Deel dit artikel
-

‘Veel digitale publicaties dreigen onder het hoge btw-tarief te blijven’

De aangekondigde btw-verlaging voor digitale publicaties van 21 naar 9 procent gaat vrijwel alleen gelden voor digitale kopieën van papieren kranten, boeken en tijdschriften. In tegenstelling tot andere lidstaten houdt Nederland gangbare digitale publicaties zoals nieuwswebsites buiten het verlaagde btw-tarief.

Dat blijkt uit het wetsontwerp van het ministerie van Financiën. De Mediafederatie, waarin vijf brancheorganisatie uit de uitgeefsector zijn verenigd, roept op tot aanpassing van het wetsontwerp. De voorgestelde maatregel blijft de innovatie belemmeren.

In tegenstelling tot andere lidstaten kiest Nederland ervoor om digitale publicaties te toetsen op hun vorm. Omdat een digitale publicatie zoals een nieuwswebsite volgens het ministerie in zijn vorm niet lijkt op een krant die één keer per dag verschijnt, blijft op nieuwswebsites het 21 procent-tarief van toepassing. Andere EU-lidstaten kiezen voor een meer toekomstbestendige oplossing, waardoor bijvoorbeeld nieuwssites wel onder het verlaagde btw-tarief vallen.

Dit voorstel dwarsboomt nog steeds de innovatie, zegt Peter Stadhouders van de Mediafederatie.

De Mediafederatie draagt dan ook een suggestie aan voor een toekomstbestendige oplossing. Kern daarvan is om niet de uiterlijke kenmerken van papieren uitgaven als uitgangspunt te nemen bij het bepalen van het btw-tarief, maar digitale publicaties te beoordelen op hun inhoud en doel.

Het kabinet wil de btw-verlaging voor digitale publicaties op 1 januari 2020 laten ingaan.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond