Deel dit artikel
-

Prachtige cijfers Tencent ondanks tegenwind

Games als Honour of Kings, PUBG Mobile, Valorant, Clash of Clans en Moonlight Blade Mobile dragen vooral bij aan de omzet van de Chinese techreus Tencent. De cijfers waren beter dan verwacht.

De totale omzet steeg in het eerste half jaar met 23 procent naar omgerekend 42,3 miljard dollar, met een operationele winst van 12,2 miljard (pdf). In het tweede kwartaal boekte Tencent alleen al een winststijging van 29 procent (6,6 miljard dollar).

Het groeitempo vertraagt evenwel doordat een jaar geleden tijdens lockdowns meer mensen games gingen spelen. De inkomsten uit gaming stegen in het afgelopen kwartaal dan ook met slechts 12 procent. Een jaar eerder was dat nog 40 procent. Tencent ontleent de helft van zijn omzet aan games.

De advertentieverkoop steeg met 23 procent in het tweede kwartaal.

Dat de koers van het aandeel Tencent de laatste tijd is weggezakt komt door zorgen over regulering. Chinese autoriteiten zijn bezig met het aanscherpen van het toezicht op techbedrijven. Die zouden te veel macht krijgen.

Zo kreeg Tencent eind juli te horen dat het een deel van zijn exclusieve muziekrechten moet opgeven in China. Ook krijgt Tencent hiervoor een boete van 500.000 yuan (ruim 65.500 euro).

Na de overname van China Music, heeft Tencent meer dan 80 procent van de exclusieve muziekrechten van muziekbibliotheken in handen.

Eind juli nam WeChat tijdelijk geen nieuwe gebruikers meer aan in China om aan te sluiten bij relevante wet- en regelgeving.

Op basis van de nieuwste cijfers heeft WeChat meer dan 1,2 miljard maandelijkse actieve gebruikers, waarvan de meeste uit China komen.

Ook mocht Tencent de twee grootste platforms voor streamen van games in China, Huya en DouYu, niet samenvoegen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond