Deel dit artikel
-

Tranzer: reizen, plannen en betalen zonder OV-chipkaart

De nieuwe app Tranzer maakt het mogelijk om te reizen met trein, tram en bus via elke smartphone zonder dat er een OV-chipkaart aan te pas komt. De app is bedoeld voor mensen die incidenteel gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Met Tranzer plan en koop je in één keer de gehele reis, ook wanneer je daarbij gebruikmaakt van verschillende vervoerders. Grote vervoerders als NS, RETConnexxion en EBS zijn al aangesloten en zijn ook taxi’s te boeken en te betalen in de app. Per januari 2018 zijn ook de services van GVB klaar voor gebruik. “Nederland telt 6 miljoen mensen die af en toe gebruikmaken van openbaar vervoer. Tel daarbij buitenlandse toeristen op en je hebt onze doelgroep. Maandelijks worden er 150 miljoen ritten gemaakt met het OV. Wij willen dat in januari 100.000 van die ritten in onze app afhandelen,” zegt medeoprichter Paul Rooijmans.

De gebruiker moet een traject invoeren en krijgt vervolgens een aantal reisopties gepresenteerd. Op de app kun je voor meerdere mensen het traject boeken. Per reis rekent Tranzer een servicefee van 0,50 euro voor betalingen met iDeal en 0,75 euro voor creditcardbetalingen. “Als je een los kaartje koopt bij de automaat van NS kost dat 1 euro per reiziger,” aldus Rooijmans. “In die servicefee zit ons verdienmodel. We krijgen geen commissie of iets dergelijks van de vervoerbedrijven.”

Meer reisopties en Europese expansie

Volgens Rooijmans is Nederland zo goed als afgedekt, op een aantal regionale vervoerders na. Er wordt nu gewerkt aan het toevoegen van reisopties als eerste klas, fietsen en deelauto’s. De volgende stap is uitbreiding in Europa. “Wat ik voor me zie, is dat iemand die van Parijs naar Dublin vliegt, zijn telefoon aanzet na de landing en meteen het vervolgtraject van de reis kan regelen. We zijn hierover in gesprek met ov-bedrijven in het buitenland, zoals Denemarken.”

Om bekendheid te genereren onder de incidentele ov-gebruikers heeft Tranzer samenwerkingsverbanden afgesloten met LeasePlan, Transdev en KLM. “De 35.000 medewerkers van KLM maken al gebruik van de app voor het vervoer van en naar Schiphol. Nu zijn we in gesprek of we ook arriverende passagiers op de app kunnen aansluiten. Verder maken de aangesloten ov-bedrijven ook melding van Tranzer op hun websites. Dat is voor hen een beetje dubbel, omdat ze het liefst direct contact willen hebben met klanten. Maar vanuit de klant bezien maakt het natuurlijk niet uit welke vervoerder de rit uitvoert, die wil gewoon van A naar B.”

 

Deel dit bericht

37 Reacties

EVDP

Vandaag gedownload en gebruikt terwijl ik in de bus stond zonder OV chip kaart en te weinig contant geld. Dat ging soepel, snel en pijnloos …

Marion - Klm

Ik heb via mijn werk het JAS abonnement voor vervoer tussen p30 en Schipholplaza.

Maar ik neem ook regelmatig de bus vanuit Hoofddorp naar Schiphol.
Kan ik dit ook met Tranzer en krijg ik dan mijn korting van Jas verrekend,of moet ik hiervoor alsnog
Mijn ov chipkaart vernieuwen en ook daarop mijn JAS abonnement activeren?
(Is het sowieso mogelijk om JAS op 2 kaarten te hebben?)

Tranzer - Tranzer

Hi Marion,

Leuk dat je gebruikmaakt van het JAS abonnement op Tranzer.
Je kan via Tranzer ook kaartjes aanschaffen voor andere ritten, vervoerders en vervoersmiddelen, dus ook voor jouw rit van Hoofddorp naar Schiphol.

Wat je dan het beste kan doen is een kaartje aanschaffen tot aan het JAS gebied en vanaf het JAS gebied gratis verder reizen met de JAS ticket in de Tranzer app.

Reis je buiten het JAS gebied dan toon je tijdens een controle de ticket die je daarvoor hebt aangeschaft (die is terug te vinden in de Tranzer app). En reis je binnen het JAS gebied dan toon je tijdens een controle jouw JAS ticket die in de Tranzer app staat.

Veel reisplezier!

Groet,
Team Tranzer

BP - Schiphol

Hoe kan ik mijn JAS abbonement op de tranzer app zetten?

Tranzer Team - Tranzer

Hi BP,

Als je met jouw KLM e-mailadres inlogt in de Tranzer app, komt automatisch het JAS-product in Tranzer te staan. Het JAS abonnement op Tranzer is alleen beschikbaar voor medewerkers van KLM, vanwege een overeenkomst. De JAS-ticket is vervolgens te vinden op de homepage van de Tranzer app.

Groet,
Team Tranzer

HAns

Ik wil Tranzer gaan gebruiken voor een Connection busrit donderdag. Het traject is welk bekend, maar ik weet echter nog niet welke bus ik zal nemen. HEt kan bijvoorbeeld die van 20:00 uur zijn, maar bijvoorbeeld ook die van 21:30…. Stel ik betaal met Tranzer voor de rit van 20:00 uur, maar kan toch pas om 21:30 reizen. Is het “kaartje”dan nog wel geldig ?? Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Tranzer Team - Tranzer

Hi Hans,

Bus- en tramkaartjes zijn geldig voor een rit voor de tijd dat je deze aanschaft of een uur. Dit hangt af van de vervoerder en het gebied waarin de vervoerder opereert. De geldigheidsvoorwaarden van je kaartje staan onder de ‘i’ in de app. Ik raad dus aan om pas vlak voor vertrek een kaartje aan te schaffen voor de bus of de tram, dit kan heel makkelijk in-app en onderweg.

Als je een kaartje aanschaft om te gebruiken om 20:00 uur dan is deze geldig voor die aangeschafte tijd met een kleine tijdsspeling ervoor en erna, het kaartje zal dus niet meer geldig zijn om 21:30 uur. GVB maakt gebruik van uurkaartjes, als je met de vervoerder reist dan kan je ene uur lang reizen met het bus- of tramkaartje.

Treinkaartjes zijn de gehele dag geldig op de dag waarvoor je ze hebt gekocht. Het kaartje is geldig van 00.00 uur ’s nachts tot 03.00 uur ’s nachts de volgende dag.

Groet,
Team Tranzer

MJ

Tranzer app met Schiphol Jas abbonement voor reizen tussen P30 en Schiphol Plaza op mijn telefoon geinstalleerd.
Echter wordt regelmatig geweigerd door de chauffeurs van lijn 341en 342 met de mededeling dat bij hun de tranzer app niet geldig is.

Tranzer Team - Tranzer

Beste MJ,

Wat vervelend om te horen! Kan je misschien een mail sturen naar support@tranzer.com, dan kunnen wij het vanaf daar verder oppakken en hierop actie ondernemen.

Groet,
Team Tranzer

neuhuijs

Ik kan nergens vinden hoe ik de heen- en terugreis tegelijkertijd kan boeken. Een retour dus.
Is dit mogelijk?

Tranzer Team - Tranzer

Hi Neuhuijs,

Een retourreis in één keer aanschaffen is helaas niet mogelijk. Met Tranzer koop je enkele reis tickets. Voor een retourreis schaf je dus twee losse tickets aan, één voor de heenreis en één voor de terugreis.

Groet,
Team Tranzer

EVDP

@ Tranzer Team

Ik gebruik Tranzer. De app werkt goed, maar het ontbreken van de mogelijkheid om retour tickets te kopen is een gebrek dat asap in orde dient te worden gemaakt.

Peter Groot

Vandaag geprobeerd met tranzer te reizen met mijn zoon van 13(die heeft ADHD) van Opperdoes naar Amsterdam.
Het feest begon al bij het instappen in de bus waar tranzer nog de app totaal niet bekend was!!!
reactie buschauffeur loop maar door, vervolgens in Hoorn (nh) waar de poortjes niet open gingen wij snel naar de balie, weer een verbaasde reactie van de NS medewerkster, tranzer??? wat is dat!!! meneer dat is niet van ons, vervolgens heeft ze het fenomeen tranzer opgezocht op internet en moest ze toegeven dat het bestond, maar dat ze geen idee had wat het was, daardoor onze trein gemist (mijn zoon in de stress) naar Amsterdam wat meteen inhoud dat je app aangeeft dat je kaartje verlopen is gelukkig geen controle in de trein, maar wat een DRAMA TRANZER voor mijn nooit meer!!!!!!!

Tranzer Team - Tranzer

Hi Peter,

Wat ontzettend vervelend om te horen!

Ik zag dat je ook een bericht had gestuurd aan onze support helpdesk. Wij zullen je bericht vanaf daar verder oppakken.

Groet,
Team Tranzer

Jelle

Beste tranzer. Ik kwam gisteren aan op Amsterdam Centraal. De poortjes bij perron 1 reageren niet op de barcode. Ik ben uiteindelijk maar achter iemand aan geglipt maar dit is natuurlijk een poor show. Ik wil best 50 cent extra betalen als incidentele reiziger maar dan moet ik me geen zwartrijder voelen.
Toen ik richting huis weer het perron op wilde was het hetzelfde. Zijn de poortjes op amsterdam wel aangepast?

Tranzer Team - Tranzer

Hi Jelle,

Wat ontzettend vervelend inderdaad, dat is zeker niet de bedoeling.

De barcode werkt alleen bij poortjes met een digitale barcode reader, dit is een poortje met een glazen barcodelezer.

Helaas is het glas van deze scanners soms dusdanig beschadigd dat deze de barcode niet meer kan lezen. Als dat het geval is, kan je ons dan doorgeven waar dit was? Dan geven wij dat weer door aan NS, zodat zij de glaasjes kunnen vervangen.

Mocht er op het station een poortje openstaan, dan kan je daar een volgende keer gewoon doorheen lopen, in en uit checken is namelijk niet nodig als je reist met Tranzer. Tijdens een controle toon je het ticket en dat is meer dan voldoende.

Groet,
Team Tranzer

Annelies Verhoeff - Klm

Ik heb reeds een tranzer schiphol -0- abonnement en vraag mij af hoe ik deze kan verlengen? Hij verloopt eind dit jaar.

Met vriendelijke groet, Annelies Verhoeff

Tranzer Team - Tranzer

Hallo Annelies,

Jouw abonnement wordt in December automatisch verlengd. Mocht je verdere vragen hebben kun je deze ook stellen via het feedback formulier in de app zelf.

Ingeborg Daniëlse - KLM

Klopt het dat als je met je jas tranzer abonnement van P40 naar Schiphol centrum reist je iedere keer de app open moet hebben staan anders riskeer je een boete? Bij evt controle openen en laten zien dat het abonnement geldig is tot in mijn geval 31 december is toch voldoende?

Marion - Klm

Deze melding kreeg ik ook van een zeer onvriendelijke controleur.
Reden voor mij om de tranzer app direct eraf te halen.

team Tranzer - Tranzer

Dag Ingeborg,

dank je wel voor je vraag. Om geldig te mogen reizen open je het JAS-ticket voordat jij de bus in stapt en hou je het ticket geopend in de app gedurende de hele reis binnen het JAS gebied. Dit versneld de controle processen in de bus. Als je bij het binnentreden van de bus langs de chauffeur loopt, laat je hem je geopende JAS-ticket zien. Je JAS is enkel geldig in combinatie met je KLM medewerkers pas.

Controle van het vervoerbewijs gaat nog dit jaar veranderen. Nu is controle nog mogelijk op zicht, door het tonen van de app en het vervoerbewijs. Later dit jaar wordt de barcode geactiveerd. Zodra deze is geactiveerd, dien je in te checken door de barcode voor de reader te houden. De validator toont dan een groene rand bij een correct vervoerbewijs en een rode bij een incorrect vervoerbewijs. Hierover worden jullie uiteraard geïnformeerd. Ook zal hierover informatie komen in de bus.

team Tranzer - Tranzer

Dag Marion,

Wat jammer dat je de app van je telefoon hebt gehaald.
Wellicht is het weer meer werkbaar voor je zodra de controle gaat veranderen. Nu is controle nog mogelijk op zicht, door het tonen van de app en het vervoerbewijs. Later dit jaar wordt de barcode geactiveerd. Zodra deze is geactiveerd, dien je in te checken door de barcode voor de reader te houden. De validator toont dan een groene rand bij een correct vervoerbewijs en een rode bij een incorrect vervoerbewijs. Hierover worden jullie uiteraard geïnformeerd. Ook zal hierover informatie komen in de bus.

Hans - schihol group

IK werk bij Schiphol group. Kan ik ook via de tranzer app reizen vanaf Schiphol centrum naar 40. (binnen jas gebied) of van P40 naar Schiphol centrum

vriendelijke groeten

Hans

Tranzer - Tranzer

Hallo Hans,

Zou je jouw feedback via de app willen versturen? Op deze manier hebben we jouw account informatie beschikbaar en kan ik meekijken wat er mogelijk mis is gegaan.

José van der Harst - TUI

Is het mogelijk dat Tranzer TUI benadert zodat medewerkers ook deze app kunnen gebruiken?

Tranzer - Tranzer

Dag José,

JAS in Tranzer is een product in samenwerking met KLM en Connexxion. TUI kan ons benaderen met de vraag over een dergelijke samenwerking. Wij kunnen dan de contacten leggen en een overeenkomst afsluiten.

Sleper. Tjip - Klm

Moet ik mijn app voor volgend jaar verlengen ? En hoe ? Werk bij de KLM.

Tranzer - Tranzer

Hallo Tjip,

Jouw JAS abonnement wordt in december automatisch verlengd. Hier hoef je zelf niets aan te doen.

Joyce

Hallo,

Even een vraag over het JAS abonnement? Hij loopt binnenkort af. Hoe word deze verlengd?

Groetjes Joyce

team Tranzer - Tranzer

Dag Joyce,

Zou je de app eens opnieuw willen starten. Zorg ervoor dat de app volledig is gesloten en ook niet meer op de achtergrond draait. Zodra je de app opnieuw hebt opgestart is jouw JAS abonnement verlengd.

Richard - KLM

Om geldig te mogen reizen open je het JAS-ticket voordat jij de bus in stapt en hou je het ticket geopend in de app gedurende de hele reis binnen het JAS gebied. Dit versneld de controle processen in de bus. Als je bij het binnentreden van de bus langs de chauffeur loopt, laat je hem je geopende JAS-ticket zien. Je JAS is enkel geldig in combinatie met je KLM medewerkers pas.

Controle van het vervoerbewijs gaat nog dit jaar veranderen. Nu is controle nog mogelijk op zicht, door het tonen van de app en het vervoerbewijs. Later dit jaar wordt de barcode geactiveerd. Zodra deze is geactiveerd, dien je in te checken door de barcode voor de reader te houden. De validator toont dan een groene rand bij een correct vervoerbewijs en een rode bij een incorrect vervoerbewijs. Hierover worden jullie uiteraard geïnformeerd. Ook zal hierover informatie komen in de bus.

Wat is het voordeel dan ten opzichte van de OV-chip kaart als je weer moet inchecken en uitchecken???

Joyce

Beste Richard dat is zeker waar!

Maar om elke 5 jaar een nieuwe ov jaarkaart te kopen van 7.50 en wie weet tegen die tijd nog duurder, Nederland kennende, terwijl ik nooit reis met OV of gratis met Tranzer te reizen en dan weer ouderwets in en uit te checken.

Kies ik toch voor het laatste 😉

Inmiddels werkt de app weer en is die geldig tot eind volgend jaar!

Bedankt! 😉

team Tranzer - Tranzer

Dag Joyce en Richard,

@Joyce, fijn dat je JAS abonnement in Tranzer weer werkt.

Wat betreft het in- en uitchecken, dit geldt alleen voor je JAS product binnen het Schiphol rijk gebied en zal in de loop van 2019 worden geïntroduceerd zodra Connexxion haar apparatuur hiervoor gereed heeft.

Leo de Bruin

Ik ben al ruim 1,5 jaar werkzaam op Schiphol en Schiphol Oost. Ik ben niet in dienst van KLM maar doe wel heel frequent werkzaamheden op het Schiphol Oost terrein, zonder een KLM email adres is er een mogelijkheid om toch de JAS abonnement op de app te installeren met b.v. een eigen email adres of via mijn anonieme OV kaart nummer?

team Tranzer - Tranzer

Dag Leo,

Helaas niet, tenzij het bedrijf waar je voor werkt afspraken hierover maakt met Connexxion en Tranzer. Nu is JAS via Tranzer enkel beschikbaar voor KLM medewerkers en een aantal aanverwante bedrijven. Als je bedrijf van deze dienst gebruik zou willen maken kunnen ze contact met ons opnemen.

Je kan wel met Tranzer met de Connexxion bussen reizen, maar dan dien je gewoon een kaartje aan te schaffen vanuit de app.

Hartelijke groet,

team Tranzer

Alexander - Klm

IK werk al meer dan 20 jaar bij klm en rijd van P30 naar PLaza. Hoor ik bij toeval dat een Schiphol parkeerpas met Jas erop niet genoeg is om te Connexion op Schiphol te bussen… moet ik ook nog een app gebruiken? Hoe zit dit? Heeft mijn werkgever nooit iets over gemeld naar mij…

Tranzer - Tranzer

Hallo Alexander,

KLM heeft naar ons weten meermaals communicatie naar haar personeel verstuurd of het gebruik van het JAS abonnement in Tranzer. Je dient inderdaad de Tranzer app op jouw telefoon te hebben en met het juiste email adres te zijn ingelogd. Mocht je meer informatie nodig hebben laat het even weten via support@tranzer.com.

Met vriendelijke groet,

Pepijn Mulders

Tranzer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond