Deel dit artikel
-

Top Google nog schimmig over plannen voor Social

Google stelde topman Vic Gundotra aan om de sociale, Facebook- Twitter- en Foursquare-achtige kanten van het bedrijf te ontwikkelen. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers bleef het echter oorverdovend stil over welke intenties Google in die richting heeft.

Gisterenavond publiceerde Google zijn financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2011. De omzet steeg met 27 procent tot 8,6 miljard dollar, maar door opgelopen kosten daalde de winst tot teleurstelling van de beleggers.

Strategie en verantwoordelijke bestaan

Na de publicatie van de cijfers belde de top van het bedrijf met financieel analisten om toelichting te geven. Verschillende analisten vroegen bij herhaling naar Googles ‘sociale plannen’, maar de leiding weet geen helder beeld te schetsen.

Dat de sociale component in Googles dienstenpakket belangrijk is, bleek vorige week toen de nieuwe bestuursvoorzitter Larry Page een chef Sociaal aanstelde én de bonussen van zijn personeel deels afhankelijk maakte van het succesvol uitvoeren van de sociale strategie.

De PR-afdeling van Google wilde die sociale bonus vorige week niet bevestigen. Financieel topman Patrick Pichette deed dat gisterenavond wel. Maar veel verder dan dat wijdde het bedrijf niet uit over zijn strategie richting bedrijven als Facebook, Twitter, Zynga en Foursquare.

Tijdens de telefonische conferentie voor de financiële markt gaf Google wel een paar algemene perspectieven en beschouwingen op zijn sociale intenties.

Magere citaten en feiten

De baas van de afdeling Commerce & Local Jeff Huber zei: “We hebben social search afgelopen kwartaal zo verbeterd dat je simpeler informatie en aanbevelingen kan vinden van mensen uit je eigen kringen. Het maakt niet of ze publiceren op Youtube, Flickr of hun eigen blog. We hebben ook de Plus 1-knop gelanceerd. Die maakt het makkelijk om aanbevelingen voor websites te delen vanuit onze zoekresultaten. En dat is nog maar het begin. We hebben nog bergen aan nuttige en relevante sociale zoekfuncties klaarliggen”.

Financieel directeur Patrick Pichette: “Social is een van de ongeveer 200 signalen die Google tot zich neemt om zo goed mogelijke antwoord te geven [met de zoekmachine]”.

Huber: “Social is slechts een van de vele signalen die er zijn. We zijn erg optimistisch over wat we op termijn kunnen doen naarmate er meer en betere sociale signalen komen. Op dit moment kan ik daar niet veel over zeggen, maar we meten en verfijnen regelmatig en we zijn nieuwsgierig wat de experimenten opleveren”.

Pichette over de Googles strategie: “We weten allemaal dat locatiegebaseerde diensten voor de deur staan. Ook van social weten we dat het zich aandient. Daarom kijken we ook naar dat onderwerp vanuit onze eigen visie en bouwen op basis daarvan bij ons producten”.

Concreter dan deze uitingen wilde Google niet worden bij de telefonische toelichting op de kwartaalcijfers. Mogelijk stelt het zich terughoudend op om de verwachtingen van de markt niet al te hoog te spannen.

Wat is er al wel?

In de afgelopen maanden verscheen een aantal nieuwe diensten of onderdelen van diensten die de eerste stapjes lijken te zijn van Googles sociale strategie:

1. Geregistreerde gebruikers worden er zachtjesaan steeds vaker op gewezen dat ze Google Profile hebben. Op dat profiel kunnen ze koppelingen naar andere profielensites beschrijven. Het ziet ernaar uit dat geregistreerde Google-gebruikers binnen afzienbare tijd ook data uit die diensten kunnen gaan importeren.

2. Gebruikers van de mobiele versie van Google Maps kunnen sinds begin dit jaar op Foursquare-achtige wijze inchecken bij locaties en, in Amerika, kortingsbonnen van lokale ondernemers inwisselen.

3. Google Hotpot, een dienst op recensies over bedrijven te schrijven, is standaard onderdeel geworden van de gratis ‘bedrijvengids’ Google Places. Hiermee kunnen vrienden en bekenden elkaar informeren over hun ervaringen op een locatie.

4. De Plus 1-knop laat gebruikers van de zoekmachine tips geven aan bekenden over de gevonden zoekresultaten.

5. In de afgelopen zes maanden kocht Google voor ruim 200 miljoen dollar drie bedrijven met sociale expertise: Slide.com en SocialDeck (samenspelletjes) en Fflick (geeft aanbevelingen voor films op basis van tweets).

Deel dit bericht

1 Reactie

Koen

+1

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond