‘Toename vraag online marketeers bij multinationals’

Multinationals nemen de laatste tijd meer online marketeers in dienst. In plaats van het inschakelen van een interactief bureau willen grotere ondernemingen zelf mensen in huis hebben met verstand van marketing en internet. Dat zegt René Steuer, directeur van Appoint, intermediair voor medewerkers in crossmedia, marketingcommunicatie, ICT en internet. “De traditionele marketeer heeft het moeilijk als hij niet weet wat de techniek kan.
Afgelopen weekend is een televisiecampagne van Appoint gestart. Het is voor het eerst dat het bemiddelingsbureau televisie inzet als campagnemiddel. Het belangrijkste doel van de campagne is om nieuwe kandidaten te werven en om bekendheid te verwerven bij potentiële opdrachtgevers, vertelt Steuer. Het thema van de campagne ‘De wereld verandert. Jij ook?’ verwijst naar de ontwikkelingen in de media- en communicatiebranche.
Kleinere organisaties gaan vaak slimmer om met de koppeling van marketing en internet, zegt Steuer. “Voor grote ondernemingen is het moeilijker om processen te veranderen, en bestaande afdelingen anders in te richten.” Als je al twintig jaar een afdeling marketing hebt draaien, dan is het niet eenvoudig die plotseling heel anders in te richten, vertelt Steuer. “Voor grotere ondernemingen is het nu de taak om de ICT-, media- en marketingafdelingen slimmer te organiseren.”
De afgelopen twee jaar zijn multinationals volgens de Appoint-baas pas gaan nadenken over hoe ze hun marketingafdelingen beter kunnen later functioneren. Bij verschillende grote ondernemingen zie je grote reorganisaties, waarbij afdelingen soms worden gehalveerd. Tegelijkertijd zie je dat, zo vertelt Steuer, de multinationals ‘online functies’ steeds meer zelf ‘in huis’ willen hebben. Voorheen kozen de ondernemingen veel sneller voor het in handen nemen van externe partijen als Lost Boys.
De ontwikkelingen bij multinationals hebben tot gevolg dat er een toenemende vraag is van mensen met kennis van zowel marketing als internet, zegt Steuer. “Veel van de huidige marketeers bij de multinationals hebben onvoldoende kennis van nieuwe media. Er zijn weinig marketingmensen die écht vanuit hun hart multimediaal denken.”
Als je niet bent opgegroeid met internet, is het volgens Steuer niet eenvoudig om ‘echt een multimediaal gevoel te krijgen.’ “Je kunt je bijscholen, maar intrinsieke interesse kun je niet aanleren.” Sommige mensen van de ‘generatie boven de veertig’ slagen erin om een ‘crossmediaal gevoel te krijgen’, maar veel andere niet.
Waar bij de ‘oudere’ generatie een gebrek aan ervaring met nieuwe media soms een probleem kan opleveren, geldt dat jongere mensen juist een tekort aan marketingervaring hebben. Steuer: “Soms kun je mensen, door het laten volgen van een training, een slag laten maken, waardoor ze een klus wel aankunnen.”
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
12 Reacties
webmarketeer
Alleen jammer dat weinig goede internet marketeers hier interesse in hebben. Die werken allang voor zichzelf omdat dat; sneller, leuker, flexibeler en interessanter is. Maar de overheid wilde juist meer zelfstandigen, krijgen wij nu subsidie zodat we niet verleid worden met leasebakjes? Nou ja leasebakjes, voor minder dan 300.000 zien ze mij daar niet werken.
nogeenwebmarketeer
Beetje een kort-door-de-bocht reactie van mijn voorganger. Ik geloof niet alle goede webmarketeers freelancers zijn. Juist omdat het vaak complexe materie is om interactieve media goed in te bedden in bestaande grote organisatie moet je hier juist vaste krachten voor hebben, die niet aan het einde van een projectje, weer weg gaan. freelancers zijn geen optie. Het probleem voor grote organisaties zit 'm volgens mij in het feit dat zij steeds onvoldoende in staat zijn internet een plaats te geven tussen alle andere kanalen. Dit zijn langdurige processen waar menig internetmarketeer geen uitdaging in ziet. Juist ook omdat je als internet marketeer snel wilt schakelen en gebruik wil maken van de dynamiek van interactieve media.Ik heb mijn baan als intenet marketeer bij een multinational recentelijk ingewisseld om bij een kleinere organisatie te gaan werken. om bovenstaande reden.
Arash
Wat veel bedrijven niet begrijpen is dat je internet marketeers anders moet benadering dat het traditionele egocentrische manier van vacatures plaatsen. Een foute voorbeeld is OHRA die ondanks een campagne lanceerde opzoek naar I-marketeers. http://www.ohra.actiesite.com/vacature/ Hierbij wordt bijna alleen aandacht besteed naar wie ze zoeken en niet naar wat ze bieden. Men gaat er vanuit dat er een overvloed is aan I-marketeers die in de rij staan om bij OHRA te werken. Echter er zijn op dit moment niet veel goede I-markteers die in loondienst willen omdat het voor hun vaak financieel aantrekkelijker en flexibeler is om zelfstandig te zijn.
beachmark
He hallo, ik ben boven de 40… maar volledig online georienteerd. Dat vele van mijn leeftijdgenoten niet in staat zijn om multimediaal te denken, komg omdat men in de afgelopen jaren waren ingehuurd om algemene marketingte doen. Dat was op zichzelf al meer dan geneog voor een dagtaak, dus online is erbij ingeschoten. Veder heb ik ervaren dat ik in het verleden als te oud werd afgewezen door Rene Seuer himself. Onze opdrachtgevers zien liever een jong iemand an iemand met al meer dan gemiddelde marktervaring. O ja een titel zou ook interessant zijn geweest. Dat je vele jaren ervaring had en nog succesvol ook (niet alleen in geld binnenhalen, maar ook geld maken met online) werd even vergeten. Gelukkig maar dat er zulke onbenullige responses werden gegeven op mijn kennis door lieden als Rene Steuer, want anders had ik nu niet mijn leven kunnen leiden zoals ik mij dat nu kan veroorloven. Verder raad ik alle echte deskundige online marketeers vooral NIET voor een baas te gaan werken. Immers wanneer je dat doet, wordt je gedwongen in een keurslijf en dat komt je ontwikkelingspotentie niet ten goede. Ga vooral ook niet alleen voor het geld, want dat komt vanzelf als je goed bent.
webmarketeer
Ik werk bij een groot en log bedrijf als webmarketeer, en mijn ervaring is ook dat grote bedrijven gewoon nog niet klaar zijn voor het snellere schakelen van internet, en bovendien te veel gericht zijn op kosten/baten, terwijl het bij internet vaak meer gaat om branding en beleving. Dus leuke subsites en spelletjes.. ho maar, ik blijf noodgedwongen steken op ouderwets banneren en ook dat dreigt afgeschoten te worden omdat de kosten te hoog zijn. Tegelijkertijd is er geen lijn in de communicatie-uitingen van andere afdelingen, die hun grote budgetten voor online marketing ongericht het web op schieten. Erg frustrerend. De lange beslissingslijnen en angst om knopen door te hakken zorgt ervoor dat echte internetmarketing bij deze organisatie moeizaam van de grond komt. Grote bedrijven moeten zich bedenken dat internetmarketing snel moet kunnen schakelen en veel eigen beslissingsbevoegdheid moet hebben. Door het af te knijpen kan het zich niet bewijzen als volwaarding communicatie- en marketingkanaal.
Webmarketeer1
@nogeenwebmarketeer, hier webmarketeer 1 :) Ik schreef "Die werken allang voor zichzelf omdat dat; sneller, leuker, flexibeler en interessanter is." daarmee bedoel ik NIET specifiek mee dat zij freelancer zijn, maar gewoon helemaal voor zichzelf beginnen. Dus eigen applicaties, die zelf worden vermarkt en zich richten op de eindgebruiker. Wij hebben de afgelopen 3 jaar geen project meer voor anderen uitgevoerd, die verzinnen we zelf wel en zetten deze op. Als ervaren webmarketeer kunnen wij overweg met 90% van de multimedia en anders lezen wij ons wel in op forums. Ik geef ook niet aan dat het niet verstandig is om eigen webmarketeers in te zetten, ik wil alleen aangeven dat goede webmarketeers helemaal geen interesse hebben in een starre organisatie. Probeer bij zo'n bedrijf even een flash servertje te installeren en te testen met tv on demand. Dan ben je 6 maanden verder (procedures) en om,dat je marketeer bent ben je dan afhankelijk van de technische mensen. Willen wij met zoiets testen, dan pakken we een bak, gooien er besturingssytemen op en gaan testen. Ze geven in deze starre bedrijven liever 500.000 uit voor een Oracle oplossing, terwijl dezelfde oplossing met opensource vaak sneller en beter uit te voeren is. Of ze willen het wiel weer eens opnieuw uitvinden, omdat dat ene buttontje net even een andere vorm moet hebben.
Pieter
Nog een webmarketeer hier. Het aantal webmarketeers dat hier reageert lijkt me niet representatief, maar dat heeft natuurlijk met de doelgroep van de site te maken ;-) Ik heb gekozen voor een hybride oplossing: Werken bij een middelgroot bedrijf en daarnaast mijn eigen bedrijfje(s). Daarbinnen werken we weer deels aan eigen projecten en deels voor klanten (vooral MKB). Het beste van beide werelden dus 🙂
smallsteps
Grote bedrijven hebben momenteel meer behoefte aan iemand of koppel die de organisatie kan omschakelen om met meedere kanalen te gelijk om te kunnen gaan. Het gaat niet perse om diepe marketing kennis, maar organisatie en veranderingsmanagement.Koppel de twee aan elkaar: voor de concepten en innovatie een jong en snelle internetmarketer en voor de het inbedden in de organisatie een zwaar gewicht op re-organisatie management.Ga in kleine stappen de verandering aan!
webmarketeer1
"Ga in kleine stappen de verandering aan! ". Slecht advies. Als je anno 2006 nog met kleine stapjes wil gaan ben je te laat. Ze hadden gewoon moeten doorstappen na de boom in 2000.
SEM
Hhhhmmm, ik dacht dat e-marketeers minder haantjes gedrag zouden vertonen…. Maar goed, ik heb nu bij meerdere grotere organisaties gewerkt als online marketeer en nergens langer dan 2 jaar. In het begin kun je veel zaken verbeteren, totdat het op koppelen met het BO aankomt. Dan kom je in langdurige trajecten… Ik ben het overigens eens met de stelling: "Ik word nu immers bijna dagelijks gebeld". Echter ik sta op het punt om voor mezelf te beginnen.
Webmarketeer bij een bank
Ook ik werk op dit moment bij een groot concern en merk dat vanuit de top de kennis en slagvaardigheid ontbreekt om echt serieus met E-Commerce en online marketing bezig te zijn. Men worstelt voortdurend met de vraag 'waar leggen we dat nou precies neer?' Daar komt bovendien bij dat de macht en tevens angst van de ICT afdelingen dusdanig groot is, dat daar ook vol de hakken in het zand gaan als het gaat over de inzet van systemen/partijen/partners om een bepaald resultaat te halen. Deze ICT afdelingen hebben immers jarenlang het middel (ERP en workflow-systemen) tot doel verheven en kunnen (willen) niet sneller schakelen dan jarenlange implementaties. Nu steeds meer blijkt dat je ook met minder omvangrijke, goedkopere systemen een veel beter resultaat kunt halen en tegelijk flexibeler bent, zien zij de bui alweer hangen. Dus ook van die kant hoef je weinig medewerking te verwachten. Al met al weer een extra reden voor online marketeers -incluis mijzelf- om regelmatig van werkgever te veranderen.
Webmarketeer1
Leuk is dat, aangeven hoe grote ondernemingen werken. Ik werkte eens bij een internet onderneming die gelieerd was aan een bank. Men had zoveel aandacht voor de traditionele nieuwsbrief, dat een electronische wel 3 jaar op zich liet wachten. De medewerker had het al druk genoeg om content te maken voor de papieren versie. Die werd natuurlijk niet zo vaak verstuurd, kost toch 50.000 * 0,35 cent. En blij zijn als er een keer 5.000 bezoekers meer waren in een maand, kon men mooi rapporteren. Ik zei al gelijk dat het een lachertje was, met een electronische nieuwsbrief zou men zo 100.000 bezoekers meer hebben. Daar kwamen ze na 3 jaar ook achter. En er moets een vacaturebank/ advertentie site komen. Natuurlijk gemaakt door de bekende database specialisten. Het resultaat was bedroevend. Met een open-source pakket was je goedkoper uit, had je meer mogelijkheden en kan iedereen met een beetje cgi / php /asp aanpassingen doen (ipv 200 euro per uur) En deze pakketen worden verder ontwikkeld, zodat je de klanten regelmatig, en tegen minimale kosten, iets extra's kan bieden. Je kan wel blijven doorontwikkel;en, maar vaak kun je beter na 2 jaar gewoon de nieuwste versie kopen (1000 euro). Een "snelle internetmarketeer" kan leuk dingen verzinnen. Een creatieve internetmarketeer denkt gelijk mee over de uitvoering, kosten, systemen, moeilijkheden en mogelijkheden. Wat een moeite het wel niet kostte om een eigen compu te krijgen met volledige rechten, zodat je tenminste eens wat hotscripts kunt testen… Maar wel voor tienduizenden euro's cursussen 🙂 Heb ook maar 3 jaar voor een baas gewerkt, ik wilde graag innovatief bezig zijn met de nieuwste systemen, en me niet bezighouden met achterhaalde ideeen en starre organisaties.