Deel dit artikel
-

Twitter je rijk: ‘influencer marketing’

Acteur Dirk Zeelenberg (Divorce, All Stars) is officieel begonnen met zijn Twitterplatform Spreadthebrand.com. Via dat platform kunnen bedrijven invloedrijke twitteraars tegen betaling berichten laten verspreiden.

Zeelenburg experimenteerde ruim een jaar geleden via zijn eigen bedrijf Lopen Vuur al met het concept. Toen werden vooral bekende Nederlanders benaderd. Iemand met driehonderdduizend volgers kon destijds per tweet makkelijk vijfhonderd euro per tweet verdienen.

Zeelenberg en zijn nieuwe partner Ton van ‘t Noordende (bekend van de accelerator Startbooker) spreken nu over ‘influencer marketing’. Een algoritme bepaalt de sociale mediawaarde (SMW) van de Twitteraar. Dat hoeft overigens niet eens zozeer bereik te zijn, alswel impact.

Twitteraars kunnen zich aanmelden via Spreadthebrand.com, waarna een profiel wordt aangemaakt. De influentials worden vervolgens gerangschikt naar categoriën als sport, mode of muziek. Adverteerders/brands kunnen aangeven welke doelgroep(en) ze willen bereiken. Het profiel blijft het geheim van de smid, sponsors krijgen geen toegang tot die informatie, vertelt Van ’t Noordende. “We zijn erg selectief met de partners die wij kiezen. Partijen die al te zeer willen verkopen, hebben we liever niet. Actiemarketing ligt meer voor de hand. Ook zorgen we ervoor dat de gesponsorde berichten gedoseerd worden. Het is niet de bedoeling dat iemand de hele dag door berichten plaatst.’

Momenteel wordt onderzocht of deze methode ook via Facebook en andere sociale media kanalen kan worden toegepast. Van ’t Noordende zegt dat de belangstelling voor het platform groot is.

Deel dit bericht

3 Reacties

Erik

Is er niemand die kippenvel krijgt van al die berichtenstromen (advertorials, adformatie, gesponserde items in reguliere mediauitingen, gesponserde tweets, gesponserde entries op je timeline, advertenties rondom die gesponserde tweets), waarvan niet is vast te stellen of die betrouwbaar zijn of niet ? Als ik het persoonlijk bekijk zou dat een reden kunnen zijn om me geheel af te keren van die informatiebronnen.

Robert

Helemaal mee eens Erik.
Van dit initiatief denk ik dan weer dat de mensen die hun zakken al vullen omdat ze toevallig BN (en vaak semi BN’er) zijn, nu weer meer krijgen.

Los van de ongeloofwaardigheid die optreedt van alle social media hierdoor.

Joost Klomp

En wat vind Twitter hiervan? Krijgen de ook een percentage?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond