen dat het mij ernstig stoort dat op een willekeurige doordeweekse dag 's avonds wordt aangebeld door een i-dioot met een kulverhaal. Ik woon in een complex en wanneer 1 persoon dit heerschap binnen laat wil niet zeggen dat de overige 99 bewoners ook maar even een bezoekje mogen krijgen. De eerstvolgende krijgt een opdonder. Weest gewaarschuwd! Ik weet dat de energie jongens meelezen. Ophouden met deze onzin, capice?
Hester
Triest bericht zeg.Ik heb veel met CI gewerkt en het was een zeer professioneel bedrijf met zo'n 3000 klanten.Onbegrijpelijk dat de creativiteit ontbrak om nieuwe richtingen te vinden.Zo'n veelzijdig bedrijf zou moeten kunnen overleven, ook zonder callcenter. Sterkte voor alle medewerkers en zijn directeur!Deze stad heeft een mooi bedrijf verloren…
webabun
Als er een wet is waar jaren over onderhandeld is dan is het de TW wel.Elk bedrijf dat nu jammert over die TW, heeft dus of niet begrepen wat wetgeving is, of heel kinds gedacht dat de bui wel over zou waaien. Het gebrek aan respect voor consumenten dat Tadek Solarz nog even op de valreep toont is trouwens een van de hoofdredenen waarom er in heel Europa TW's zijn gekomen.
Frank
@Hester: Hoe kan een bedrijf met slechts 65 medewerkers en 3000 (tevreden?) klanten zomaar failliet gaan? 3000 klanten, dat zijn onvoorstelbaar veel telefoonnummers die men kan gaan bellen, ook nummers die gewoon toegankelijk zijn. Maar ja, een directeur die de consument de schuld geeft van de telefoonterreur, die heeft het licht ook nog niet helemaal gezien. Gelukkig kan zo'n bedrijf niet overleven, dit soort bedrijven zijn we (de consument) liever kwijt dan rijk. En sterkte voor de medewerkers en zijn directeur? Lijkt me wat overdreven om zo'n dwaas sterkte te wensen. Hij mag zich schamen dat hij z'n medewerkers zomaar op straat zet.
Hester
@Frank3000 klanten, dat was in 2007.Dat waren geen particulieren, maar bedrijven… Postbank(toen nog) Frieslandbank, Wehkamp en vele andere grote jongens. Inderdaad een gemiste kans om andere richtingen te kiezen in samenwerking met deze bedrijven. Zeker omdat je een nieuwe wet al ver van te voren ziet aankomen. Daar moet je op in spelen als creatief team.Of daarin de directeur gefaald heeft kan ik niet beoordelen vanaf deze positie. Ik weet wel dat hij er met hart en ziel is in gestapt een paar jaar geleden. De nieuwe wet ken ik niet precies, ook niet richting bedrijven, maar CI was ook een webdesign/(online)marketing en grafisch ontwerpbureau.Zeer breed multimedia dus. Misschien eens een leuk onderwerp op Emerce hoe deze bedrijven nu handelen in tijden van crisis?