Deel dit artikel
-

Unisys in e-business

In New York ontvouwde Unisys vorige week een nieuwe strategie, toegespitst op e-commerce. Directeur Lawrence Weinbach verklaarde dat Unisys op korte termijn minstens 50% van haar omzet via de Internet-economie zal realiseren. Nu is dat nog 18%.

Unisys schakelt over op e-commerce. Een overweldigende show moest de nieuwe strategie kracht bijzetten. Voor wie het nog niet wist: Internet heeft ingrijpende gevolgen voor de manier waarop we met elkaar communiceren en zakendoen. Het bedrijf lanceerde liefst 60 nieuwe services om bedrijven te ondersteunen bij hun aspiraties succesvol zaken te doen via Internet. Traditionele bedrijven zullen zich transformeren van brick and morter tot click-and-morter, aldus Weinbach, terwijl Internetbedrijven zich ook met traditionele handel zullen inlaten.

De nieuwe strategie moet bedrijven in staat stellen om op de tweede Internetgolf mee te surfen. Die tweede golf zwelt nu aan, zo zei Weinbach, door de mogelijkheid transacties te doen. Vooral dit laatste stelt eisen aan bedrijven. Belangrijkste doel is customer value, de kwaliteit van de service. Fullfilment is daartoe de sleutel, net als snelheid. Transacties stuwen de tweede golf van de Interneteconomie naar grote hoogte, hield Weinbach zijn gehoor voor.

Interessanter dan de wat obligate voorspellingen over de zonnige economische perspectieven van het Internet waren de reeks van 60 nieuwe services voor diverse branches. Van justitie, elektronisch uitgeven en retail tot het bankwezen en de overheid heeft Unisys specieke oplossingen bedacht. Daartoe behoren zowel supply-chain services, reserveringssystemen voor de hotelbranche en vliegtuigmaatschappijen als oplossingen voor belastingadministratie en het afsluiten van verzekeringen.

Bij een van de stands werd gedemonstreerd hoe reizigers tot op de stoel nauwkeurig hun vliegreis kunnen boeken. Bedoeld voor mensen die bijvoorbeeld per se aan het gangpad of juist aan het raam willen zitten.
Aan al deze services ligt een nieuw krachtig server platform ten grondslag: de ES7000. Deze server kan zijn werkcapaciteit en functies aanpassen om op onvoorspelbare veranderingen te reageren. Onverwachte toeloop op een site en een plotseling stijgend aantal transacties worden door deze computer moeiteloos opvangen, aldus Unisys.

Het betreft geen aankondigingen van producten en technologieën die in ontwikkeling zijn, benadrukte Weinbach: 'These systems are up and running.' Weinbach beleefde in New York zijn 'finest hour', na zijn aanstelling twee jaar geleden. In korte tijd saneerde hij de torenhoge schuldenlast en verschafte het bedrijf met een nieuwe reclamecampagne een meer persoonlijke identiteit, verwoord door de slagan: 'We eat, sleep and drink this stuff'.

Om de nieuwe strategie gestalte te geven werd vice-president Barbara Babcock aangesteld als General Manager Electronic Business, een functie die ze sinds begin dit jaar vervult. In een persoonlijk onderhoud vertelde ze dat de nieuwe strategie geleidelijk aan tot stand is gekomen, wat niet weg neemt dat Unisys speciale maatregelen heeft genomen. Babcock: 'Om aan te sluiten bij de ontwikkelingen van de elektronische handel is een flexibele organisatie gecreëerd. We hebben 50 businesscentra opgezet voor de ontwikkeling van nieuwe producten en services. Deze centra staan onderling met elkaar in verbinding en wisselen hun gegevens uit. Dit bracht als vanzelf een andere werkwijze met zich mee. We werken nu in teams waarvan de samenstellingen telkens verandert, zodat we in staat zijn gerichte technologische oplossingen aan te dragen.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond