Deel dit artikel
-

Univé biedt makelaarsdiensten

Verzekeraar Univé biedt om online makelaarsdiensten aan via Mijnwoongemak.nl. Dat is opgezet met Huizenpartner.nl die de dienst al aanbood. De bodemtarieven lijken goedgemaakt te moeten worden met afzet van verzekeringen.

Afgelopen weekend begon Mijnwoongemak.nl officieel, zo vernamen klanten van Univé Zuid-Holland met de post. Sinds vandaag werkte de site ook echt.

Mijnwoongemak.nl is een service verlenende dienst van Univé Zuid-Holland UA op het gebied van de particuliere zelf verkoop van woningen. Het is een professioneel en digitaal doe-het-zelf concept maar met volgens de aanbieder zelf de ‘persoonlijke begeleiding, de betrouwbaarheid en service’ die de leden van Univé Zuid-Holland UA gewend zijn.

Ook deze dienst biedt Univé Zuid-Holland UA aan zonder winstoogmerk, zelfs met wat subsidie, en dat vertaalt zich in scherpe tarieven:
Er is een basispakket onderde naam ‘Gemak Pakket’ voor 125 euro voor leden van Univé en 300 euro voor niet-leden. Voor dat bedrag krijgt de verkoper op eerste plaats een eigen website met een eigen domeinnaam. Er zijn honderden domeinen vastgelegd waar een verkoper uit kan kiezen, zoals Fijnhoekhuis.nl, Leukestarterswoning.nl. Aan het domein kan al dan niet een plaatsnaam worden toegevoegd. "We leggen ook nieuwe domeinen vast voor de verkoper indien hij zelf met een domeinnaam komt die nog vrij is", aldus de woordvoerster van Univé.

Het invullen van een standaardformulier inclusief verzending van foto’s leidt tot een standaard website ‘binnen twee werkdagen’. Het is zo eenvoudig gemaakt als bijvoorbeeld verkoop via Marktplaats of Speurders. Vervolgens krijgt de verkoper een bord op het huis met de domeinnaam erop plus een vermelding op een aantal belangrijke huizensites, waaronder Funda. Dit betekent dat de Nederlandse Vereniging van Makelaars toestaat dat deze prijsvechter zich aanbiedt via het eigen kanaal. Funda is tegenwoordig ‘open’.

Univé biedt met Mijnwoongemak.nl vervolgens ook ‘uitgebreide bezoekers en contactstatistieken’. Ook een telefonische helpdesk is in de prijs inbegrepen.

Niet inbegrepen is de taxatie. "We hebben daarvoor een scherpe overeenkomst afgesloten met Hamer Taxaties. Die kan een taxatie op afstand verzorgen voor 68 euro en op locatie voor 195 euro", aldus adjunct-directeur Alex Vreugdenhil van Univé Zuid-Holland. Ook is een ‘officiële taxatie’ mogelijk, maar dan loopt het bedrag op tot 274 euro, en een bouwkundig rapport kost 339 euro.

Het ‘Extra Gemak pakket’ kost een kleine 400 euro voor leden en 600 euro voor niet-leden. Daarvoor krijgt de verkoper extra een kant-en-klaar verkoopcontract, een ‘Open Huis’en ‘Pluspunten’ vermelding en voor 165 euro aan advertenties.

De prijs voor beide pakketten geldt voor drie maanden, elke maand extra kost 35 euro. De prijzen lijken de kosten niet te dekken. "Dat is juist. We leggen er voor leden ongeveer 200 euro per verkoop op toe. At komt uit ons loyaliteitsprogramma", aldus Vreugdenhil.

Dat betekent dat leden die hun huis verkopen dat voordeel krijgen ten koste van leden die hun huis niet verkopen. Vreugdenhil: "Dat is niet zo, want het komt niet uit het ledenkapitaal. In feite is het marketingbudget. We vergroten er de binding met de leden mee." En, geeft hij toe, het is ook een belangrijke opstap naar andere verdiensten.

Zo bemiddelt Univé in hypotheken en verkoopt opstal- en inboedelverzekeringen, benevens uiteraard nog een serie andere verzekeringen. "We bieden dit niet aan als complete makelaarsdienst. Schoenmaker, blijf bij je leest."

Dus Univé betrekt de dienst bij een derde. Dat is Huizenpartner.nl. deze partij heeft het concept al jaren geleden in de markt gezet. Vreugdenhil: "We maken gebruik van hun internetdiensten tegen een vast bedrag per jaar."

Huizenpartner.nl biedt voor iedereen een pakket van 195 euro en een ‘Comfort’-pakket dat gelijk staat aan het ‘Extra gemak’ pakket van Univé voor 500 euro. Daarnaast heeft Huizenpartner.nl nog een ‘no cure no pay’ bod voor 0,78 procent van de verkoopprijs.

Vreugdenhil schat in het eerste jaar, tot de zomer van 2009, zo’n 700 woningverkopen te gaan begeleiden. "Maar met de huidige onzekere markt kun je daar niets met zekerheid over zeggen."

Het wordt druk op de markt voor prijsvechters in de makelaarsmarkt. Drie maanden geleden begon Beetjehulp.nl van Rotero Groep, bekend van Garantiemakelaars. De dienst van Univé en Huizenpartner.nl is aanzienlijk goedkoper.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bas Venema

Weer een initiatief waarbij een 'Financial' en een Makelaar nu zelfs op regionaal niveau een samenwerking aangaan. Hoewel er inmiddels meerdere makelaars (nieuwe stijl) via internet de mogelijkheid bieden om een woning te verkopen, maken slecht weinig marktpartijen gebruik van de strategische (marketing) opties die door verschillende marktpartijen worden geboden. Jammer, hierdoor wordt het wiel opnieuw uitgevonden en gaat er ontwikkelingsbudget verloren. Dit geld had beter gestoken kunnen worden in essentieel voordeel voor de consument om zo de conversie op de site een flinke impuls te geven en daarmee ook de omzet mogelijkheden voor aanvullende dienstverlening. Voor de consument is een dergelijk initiatief alleen maar gunstig want zij kijkt vooral naar direct prijsvoordeel.

Marwin Dekkers

Een leuke reactie van de heer Venema. Ik ben de eigenaar van Huizenpartner.nl en het was j?ist de gedachte van Univ? om met een gevestigde online marktpartij in zee te gaan en geen portaal zelf te ontwikkelen, zoals inderdaad veel gebeurt. Dit leidt tot onnodige versnippering voor de consument en geen vergroting van kwaliteit. Deze samenwerking heeft juist premium kwaliteit tegen zeer vriendelijke prijzen als uitgangspunt. Zodat er voor de consument geen enkel afbreukrisico is om zeker eerst te starten met zelfverkoop van zijn woning, voordat er aan een makelaar wordt gedacht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond