Treurig kwartaal voor Telefónica Duitsland

KPN’s aanstaande Duitse filiaal O2, als de verkoop van E-Plus mag doorgaan, boekte treurige cijfers over het tweede kwartaal.
Minder klanten, minder omzet en hogere investeringen in LTE-netwerken. Dat is de kern van de financiële cijfers van Telefónica Duitsland, die vanochtend werd gepubliceerd (PDF).
Telefónica lijkt er niet door verrast. De leiding: “We blijven een consistent data-georiënteerd bedrijfsmodel nastreven. De toenemende vraag naar mobiele data versnelt de veranderingen in de markt en wij zijn erg goed gepositioneerd om een leidende rol te spelen in de toekomst met duurzame winst.” Wat zoveel wil zeggen als: we incasseren nu wat klappen met het vertrouwen met een betere toekomst.
Het aantal klanten steeg ten opzichte van vorig jaar met een procent tot 25,3 miljoen. Dat komt uit zowel de bovenkant van de markt, de duurdere smartphoneklanten, als de goedkope prepaidklanten.
De operator stelt dat 29 procent van zijn klanten een smartphone heeft.
Net als in andere Europese landen heeft O2, wat de merknaam van Telefónica in Duitsland is, te maken met grillige gedragsveranderingen bij zijn klanten. Zij stappen over van spraak en sms naar mobiele data (internet). Illustratief is dat O2 tijden lang een stabiele groei van 5 à 5,5 procent liet zijn in de maandomzet per klant (arpu). Die sloeg afgelopen kwartaal in een keer hard om naar een daling van 7,7 procent (voice -15 procent, data +1 procent).
Dit veranderende gedrag leidde tot een omzet van 2,4 miljard euro, een daling van 4,2 procent.
O2 Duitsland heeft ook nog 2,3 miljoen DSL-klanten, een aantal dat afgelopen jaar met acht procent toenam.
De investeringen in infrastructuur, overwegend in grootstedelijke LTE-netwerken, namen toe met 9,4 procent naar 296 miljoen.
Begin deze week maakte KPN bekend dat het zijn dochterbedrijf E-Plus wil verkopen aan Telefónica Duitsland voor vijf miljard euro in contanten en een belang van 17,6 procent in het nieuwe samengevoegde bedrijf. De toezichthouder moet de transactie nog beoordelen.
Het internationale Telefónicabedrijf heeft minder last van de veranderende consument en de tegenvallende economie. De Europe omzetdaling van 8,8 procent wordt gecompenseerd door een -groei van 10,4 procent in Latijns-Amerika. Die regio is nu goed voor iets meer dan de helft, 51 procent, van Telefónica’s verkooptotaal.
Foto: Bjoern Gramm (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond