Deel dit artikel
-

Twist over prijs analoge kabel begint

Tele2 en YouCa en mogelijk T-Mobile en Scarlet willen toegang tot de analoge kabel. UPC en Ziggo zetten de paaltjes om het strijdveld en noemen hun prijs.

Per volgend jaar moet er meer concurrentie op de radio- en televisiekabel komen. Begin dit jaar werd besloten dat kabelbedrijven derde partijen toegang moeten geven tot hun netwerken.

Tele2 was er rap bij om zijn belangstelling voor doorgifte van analoge tv bekend te maken.

In de afgelopen maanden rekenden de kabelaars uit tegen welk tarief derde partijen, zoals Tele2 en YouCa, toegang zouden moeten kunnen krijgen. Ziggo maakte vanochtend bekend dat het 11,05 euro groothandelstarief wil rekenen. Dat is de eigen verkoopprijs minus kosten als marketing (E 0,71), BTW, content (E 1,29) en digitale transmissie (E 0,61).

Welk tarief UPC, het nummer twee kabelbedrijf, aan de Opta voorlegde is niet bekend.

Belanghebbende partijen komen morgenochtend in Den Haag bij toezichthouder Opta bijeen om de tariefstelling toe te lichten en te bevragen.

Behalve Tele2 en youCa schuiven, volgens Het Financieele Dagblad, ook Scarlet en T-Mobiles internetdochter Online bij de gesprekken aan. YouCa gaat volgens de krant uit van een kostprijs van 4 tot 6 euro voor netwerktoegang. De discussies morgen en op 24 september moeten de toezichthouder een beeld geven van wat een realistische groothandelsprijs is.

De woordvoerster van Opta: “Wij stellen uiteindelijk de prijs vast. We hopen in oktober een conceptbesluit te publiceren. Marktpartijen mogen daar op reageren. Hopelijk kunnen we tegen het einde van 2009 een definitief besluit bekend maken”.

Na het definitieve besluit kan een bedrijf als Tele2, maar even zo goed een nieuwe toetreder of een omroepbedrijf, tegen groothandelsprijs toegang kopen tot de analoge kabel voor radio en televisie. Deze partijen, behalve KPN, mogen dan eigen programmering samenstellen, doorgeven en vermarkten.

Deel dit bericht

5 Reacties

warp

PVD,De burgers hebben toendertijd die hele infrastructuur bekostigd !!Lekker die privatisering, kunnen we weer betalen wanneer we een keuze willen maken.(was uiteindelijk "toch" de bedoeling, die meerkeuzes :))

Pedro

11,05 euro zou de eigen verkoopprijs zijn minus kosten als marketing (E 0,71), BTW, content (E 1,29) en digitale transmissie (E 0,61)? Dat opgeteld kom ik tot 13,66 euro, toch betaal ik 16,25 euro per maand. Waar zit dat verschil dan in?

Jordi

Het is wel een commerciele organisatie he?!

Pedro

Waar, maar gezond commercieel gewin zit toch al in de verkoopprijs?

Jan

En nu nog digitale TV…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond