Deel dit artikel
-

Traffic4u kritisch op YouTube-reclame

Gert Jan Munneke, oprichter van Traffic4u, bekritiseert Larry Page en Eric Schmidt omdat ze prijsdiscriminerend zouden werken met reclame op YouTube.

“Waarom verkoopt u videoreclame op YouTube op basis van CPM-tarief en niet volgens veiling per opbod, zoals bij alle andere Google-producten”, vroeg Gert Jan Munneke van Traffic4u vorige week aan de topmannen van Google tijdens het Europese Zeitgeist Forum, een bijeenkomst voor leiders.

“U schaft de bureaubonussen af om een gelijk speelveld voor alle partijen in de reclamemarkt te creëren. Maar u roept wel korting in het leven voor reclamebureaus als ze op CPM-basis display advertising op YouTube verkopen”, vraagt Munneke zich hardop af.

Geen kortingen

Vorig jaar besloot Google in Europa geen kortingen meer te geven aan bureaus die op grote schaal AdWords-campagnes draaien. Het zoekbedrijf begon daar ooit mee om AdWords aantrekkelijk te maken en de marktontwikkeling te bespoedigen. Voor AdWords CPC-advertenties gelden die bonussen sinds begin dit jaar niet meer.

Munneke verbaast zich erover dat Google nu alsnog via een andere hoek hetzelfde kortingsmechanisme introduceert. “Ik ben een sterk gelover in het exchange-platform”, veiling per opbod en betalen per klik.

Nieuwe modellen

Schmidt antwoordt ontwijkend: “Ik ken onvoldoende specificaties om goed antwoord te geven. We proberen nieuwe modellen uit die op CPM zijn gebaseerd. Voor YouTube zoeken we nog naar de juiste mix van reclamemiddelen die we aan kunnen bieden”.

YouTube begint deze week in Nederland een voorzichtig met het testen van pre-roll-advertenties. Een woordvoerder bevestigt dat er afgerekend wordt op basis van CPM.

Mondjesmaat

De reclame gaat enkel vooraf aan de professionele content van de contentpartners. In de test gaat het om ‘enkele tientallen’ Nederlandse contentpartners. Wereldwijd zijn er duizenden contentpartners voor YouTube.

‘De Nederlandse Energie Maatschappij is een adverteerder die interesse heeft getoond. “Daarnaast zijn we nog in gesprek met enkele anderen”, aldus de woordvoerder van Google.

De contentpartners die meedraaien in de test zijn onder meer Sanoma Men’s Magazine, Autoblog.nl, Armada Music en PSV Eindhoven. De contentpartners delen in de advertentieomzet. De woordvoerder laat weten dat YouTube hoopt meer deals aan te gaan met contentpartners: “Met deze test hopen we dat ook uit te breiden.”

Uitbreiding

Het is de bedoeling dat de test langzaam wordt uitgebreid naar reclame voor professionele content van andere contentpartners. De user generated content blijft gevrijwaard van de pre-roll-advertenties.

Het Verenigd Koninkrijk en Italië krijgen, naast Nederland, de komende weken ook te maken met pre-roll-advertenties in het kader van deze test. De advertenties zullen maximaal 30 seconden duren.

Deel dit bericht

11 Reacties

Richard van den Boogaard

Voor zover ik weet kun je op YouTube een display advertising campagne draaien zowel via AdWords (veiling) als dat je dat tegen rate card (vaste tarieven, volgens mij iets van ?2,-) doet. In beide gevallen is het CPM. Logisch, omdat er tegenwoordig zo'n beetje niemand meer klikt op banners (bij 0,1 a 0,2% CTR doe je het al heel goed). De waarde van een banner wordt dan ook beter uitgedrukt op basis van vertoningen (CPM) dan kliks (CPC). CPC in een pre-roll is ook kansloos, omdat iedereen zit te wachten op het filmpje wat erna komt. Is Munneke wellicht ietwat geirriteerd door het wegvallen van een inkomstenstroom van Traffic4U sinds Google gestopt is met het weggeven van kortingen aan SEO bureaus?

Renske

YouTube is sowieso geen goed platform voor adverteerders.99,99999% van de video's is troep waar een adverteerder niet mee wil worden geassocieerd. En die paar populaire video's trekken te weinig volume.

Maurits van Eeghen

@ Richard: De reden die Google in 2008 tijdens de Zeitgeist aangaf voor het stoppen met de BPF (korting aan bureaus) is dat ze hiermee 'een level playingfield' wilden garanderen voor alle adverteerders en niet uitsluitend diegenen die samenwerkten met een bureau.  Ze verstrekken nu echter wel een bureau-korting voor display, een marktsegment waarin Google (nog) geen marktleiderschap heeft. Dit is opmerkelijk en trekt volgens velen hun opgaaf van redenen voor het stoppen met de BPF in twijfel.  De vraag van Gert-Jan gaat echter over het gegeven dat afrekenen op CPM basis niet het gebruikelijke verdienmodel is van Google en of hieromtrent veranderingen mogen worden verwacht. Schmidt geeft hierop niet alleen het beschrevene in het artikel aan, maar ook dat hij niet uit de school wil klappen mbt nieuwe producten (verdienmodellen) rondom display.  Waaruit blijkt volgens jou irritatie bij Gert-Jan?

Richard van den Boogaard

@Renske: dat ligt er helemaal aan hoe je YouTube inzet. Gebruik je het primair om te adverteren rondom bestaande video's dan is het goed om te weten dat Google die gebruikersvideo's niet exploiteert – alleen video's van partners kunnen opteren voor commerciele uitingen rondom hun content. Merken die YouTube inzetten om hun boodschap uit te dragen met behulp van een brand channel kunnen het medium heel succesvol inzetten – kijk naar Rabo SportTV die hier ruim 1,2 miljoen video views heeft gerealiseerd. Maar dan heb je wel video nodig… @Maurits: de blik in de ogen van Gert-Jan in de video deed me dat vermoeden. Het CPM model bestaat al ruim een jaar bij Google, zeker binnen YouTube. Dat Google werkt aan de mogelijkheden om YouTube winstgevend te krijgen is logisch en bij video past CPM beter dan CPC. Je kijkt immers vooral, terwijl je bij search iets zoekt om er vervolgens naar toe te gaan (kliks).

Richard van den Boogaard

@Maurits: BPF staat voor Best Practices Funding. Funding impliceert dat je iets wilt stimuleren. Search is volwassen genoeg, display heeft nog de nodige stimulans nodig. BPF op display zal uiteindelijk ook verdwijnen. Profiteer ervan zolang het kan…

Maurits van Eeghen

@Richard: Leuk dat je met zulke aandacht hebt gekeken naar de video. Ik haal er zelf andere dingen uit, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat ik Gert-Jan erg goed ken. T.a.v. het verdienmodel van Youtube ben ik het volledig met je eens met je reactie aan Renske: het ligt er helemaal aan hoe je het inzet. CPM of andere verdienmodellen maakt niet uit: het gaat om het resultaat!De vragen die tijdens de Zeitgeist gesteld konden worden was echter een mooie gelegenheid om eens te informeren bij de 'bron' of er niet gekeken werd naar andere modellen dan CPM. Dat bleek dus het geval 🙂

Anton Kanis

Ik begrijp de verbazing niet zo.  Google loopt op dit moment leeg op Youtube. Daarbij stikt het van de concurrenten op het gebied van video advertising die allemaal dikke kortingen geven op hun handel. Als Google met Youtube wil gaan verdienen, zullen ze daar in mee moeten. Daarbij is Google afhankelijk van contentpartners die op hun eigen Pre Rolls nog steeds veel grotere marges kunnen pakken dan op standaard display, vooral omdat de inventory op Pre Rolls veel kleiner is. SMM doet bijvoorbeeld maar iets van 2,2 miljoen streams per maand. Die kijken dus vooralsnog wel uit voordat ze hun video's in exchanges aanbieden maar delen liever in de CPM opbrengsten. @Richard: eens dat CPM meer voor de hand ligt dan CPC bij Pre Rolls. De exposure is doorgaans van betere kwaliteit dan de click.

Tim de Vrind

@ Gert Jan / MauritsIk begrijp dat het CPM speelveld voor Traffic4u relatief nieuw is en dat er in het verleden goed met Google werd (af)gesproken.Als Google aandeel wil verkrijgen in deze markt, en nog nijpender, verliezen bij You tube enigzins wil proberen te compenseren dan moeten ze wel! De concurrentie is groot! Bij vrijwel alle netwerken in Nederland worden kortingen gegeven en kickback fee's op basis van afspraken en/of bestedingen.Het volume zit 'm vooral in de bureau hoek en daar zoekt Google nu dan ook primair. @RichardZelfs met een CTR van 0,1 of 0,2 is het mogelijk bepaalde conversie doelstellingen te behalen. Het meten van de veranderende brandwaarde, merkvoorkeur etc. nav van je plaatsingen zal je separaat moeten meten. Mijns inziens een nogal ondergeschoven kindje. De opkomst van exchanges is zeker een feit, maar duidelijk is dat meerdere publishers eerst andere modellen proberen te hanteren om zoveel mogelijk omzet te behalen op die manier. @ Anton ook eens idd.  Overigens vind ik het wel terecht om kritische vragen te stellen, zeker aan Google!

Daan

@Anton Kanis Dat Google leegloopt op Youtube lijkt me kort door de bocht. Is dat niet gewoon windowdressing? Google kocht Youtube zodat ze een one-stop zoekmachine kunnen zijn waarmee je ook videos kan vinden. Het positieve miljardenresultaat van Google wordt dus mede behaald dankzij Youtube. Dat dat niet aan Youtube wordt doorberekend is misschien wel om claims van rechthebbenden te weren. Die mogelijke claims waren voor Microsoft reden om Youtube niet over te nemen. Het lijkt me om diezelfde reden waarschijnlijk dat Google adverteerders liever naar Google dan naar Youtube loodst.

Ido Sharon

@AntonOp basis waarvan kom je tot de conclusie dat exposure van betere kwaliteit is dan de click?

Mascha Driessen, Head of YouTube and Display Google Nederland

Om een helder beeld te geven van ons aanbod op het gebied van display advertenties en specifiek de advertentiemogelijkheden op YouTube geef ik graag mijn reactie. Advertenties op YouTube kunnen zowel via het veilingmodel worden ingekocht – op basis van CPM, CPC & Virtual CPA – als via onze ratecard op basis van CPM en fixed pricing. Afhankelijk van de doelstelling van de adverteerder, kan zelf gekozen worden voor het inkoop- en afrekenmodel. CPM wordt vaak ingezet wanneer zichtbaarheid het belangrijkste is, CPC wanneer kliks het belangrijkste zijn en Virtual CPA wanneer conversies het meest van belang zijn. Instream advertising – zoals In-Video Ads en Pre-roll-Ads – op YouTube lenen zich uitstekend voor brandingdoelstellingen. De combinatie van adverteren en audiovisuele content blijkt al jaren een zeer goede combinatie voor het effectief overbrengen van de boodschap van de adverteerder. Op YouTube kan de adverteerder zich linken met premium content en kan hiermee een groot bereik genereren, net als op televisie. Met als grote voordeel dat het goed meetbaar is en zeer gericht kan worden ingezet (zowel op demografische kenmerken als op interesses). Dit stelt de adverteerder in staat om effectief te adverteren waarbij 'waste' zoveel mogelijk wordt beperkt. Deze vorm van adverteren kan alleen ingekocht worden rondom content van onze premium contentpartners, en verschijnt dus niet bij USG (User Generated Content).  YouTube is constant in ontwikkeling, met daarbij het belang van de gebruiker steeds voorop gesteld. De ontwikkelingen betreffen het uitbreiden van mogelijkheden voor gebruikers, het verrijken van het platform met premium content van partners en het aanbieden van advertentiemogelijkheden, die zowel vernieuwend zijn als aansluiting bij de marktvraag betreffen. Zo zijn we afgelopen week gestart met een test die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll-advertenties voor hun professionele content af te laten spelen. De Nederlandse Energie Maatschappij heeft als eerste adverteerder toegezegd om aan de test deel te nemen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond