Deel dit artikel
-

Topman Sony: Nokia vergist zich in toekomst mobieltjes-business

Nokia vergist zich in de toekomst van de mobiele telefoon-business. Het concentreert zich vooral op volumeverkoop, maar de mogelijkheden liggen juist in muziekdistributie via mobieltjes. Dat zegt Nobuyuki Idei, CEO van Sony. Idei zegt ook Palm of Symbian te willen kopen.

"Mijn droom is kids te voorzien van muziek op een manier dat ze zich daar niet schuldig over voelen", zegt Idei in een interview met hoofdredacteur Anthony Perkins van zakensite AlwaysOn. Dat kan in zijn ogen onder meer via mobieltjes of handhelds.

De CEO van Sony betwijfelt of Nokia wel beseft waar de mogelijkheden voor de mobiele telefoon-business liggen. Idei: "Zij zijn helemaal gefocust op volume, het verkopen van mobiele telefoons voor een zo laag mogelijke prijs." Maar het moet volgens hem gaan om "veilige distributie van muziek via mobiele telefoons".

Idei zegt in het interview ook Palm te willen kopen. "Palm stelde drie jaar geleden nog niet zoveel voor, maar ze worden steeds beter. Als licentiehouder van Palm moet ik hen echter veel geld betalen." Palm is groot waar de mobiele telefoon zwak is, zoals in de VS, meent de Sony-topman. In Japan maakt Palm weinig kans omdat mobieltjes daar veel sneller zijn en meer capaciteit hebben.

Een ander bedrijf dat Idei zou willen kopen is Symbian, het Britse consortium (waarin naast Sony Ericsson onder meer Nokia, Motorola en Siemens participeren) dat een besturingssysteem voor mobiele telefoons op de markt wil brengen en daarmee concurreert met Microsoft. Tegelijk zegt Idei niet te kunnen zeggen waarom Sony een Symbian OS op zijn mobieltjes en een Palm OS op zijn PDA's heeft.

De Sony-CEO is nuchter over zijn joint-venture met Ericsson. "Ericsson is niet geïnteresseerd in mobieltjes, maar in zendstations voor telefonie", zegt hij in het gesprek. Sony zelf is daar alleen maar in gestapt "om gebruik te maken van de enorme hoeveelheid patenten" van de Zweden. Anders zou Sony bijna 15 procent moeten betalen aan de GSM licentie-houder.

Deel dit bericht

7 Reacties

rob

Wow wat een visie, zou de wens van Idei gevoed worden door hun nevenactiviteiten in de muziekbranche? Ja, uiteindelijk zullen er vast (nog) meer functies in je mobieltje komen, muziek afspelen kan daar een van zijn, maar ook bijvoorbeeld spelletjes, of 'organizer' functies. Overigens hebben de meeste nieuwe mobiletjes dit al in zekere zin. Ik begrijp dat Idei verwacht dat met name jonge kinderen meer geld over zouden hebben voor een mobiel waar muziek 'veilig' (lees 'legaal') op afgedraaid zou kunnen worden. Ik gok dan toch op een samenwerking tussen nokia en kazaa, waarbij het telefoontje een stuk goedkoper ios dan de 'veilige' sony. Ik zal daar net als vele andere 'kids' zonder schuldgevoel muziek op draaien en spelletjes op spelen, en oh ja als het uit komt natuurlijk bellen. Misschien tijd voor een XDA, of de (voor mij nog onbekende) opvolger hiervan? De wens van idei om zowel Symbian als PalmOS op te kopen lijkt mij een beetje grootspraak, eigenlijk zegt hij dat Sony monopolist wil worden op het gebied van OSsen voor op telefoons (en handhelds), wat zou microsoft hier als reactie op hebben. Nee, nogmaals, ik wacht op kazaa op linux op mijn nokia!

James

De visie van Idei komt eerder voort uit een wens dan een onafhankelijke kijk op de potentiele ontwikkelingen. Als topman van een van de grootste muziek uitgeverijen en consumer hardware fabrikanten ter wereld is een uitspraak over de convergentie van zijn divisies een 'hot item'. Sony vertoont de afgelopen jaren namelijk ernstige vormen van schizofrenie. Ze hebben als lid van de Consumer Electronics Association zich destijds geschaard achter de steun voor Napster die op dat moment ook werd belaagd door een mega lawsuit van de 'Big 5', waaronder Sony Music. Sony heeft recentelijk ook de nieuwste CD van Celine Dion verscheept met de onmogelijkheid om het af te spelen op een SONY VIAO. En verder blijf Sony Music hun aanklacht handhaven tegen LAUNCH media, waarin Sony Corp.USA flink wat advertentie ruimte inkoopt en waarmee Sony Corp. indirect via haar alliantie met meodermaatschappij Yahoo! een belang in heeft. De nieuwste gadgets, afkomende van consumer electronics worden krampachtig uitgerust met hun Atrac 3 formaat uit angst voor de gevolgen van MP3. Hun visie van een "ubiquitous value network" is net zo naïef als de stelligheid waarmee Microsoft de alsmaar uitbreidende IT/multimedia golf wil blijven beheersen. Sony hoopt eigenlijk dat iedereen zich aansluit op hun 'value network' dat je natuurlijk alleen kan doen met Sony producten. En ze vrezen de mogelijkheid dat Microsoft er straks met een nieuwe operating system voor audio/video er vandoor gaat. Beide concerns zijn concurrenten maar lijken op elkaar als het gaat om een beheersingsdrift van de IT/multimedia golf teweeg brengt. Nee, wacht niet op een bevrijdende visie van een CEO. De consument zal spreken met zijn portemonnee of juist niet. Ik denk dat de winnaars toch de hardware hoek komen geholpen door heel wat marketing geweld. Zij hebben de laatste jaren niet stilgezeten en blijven innoveren. Waar heeft de muziekindustrie hun geld ingestopt? Advocatenkosten en het ontwikkelen van software ter bescherming van de huidige 'digital formats'. Lang leve de vrije markt. Wie gaat dit winnen? Ik zou liever als consument mijn geld willen geven aan een NOKIA met MP3 speler en aan de iPod van Apple dan aan een peperdure Sony telefoon met een stotterende Celine Dion.

$p@ce

Dit is echt grappig. Sony dat kampt met een conflicterende bedrijfsstructuur (muziekindustrie en consumentenelectronica) verwijt Nokia niet het DRM probleem op te lossen? Leest u dit artikel genaamd "The Civil War Inside Sony" maar even om een indruk te krijgen van de problemen waar Sony mee {kampt; http://www.wired.com/wired/archive/11.02/sony.html?pg=1&topic=&topic_set= }. Het wordt nog grappiger als Sony de Nokia Volumes onder vuur neemt, iets waar ze bij Sony-Ericsson alleen maar van kunnen dromen. Zijn ze bij dat bedrijfsonderdeel soms ook met oplossing van de DRM problematiek bezig of zouden ze misschien toch liever wat meer mobieltjes verkopen? Of zou het ook misschien te maken hebben met de aanval van Nokia op het Game segment en voelt men zich in Japan soms bedreigd door de lancering van {dit toestel; http://www.n-gage.com/n-gage/home.html }? Want als multigaming straks ook mobiel gaat door snelle snelle draadloze verbindingen (en mischien ook een soort monitor-bril voor optimale perceptie), wie heeft er dan nog een plee-station of een ex-box nodig? Misschien dat die grote jongens zich beter met hun bedrijfsvoering bezig kunnen houden in plaats van met modder te gooien. Immers, het feit dat de grote muziekjongens (waartoe ook Sony behoort) hun markt aan het verliezen zijn is te danken aan hun eigen protectionisme. Overigens heeft de consument inmiddels het distributieprocess van muziek reeds in eigen hand genomen, want uiteindelijk is de klant nog altijd koning, toevallig…

Joke Bruijs

$p@ce maakt goede opmerkingen maar 2 denkfouten: - Dat verschillende afdelingen en produkten van Sony blijk geven van belangentegenstellingen weet topman Idei natuurlijk ook wel. Hij laat gewoon de divisies intern met elkaar concurreren om ze scherp te houden. Hij wedt op beide paarden en wint altijd. - In de laatste zin schrijft hij over de klant. Maar in dit geval is de dief de koning. De dief van muziekrechten die componisten ontneemt waar ze recht op hebben, namelijk hun terechte en wettelijke vergoeding voor gedane arbeid. (En nu niet weer zeuren over hoge cd prijzen en multinationals.)

$p@ce

Na het nogmaals lezen van bovenstaande artikel wil hier nog even op terugkomen, met name over enige toch wel stevige uitspraken van de Sony Topman. Zo zegt hij: Idei: "Mijn droom is kids te voorzien van muziek op een manier dat ze zich daar niet schuldig over voelen" - Bedoelt hij daarmee te zeggen dat kids die MP3-tjes met elkaar uitwisselen zich daarover schuldig voelen? Of zich hierover schuldig zouden moeten voelen? Ik vind dat nogal wat zeg! De grote-mensen wereld maakt er een puinhoop van en de Kids moeten daar verantwoordelijkheid voor dragen? Kom nou toch zeg. Idei (over Nokia): "Zij zijn helemaal gefocust op volume, het verkopen van mobiele telefoons voor een zo laag mogelijke prijs." Maar het moet volgens hem gaan om "veilige distributie van muziek via mobiele telefoons". - Muziek is iets universeels, en MP3 is dat ook. En niet alle muziek wordt tot op de laatste cent uitgemolken. Daarom voldoet MP3 momenteel prima aan de eisen van de consument. Voor de gevestigde orde (de 5 grootste platenmaatschappijen) is dit een 'disruptieve technologie' waarop men te laat heeft ingespeeld met alle bedrijf-economische gevolgen van dien. Sony zou er wellicht goed aan doen de hele muziek-handel op dit moment van de hand te doen voordat het nog verder in waarde vermindert en verder verstrikt raakt in haar eigen belangenverstrengelingen. Idei: " Palm is groot waar de mobiele telefoon zwak is, zoals in de VS." - Ik zie eerlijk gezegd het verschil niet zo tussen een Palm en bijvoorbeeld de Communicator van Nokia. En voor zover dat verschil nog bestaat zal het alleen maar kleiner worden. "Een ander bedrijf dat Idei zou willen kopen is Symbian" - Ja waarom niet. Zou ik ook wel willen. Samsung ook. Daar is Sony echter wel een beetje laat mee. Kijk hier maar: http://www.symbian.com/press-office/2003/pr030217.html  Idei over SonyEricsson: "Ericsson is niet geïnteresseerd in mobieltjes, maar in zendstations voor telefonie", zegt hij in het gesprek. Sony zelf is daar alleen maar in gestapt "om gebruik te maken van de enorme hoeveelheid patenten" van de Zweden." - Dit zegt veel over het niveau van de verbintenis die de twee bedrijven met elkaar zijn aangegaan. Wat betekent dit voor de consument? Dat ze die toestelletjes eigenlijk helemaal niet WILLEN maken?

Gijs Bos

Als je mag kiezen tussen e-mail of websurfen kiest 99% van de mensen voor e-mail, want bij de eerste is er sprake van interactie tussen 2 mensen. Anders gezegd: de visie van een "streaming audio walkman" (Sony) klinkt een stuk minder overtuigend dan "connecting people" (Nokia). Mijn persoonlijke visie over de markt is dat iedere zakelijke gebruiker over +- 4 jaar een (windows) pocket PC koopt met een always on connectie (GPRS) die ook nog een telefoon is. Alleen kids en bejaarden blijven Nokia's kopen. Gijs

James

Ik ben het eens met de opmerkingen van $p@ce.Sony en Microsoft zullen zeker niet zomaar de mobile entertainment branche binnen walzen. Voor de consument breken gouden tijden aan. Veelzijdige mobieltjes, ADSL, games & audio/video gadgets & gimmicks voor scherpe prijzen met een vleugje sexy marketing eroverheen. Dat mag ook wel als ik naar mijn loonstrook kijkt.En dan een leger van hackers en hobbyisten die de chaos in stand houden zodat mijn Opa zijn downgeloade MP3tjes op de PC synchoniseert met zijn Nokia mobieltje.De muziek industrie moet gewoon beter samenwerken met TV, gedrukte media en radio. De broadcasters spelen altijd een onmiskenbare rol en zullen dat blijven doen. Toch vond ik jammer dat Jamai afgelopen zaterdag won. Jim kan veel beter zingen.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond