Deel dit artikel
-

Trends voor 2000: Ideeën en geld (1)

De Internet-economie groeit, beursgangen vliegen ons om de oren, kapitaal lijkt voor het oprapen te liggen. Kortom, het is makkelijker dan ooit om een nieuw bedrijf uit de grond te stampen. Er is veel geld, maar waar blijven toch de goede ideeën?

Boeken verkopen op Internet is geen goed idee. Althans, niet meer. Met het langzaam volwassen worden van het Internet, worden ook de commerciële ideeën doordachter. Toch? De start-ups in Nederland zijn echter meestal nog niet van dusdanig niveau dat ze landelijk kunnen concurreren, laat staan in Europa of de Verenigde Staten. Tot nu toe kunnen Amerikaanse en Europese bedrijven hun concept eenvoudig in Nederland plaatsen, omdat er hier geen equivalenten zijn.

Voor komend jaar is het daarom er op of er onder; Is de Nederlandse ondernemer klaar om groot te denken? Durft iemand het aan om vanaf de start honderd man personeel neer te zetten? Om heel Europa, en misschien ook wel Amerika, te bedienen? De nog steeds veelgehoorde kreet is dat de Nederlander alleen bedreigingen ziet, geen kansen.

Het is de bedoeling dat de sterk groeiende berg investeringskapitaal het tij keert. Nederlandse web-ondernemingen hoeven niet meer bang te zijn om te mislukken en failliet te gaan, maar kunnen met kapitaal durf tonen. Of, om met Roel Pieper te spreken, de Nederlandse ondernemer zou eens beloond moeten worden voor zijn falen.

NeSBIC vormt een nieuw fonds van meer dan 150 miljoen euro., Roel Pieper mag van Insight Capital 500 miljoen dollar in Europese start-ups stoppen, Een Limburgse bank biedt 25 bedrijven een startkapitaal van een ton, Gilde en ICOM zijn fanatieke investeerders op de markt, en dan hebben we het nog niet eens over de talloze informal investors?

We moeten het ook niet te somber inzien; Initiatieven zijn er immers wel. BitMagic heeft de stap over de plas gemaakt, Davista kijkt Europees om zich heen, Veiling.com houdt zich de buitenlandse concurrenten aardig van het lijf? Het komend jaar is echter de kans om de balans tussen Het Vele Geld en De Magere Ideeën weer in evenwicht te brengen. Voorwaarde: Het plan moet goed en gedurfd zijn. NeSBIC krijgt per jaar ruim driehonderd businessplannen onder ogen, maar slechts enkelen hebben potentie. Wellicht dat er komend jaar een groep ondernemers opstaat die in een elevator pitch van twee minuten duidelijk kunnen maken dat de Nederlandse web-economie veel te bieden heeft.

Deze week kijken we verder vooruit naar de nabije toekomst. Wat worden de Trends in 2000? Morgen; de belofte van WAP

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul ten Haaf

In de VS komen de grote multinationals steeds moeilijker aan high potentials van universiteiten. Zij werken tegenwoordig steeds liever bij een internet start-up of gaan voor hun eigen .com onderneming. Ik ben zelf bijna afgestudeerd bedrijfskunde student, maar in mijn omgeving wil iedereen nog steeds voor de Shells, ING's en Unilevers werken. De situatie is echt anders dan in het ondernemende Amerika. Ik vertelde aan een groep vrienden dat ik niet meteen aan de slag ga na mijn afstuderen. Ik wil namelijk eerst een idee voor een (internationaal) webconcept uit gaan werken en als het dan nog steeds zo succesvol lijkt ga ik op zoek naar investeerders. Ik kreeg van sommigen het advies om eerst een paar jaar werkervaring op te doen. Zij (en veel Nederlanders) snappen niet dat NU de kansen liggen op het net. En ook dat het een stel ondernemende jonge gasten waren die een bedrijf als Yahoo zijn gestart. Er zit helaas iets in de Nederlandse cultuur dat ondernemen niet stimuleert of zelfs afremt. Zonde. Paul ten haaf

Ruud Smeets

Toch staan wij bij ICOM, na de lancering van de Internet Competence Academy (ook te lezen op Emerce), perplex van het aantal reacties dat (nog steeds) binnenstroomt. Inmiddels hebben zich zoveel jonge en goede mensen bij ons aangemeld, die de stap van de "oude" naar de "Nieuwe" economie willen wagen, dat we makkelijk een honderd-man tellend Internetbedrijf uit de grond zouden kunnen stampen. Helaas nemen we er maar 12 aan, maar het geeft wel aan dat jong management anders denkt en doet dan vroeger. Er is in de categorie 25-35 blijkbaar veel ondernemerszin, en dat is goed nieuws voor Nederland in de nieuwe eeuw!

Jurgen Appelo

Het idee dat je maar met een goed origineel plan hoeft te komen om vervolgens bergen (investerings)kapitaal voor het oprapen te vinden, is grote onzin. Dat kan ik zeggen uit eigen ervaring. Ik heb enkele maanden geleden mijn ondernemingsplan naar 9 participatiemaatschappijen en informal investors gestuurd. Nadat een aantal kenners (van Ernst & Young, ABN-AMRO, etc.) hadden gezegd dat mijn plan (een Internet-bedrijf) kwalitatief het beste en meest originele plan was dat ze sinds tijden gelezen hadden, heb ik enkele weken geleden ook nog de prijs Starter van het Jaar 1999 gewonnen. De jury (van ING, KPMG e.d.) roemde daarbij het feit dat ik first mover ben in een nieuwe markt. En dat ik in 1999 met een eenvoudige site al ruim een ton heb omgezet maakt het zonnige plaatje compleet. Waarom vertel ik dit? Omdat maar liefst 5 van de 9 aangeschreven partijen niet eens de moeite hebben genomen om me terug te schrijven. Misschien is het waar dat de kwaliteit van de ideeën in Nederland ondermaats is. Maar ik vind de kwaliteit van het Nederlandse investeringsklimaat ook bedroevend. Men kan hier een origineel idee nog niet van een dooie kikker onderscheiden. En waar durft men het geld wel in te steken? In de zoveelste CD-winkel, de zoveelste gratis Internet-aanbieder, de zoveelste search engine en het zoveelste veilinghuis. Ik beweer dat het niet aan het gebrek aan ideeën ligt maar aan het gebrek aan talent bij de investeerders om gepresenteerde goede ideeën te herkennen. Zelf heb ik overigens nu wel een goede investeerder te pakken, en de oprichting van de onderneming en het inhuren van personeel is in volle gang. Maar ik wil spreken voor de ongetwijfeld vele anderen die ook met goede plannen lopen en helaas geen toevalstreffer kunnen vinden. Jurgen.

Ruud Smeets

Jurgen, kom maar door met je plan!

Richard Telussa

Gelukkig dat er mensen zijn met een visie voor morgen (lees oktober a.s.).Dan zal er in Europa een bedrijf geintroduceerd worden dat zijn weerga niet kent. Op dit moment al zeer succesvol in andere delen van de wereld en met een fenomenaal succes mag ik wel zeggen. Omzetten van 100 miljoen dollars de eerste 100 dagen en nu verder stijgende naar de 2. De basis wordt op dit moment gelegd. Blijf u op die éne golf wachten of gaat u erop af ?Bent u zo'n iemand die op die éne golf blijft wachten en alles aan u voorbij laat gaan. Of bent u de aanpakker !!Misschien tot horens.

Han de Groot

Zoals een van mijn voorgangers reeds aangaf: het investeringsklimaat in landen als de U.K. en de U.S.A is inderdaad vele malen beter dan in ons land. Zoek je heil bij internetondernemers: veel toegevoegde waarde en korte beslissingstermijnen. Zo zijn wij met onze onderneming OpinionBar.com een goed samenwerkingsverband (financiele & technische ondersteuning) aangegaan met een NL e-commerce speler Infopulse.net/.nl, die grote klanten als AEX, Rabobank en ING bedient. Infopulse richt binnenkort een nieuwe onderneming op: Infopulse E-novations genaamd, die financiele en technische ondersteuning zal gaan bieden aan internet-startups met als motto: veel toegevoegde waarde en korte beslissingstermijnen! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond