Deel dit artikel
-

UPC begint promotie 3D-televisie

Van een aparte digitale zender is nog geen sprake, maar UPC begint al wel met de promotie van 3D-televisie. Daarin werkt het samen met mediabedrijven.

Eind vorige week verstuurde het kabelbedrijf een uitnodiging aan de pers om 3D-televisie live in werking te zien. Aanstaande zondag kunnen journalisten naar een golfwedstrijd komen kijken, de partij waarin Tiger Woods zijn rentree maakt.

UPC zal door het jaar heen meerdere van dat soort bijeenkomsten houden, in samenwerking met Disney, Sport1 en Samsung. Het bedrijf hoopt daarmee de ziel van de Nederlandse consument te kneden voor 3D-televisie.

Het is nog niet duidelijk of het kabelbedrijf extra abonnementsgeld gaat vragen voor 3D-zenders. De speciale beelden, enkel met een apart brilletje te bekijken, worden uitgezonden in HD. UPC zegt dat zijn mediaboxen en netwerk al gereed zijn om 3D door te geven.

Concurrent Ziggo liet vanochtend zien dat ook zijn netwerk op orde is voor doorgifte van 3D-signalen. Commercieel directeur Marcel Nijhoff: "De techniek hebben wij nu voor elkaar, nu de content nog. Wij doen er alles aan om het komende WK voetbal in 3D te kunnen uitzenden. Als ons dat lukt dan gaan wij er vervolgens voor zorgen dat op verschillende plekken in het land grote groepen mensen naar het voetbal in 3D kunnen kijken. Bovendien verwacht ik dat wij binnen enkele weken de eerste 3D-films kunnen toevoegen aan ons interactieve televisie aanbod".

In Engeland ging afgelopen weekend de eerste 3D-zender live, op het netwerk van Sky.

Zowel in Engeland als in Nederland zijn vooralsnog weinig televisies in omloop die 3D ondersteunen. Sony, Panasonic, Sharp, LG en Samsung brengen in deze periode juist hun eerste generatie toestellen uit.

In de bioscoop draait nu ook een aantal speelfilms in het 3D-formaat, waardoor consumenten al kunnen wennen aan en beginnen te vragen naar deze noviteit. 3D is het volgende verkoopargument van de tv-producenten, na breedbeeld en HD.

UPC heeft 751.000 abonnees voor digitale televisie. Ergens in de komende maanden begint KPN zijn offensief op de tv-markt, onder meer met HD-abonnementen. Daartoe wordt nu de internetsnelheid bij alle DSL-klanten van KPN verhoogd. Het telecombedrijf heeft meer dan 1 miljoen tv-klanten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond