Deel dit artikel
-

Tweede Europese overname e-commercegigant Rakuten

De Japanse e-commercegigant Rakuten breidt verder uit in Europa met de overname van handelsplatform Tradoria in Duitsland. De Japanners willen de buitenlandse omzet vertienvoudigen.

De naam Rakuten klinkt de meesten vreemd in de oren. Qua online handelsvolume is het echter een van de tien grootste e-commercebedrijven van de wereld. Het kan zich meten met bedrijven als Amazon en eBay. Waar de focus tot nu toe overwegend op Azië lag, zet Rakuten wat vaart achter de overzeese expansie.

Een jaar geleden kwam het eerste signaal uit het verre oosten dat het vijftien jaar oude internetbedrijf ambitieuze plannen had. Toen legde het 200 miljoen euro op tafel om het Franse Priceminister.com te kopen. In het afgelopen jaar opende Priceminister een digitaal filiaal in Engeland.

Om een vliegende start te realiseren op een van Europa’s grootste markten besloot de leiding van het bedrijf om een overname te plegen in Duitsland. Voor hoeveel Tradoria van de hand gaat, is niet bekendgemaakt (PDF). Wel blijkt dat het de Japanners niet alle aandelen kopen, maar tachtig procent.

Priceminister en Tradoria werken beiden volgens een model dat niet bekend is in Nederland. De sites zijn handelssites waar bedrijven en particulieren spullen kunnen aanbieden voor verkoop. Daarnaast is de site ook een winkel waar de groothandel en merken hun spullen kunnen slijten. Rakuten omschrijft dat model als B2B2C of, eenvoudiger, als digitaal winkelcentrum.

Tradoria huisvest 4.400 webwinkels, met eigen internetadres en kassa, en bevat 8 miljoen producten.

Rakutentopman Hiroshi Mikitani (foto) zette zijn internationale focus extra kracht bij toen hij vorig jaar besloot dat het Engels officieel de voertaal werd binnen zijn organisatie. Dat komt niet slecht uit want hij kocht in mei 2010 het Amerikaanse Buy.com.

Mikitani zegt tegen persbureau Reuters dat hij overweegt om begin volgend jaar financiële diensten zoals creditcards en mobiele betaalsysteem (via telefoons met NFC-chips) uit Japan te exporteren naar Europa.

Behalve op Europa heeft hij ook zijn oog laten vallen op Zuid-Amerika. Vorige maand werd daar in Brazilië het bedrijf Ikeda voor driekwart gekocht, een maker van veelgebruikte e-commercesoftware.

Rakuten boekte in 2010 een netto omzet van 4,2 miljard dollar en een winst van 428 miljoen dollar.

Het Europese hoofdkantoor is administratief gevestigd in Luxemburg.

In het jaarverslag dat begin deze maand verscheen zegt Rakuten over zijn internationale ambities: “Buitenlandse uitbreiding staat op de strategische agenda voor de middellange en lange termijn.” Van haast lijkt geen sprake.

Hoeveel er voor de Duitse overname is betaald, houden de partijen voor zich. Een van de uitstappende investeerders, Seventure Partners, zegt in onderstaand video-interview: “Tradoria heeft zijn omzet in de achttien maanden dat wij er in zitten met een factor vier zien groeien. Ze hebben een strategische prijs betaald”, een multiple van de omzet.

Deel dit bericht

1 Reactie

Piet

>>Rakutentopman Hiroshi Mikitani (foto) zette zijn internationale >>focus extra kracht bij toen hij vorig jaar besloot dat het Engels >>officieel de voertaal werd binnen zijn organisatie

Jammer dat ze alleen vroegen om een Japanse CV toen ze me benaderden of ik niet voor ze wilde werken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond