Deel dit artikel
-

Tv-kijker hoeft geen Super-Whizz-Bang-Hoopla

Tv-fabrikanten moeten wellicht aan de rem trekken. Consumenten willen technieken die de huidige kijkervaring verrijken, maar 3D hoeft even niet.

Tv-aanbieder Freeview heeft in de aanloop van de Olympische Spelen aan tweeduizend consumenten gevraagd wat zij graag een televisie-innovaties wilden zien. Die wilden graag programma’s opnemen en terugkijken en een uitgebreide elektronische programmagids wordt ook op prijs gesteld, maar daar blijft het dan wel bij. 3D en mobiele televisie spreken nauwelijks tot de verbeelding.

Volgens directeur Ilse Howling wordt het een heel andere Olympische Spelen dan acht jaar geleden in Athene. Toen waren er geen sociale media en ook geen tablets als tweede scherm. Echt innovatie tv-technieken breken volgens haar pas door bij de volgende spelen in Rio de Janeiro in 2016.

Eurosport gaat de Olympische Spelen in Londen deze zomer overigens al wel in 3D uitzenden, althans via ‘3D Ready’ Sky+HD. Sky 3D kan weliswaar in slechts 250.000 huishoudens worden ontvangen, maar deze zomer kunnen 4 miljoen Sky+HD kijkers de uitzendingen volgen, vooropgesteld dat ze over een 3D-tv beschikken en een geschikte decoder hebben. Er is meer dan honderd uur televisie gepland, zo’n acht uur live tv en vier uur aan samenvattingen. Eurosport is de officiële omroep voor de Olympische Spelen.

Ook de BBC heeft 3D-uitzendingen gepland. Daarnaast is een sport-app voor internettelevisies ontwikkeld. Aanvankelijk zal men zich vooral gaan richten op Formule 1-races, met livestreams, on demand video en extra content. Maar ook kunnen kijkers camera’s in de auto’s zelf volgen. In de toekomst zullen ook Euro 2012, Wimbledon en de London 2012 Olympic Games via de app beschikbaar zijn. De BBC App is er aanvankelijk voor kijkers van Virgin Media’s TiVo-dienst in Engeland.

Deel dit bericht

2 Reacties

bart

Niet alleen BBC mikt met TV-apps op OS, ook de NOS en RTVE in Spanje werken aan een nieuwe beleving.
Schijnbaar zijn de ontwikkelingen van een TV-app niet zo spannend meer nu er al engines op de markt zijn die TV-apps voor verschillende platformen genereert.
Ik zag laats deze presentatie voorbij komen.
Htttp://www.slideshare.net/denterprise, op zijn minst een boeiende ontwikkeling te noemen.

Bart Zoetmulder

Dat de EPG zeer belangrijk wordt zien steeds meer partijen in. Interessante vraag is nog wel hoe en waar de consument die gaat gebruiken. Willen ze een app op de connected tv? Of kiest men voor een second screen oplossing die men als gids en afstandbediening gebruikt? Duidelijk is dat een plat uitzendschema niet werkt. Men verwacht interactie mogelijkheden en waardevolle content overzichtelijk bereikbaar binnen 1 of 2 clicks.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond