-

Save a Train: online reisagent helpt spoorwegen bij digitale transformatie

Als staatsbedrijven hebben de spoorwegen in Europa lang de digitale dans weten te ontspringen. Maar nu dringt ook in deze conservatieve sector het besef door dat de klant het voor het zeggen heeft. Start-up Save a Train speelt daarop in, vertelt René de Groot, directeur Europa. 

De Groot was van 2005 tot 2013 Managing Director van treinpasverkoper Eurail, dat eigendom is van dertig Europese spoorwegmaatschappijen. Hij kent de treinwereld dus goed. “Ze denken veelal erg operationeel en zijn niet met klanten, de eindgebruikers, bezig. Daar komt langzaam een ommezwaai in. De Belgische spoorwegen hebben van de overheid bijvoorbeeld de opdracht gekregen om een grotere markt aan te boren zonder dat daar kostenstijgingen mee gemoeid zijn. Dan kom je natuurlijk uit op digitalisering.”

Technologische innovaties zijn niet het sterkste punt van treinmaatschappijen. Dus ontstaan er nieuwe spelers die dat deel voor hun rekening kunnen nemen. “Je ziet steeds meer grensoverschrijdend verkeer en een duidelijke groei in het gebruik van hogesnelheidstreinnetwerken. Externe partijen zien dat treinen het laatste speelveld in de reisbranche vormen waar je nog een slag kunt slaan. De markt is daardoor eindelijk in beweging aan het komen.”

Ticketprijzen in de gaten houden

Save a Train is zo’n externe partij. Voor consumenten is het een metazoekmachine gecombineerd met een loyaliteitsprogramma. “Stel, je wilt van Amsterdam naar Barcelona met de trein. Ons systeem vindt als beste prijs bijvoorbeeld 141 euro voor die dag en vertrektijd. Je boekt, krijgt een ticket en als extra optie kun je je registreren als Save a Train-gebruiker. Dan kom je in aanmerking voor Rail Save, onze service waarbij we continu scannen of de prijs van je treinreis tussen het moment van boeken en de vertrekdatum lager is geworden. Als dat het geval is en de ticketvoorwaarden laten het toe, ontvang je van ons een e-mail en als je dat wilt annuleren we het ticket en boeken het goedkopere voor je. Het prijsverschil ontvang je in je Rail Savings Account en dat tegoed kun je gebruiken voor je volgende treinreis.”

Dit systeem werkt natuurlijk alleen als de spoorwegmaatschappij yield management (bezettingsoptimalisatie door middel van fluctuerende prijzen die afhangen van historisch boekingsgedrag en de huidige vraag) toepassen. “Op dit moment gebeurt dat alleen bij de grote jongens, zoals SNCF en Deutsche Bahn. In Frankrijk zien we fluctuaties van wel 60 procent. Veel spoorwegen zijn echter nog lang niet zover en zo zijn we op onze B2B-service gekomen, waarbij wij helpen met het implementeren van een yieldmanagementsysteem gebaseerd op de door ons gegenereerde data.”

Het derde onderdeel van het businessmodel van Save a Train is het verkopen van treintickets. “We zijn feitelijk een technologieprovider én een online reisagent,” zegt De Groot. “De spoorwegen zijn in de afgelopen jaren ingehaald door nieuwe concurrenten, als Flixbus en BlablaCars. Deutsche Bahn heeft hierdoor 20 procent marktaandeel moeten inleveren in het budgetsegment en zoekt naar een oplossing. Er zijn agenten nodig om het netwerk internationaal te vermarkten en verkopen, de spoorwegen hebben daar zelf over het algemeen geen budget daarvoor of missen de expertise, terwijl ze wel meer reizigers zoeken.”

Samenwerking met NS International

Trenitalia en NS International zijn de eerste Europese partijen die daarom een samenwerkingsovereenkomst met Save a Train hebben gesloten. De implementatie van NS International is in volle gang. Eind dit jaar gaat die API-koppeling live. “NS International en Trenitalia krijgen zo toegang tot een geheel nieuwe internationale markt en wij krijgen toegang tot treinen in de Benelux en Italië, maar ook in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Denemarken, Noorwegen en Zweden. Ons doel is natuurlijk om een zo volledig aanbod van treintickets te hebben. Daarom ben ik onder andere in gesprek met spoorwegen in Engeland en Spanje over samenwerking. Ook hier geldt dat de grote spoorwegmaatschappijen vooroplopen. Zij beschikken vaak al over een API, zodat wij gemakkelijk kunnen aanhaken op hun distributiesysteem. De kleinere spoorwegen hebben daar onze hulp bij nodig.”

Het verdienmodel is een combinatie van commissie op verkochte treintickets en consultancy. “De beloning voor tussenpersonen staat in de treinwereld nog meer onder druk dan in de luchtvaart. Van alleen de commissies kunnen we niet bestaan, laat staan groeien. De B2B-consultancydiensten leveren dan ook een substantiële bijdrage aan onze bottomline. We zitten nu nog in de opstartfase maar vanaf 2018 worden wij een geduchte online speler op het gebied van treinreizen.”

Ondertekening contract Save a Train en NS International, v.l.n.r.: René de Groot (Save a Train), Harald Havenith (Director of Sales NS International), David van Wijngaarden (Account Manager B2B NS International).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond