Deel dit artikel
-

The Next Web: ‘Maak het web weer anoniem’

We geven online te veel van van onszelf prijs. Dat concludeerde schrijver en internetcriticaster Andrew Keen gisteren op het congres The Next Web in Amsterdam. “Het web is niet de gezellige studentenkamer die Mark Zuckerberg voor ons heeft ingericht.”

Keen liep in Amsterdam vooruit op zijn boek Digital Vertigo: How Today’s Online Social Revolution Is Dividing, Diminishing, and Disorienting Us, dat 22 mei verschijnt in verband met de geplande beursgang van Facebook. Het boek gaat over internet 3.0, oftewel het huidige sociale internet.

Keen zegt dat we met sociale media te veel doorschieten. “We worden een gemeenschap waarin we elkaar aardig moeten vinden, en waarin we ook niet langer anoniem willen zijn. Dat is het grote verschil met internet 2.0, toen we op het web geen gezicht nodig hadden. Ons leven is het internet geworden. We delen alles met elkaar.”

Keen begrijpt hij wel waarom mensen sociale media omarmen. Het is een vorm van narcisme. “We zijn verliefd geworden op de illusie van het samenzijn, en hebben onszelf onder een vergrootglas gelegd.’

Tegelijkertijd, zegt Keen, we worden alleen maar eenzamer. Eenzaam met zijn allen, dat wel. “Ik belde laatst aan bij een kennis, maar drukte abusievelijk op de bel van de buren. Die hadden nog nooit van zijn naam gehoord, laat staan zijn gezicht gezien. Ik vind de film The Social Network over Mark Zuckerberg wat dat betreft goed geslaagd. Het laat zien hoe een nerd die geen vrienden kan krijgen een netwerk voor vriendschappen start.”

Op de vraag waarom Keen zelf wel Twitter gebruikte, antwoordde hij dat hij geen bezwaar heeft tegen het medium als zodanig, maar wel tegen het ‘sociale gebruk’ ervan. “Ik zeg niet dat je Twitter niet moet gebruiken, maar ik gebruik Twitter niet voor persoonlijke ontboezemingen. Ik geloof ook niet dat sociale media een revolutie op gang kan brengen. Dat is zelfs niet in Egypte gelukt. Mensen gingen wel de straat op, maar een democratie is het land niet geworden.”

Keen is ronduit pessimistisch over het gebruik van sociale media. Persoonlijke data wordt de nieuwe olie die de economie gaat aansturen, waarschuwt Keen. Daar gaan adverteerders mee aan de haal. “We hebben van onszelf een product gemaakt.”

Over Internet 2.0 was Keen trouwens ook al niet enthousiast. In zijn vorige boek The Cult of the Amateur beschrijft hij een wereld die beheerst wordt door slechte amateurs. Het web biedt een podium voor talentloze nullen, aan filmpjes over huisdieren en eenzame mannen voor een webcam, zegt hij.

Vorig jaar sprak vorig jaar TEDxDanubia 2011 al eens over hetzelfde onderwerp:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond