Deel dit artikel
-

“Veel functies mobieltjes nauwelijks gebruikt “

Mobiele telefoons zjin uitgerust met een overstelpende hoeveelheid functies, maar deze worden nauwelijks gebruikt. Zo heeft 49% nog nooit het internet betreden via de mobiel. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Waleli en TNO onder 500 mobiele bellers.

Dat de mobiele telefoon een onmisbaar hulpmiddel is geworden in het moderne leven laten de volgende cijfers zien uit het onderzoekje:

– 68% heeft zijn/haar mobiele telefoon thuis altijd onder handbereik;
– 35% van de ondervraagden zet hun mobiele telefoon nooit uit;
– Van de personen boven de 45 neemt 84% hun mobiel mee als ze uitgaan, tegen 63% van de jongeren
– 95% van de ondervraagden neemt de mobiele telefoon ALTIJD op.

Ergernissen blijven er niettemin wel. Meer dan de helft van de ondervraagden (52%) vindt hard praten tijdens het bellen zeer hinderlijk. Het niet bereikbaar zijn (9%) en het niet opnemen van de mobiele telefoon (8%) wordt door een klein deel van de ondervraagden als zeer hinderlijk gezien

Internetten, e-mailen, MMS-en zijn allemaal functies die niet of nauwelijks gebruikt worden. Zo heeft 49% internet nooit gebruikt, 57% e-mail nooit gebruikt en 53% MMS nooit gebruikt. Opvallend is ook dat volgens dit onderzoek de klok de meest gebruikte functie is van een mobiele telefoon, meer nog dan het bellen. 58% zegt de klok dagelijks te gebruiken, tegen 52% die zegt dagelijks te bellen.

Waleli is een bedrijf dat zich richt op innovaties rondom de mobiele telefoon, en liet in het onderzoek vragen wat men aan nieuwe functionaliteiten wel en niet zou willen. Een batterij die minder snel opraakt is het belangrijkste verbeterpunt (37%). Op de tweede plaats met 24% komt het op elke plek bereikbaar zijn. 9% van de ondervraagden gaat voor een minder kwetsbaar toestel. Het hebben van meer functies op de telefoon wordt over het algemeen niet belangrijk gevonden. Slechts 3% van de ondervraagden geeft aan dit het belangrijkste verbeterpunt te vinden.


Deel dit bericht

8 Reacties

Eelco Voogd

Dit is een typerend bericht voor deze tijd. Ondernemingen zijn nog steeds bezig met het demonstreren van hun toenemende kennis op het gebied van technologie en innovatie. Het hier aangehaalde onderzoek gebruik ik vaak als voorbeeld om te laten zien dat ondernemingen anders moeten gaan denken. Waardecreatie van producten en diensten zit niet in een opsomming van functionaliteit maar in de toepasbaarheid van het product en de wenselijkheid die de eindgebruiker er aan geeft. Simpele maar zeer doeltreffende producten zoals de Ipod en zelfs de Ipod shuffle laten wederom zien dat men niet 1 device wil met alles erin, maar 1 device wat het meest wenselijk is om dat doel te bereiken. Hoewel al veel genoemd maar niet uitgevoerd is het nu het decennium van echte "user experience" gebaseerd op user centered design. Bedrijven zoals Ziba, Ideo, Innberg en 37Signals weten dat als geen ander. Kwalitatief gebruikersonderzoek laat ook vaak andere wensen zien van eindgebruikers dan een marketing onderzoek wat vraagt aan mensen wat ze zoal allemaal willen van een telefoon. Het is tijd om zorgvuldig te analyseren in gebruikssituaties waar mensen echt behoefte aan hebben. Alle andere facetten van producten en diensten zijn vaak al dik in orde. De historie van manufacturing bouwt daarin zich zorgvuldig op: Na oorlogs begon het met beschikbaarheid en serie productie, daarna kwaliteit (60/70'er jaren), toen kwam service, daarna moest een merk "ge-brand" worden en nu alles perfect is wil de eindgebruiker weer controle en wil een "desirable" product voor het doel waarvoor ze het gebruiken. (Dus geen telefoon met 50 functies)

Peter Schinkels

> Simpele maar zeer doeltreffende producten zoals > de Ipod en zelfs de Ipod shuffle laten wederom > zien dat men niet 1 device wil met alles erin, maar > 1 device wat het meest wenselijk is om dat doel te bereiken. En vervolgens loop je dan met een mp3-speler om je nek, een digitaal fototoestel in je ene broekzak, een mobiele telefoon in je andere broekzak en zolang het geen zomer is en je niet zonder jas rondloopt is er ook nog plaats in je binnenzak voor je PDA om je e-mail te lezen. Dan is het nog maar te hopen dat je een fotocamera met bluetooth hebt zodat je eenvoudig zonder kabels je zojuist geschoten foto's op je PDA kunt zetten om ze te e-mailen. Doe mij maar zo'n enkel device die alles kan, want ik gebruik dus wel zo goed als alle functionaliteiten van m'n smartphone. Heb ik tenminste ook nog een broekzak vrij voor m'n sleutels 😉

Jeffrey Lee

Het verschil zit in de kennis om deze functionaliteiten te gebruiken. Voor technisch aangelegde mensen zijn deze "smartphones" ongelooflijk waardevol, maar helaas is een groot deel van de consumenten dat niet… Als er tegenwoordig alleen maar telefoons met honderden "extra" functies te koop zijn, en je hebt als consument een nieuwe nodig, dan koop je toch zo'n ding. Maakt toch niet uit wat je er allemaal mee kunt doen, als er maar mee gebeld kan worden. Want daarvoor koop je toch een telefoon? De telco's moeten zich meer richten op innovaties naar de behoeften van consumenten, i.p.v. met andere telco's oneindig lang concurreren met technische innovaties en prijs…

Regien

Ik erger me juist aan 'n functie op m'n mobiel die me praktisch opgedrongen wordt: namelijk het automatisch woorden aanvullen tijdens 't sms-en. Voor élk smsje wat ik tik moet ik die functie afzetten. Waarom kan dat niet gewoon één keer en voor altijd? Verder 'n geweldige gsm hoor – Samsung E700- ziet er goed uit, mooie screensavers en ik kan er mee bellen en sms-en. Enige wat ik bij 'n volgende aanschaf extra zou willen hebben is de triband zodat ik 'm ook overseas kan gebruiken in de VS. Dat zijn nuttigere gadgets dan ermee kunnen internetten, want dat kun je veel sneller op 'n pc.

Het Geweten

@ peter schinkels" Heb ik tenminste ook nog een broekzak vrij voor m'n sleutels 😉 "  Hoezo? Maak jij je sloten nog niet open met je smartphone dan? :-) @Jeffrey Lee:Jeefrey, waarom zouden smartphones alleen voor techneuten zijn? Ik gebruik sinds begin dit jaar een Palmone Treo650, en die bevalt uitstekend. Ik gebruikhem als agenda, memorecorder (additionele software aangeschaft), taskmanager, mp3 speler, ik heb er Tom Tom op, en zo zijn er nog vele andere toepassingen…en oh ja…bellen lukt ook best aardig. Een wereldmachine, maar ik ben geen techneut hoor. (NB: ik moet wel eerlijk zeggen dat ik van de camera van dit toestel niet helemaal uit mijn plaat ga. 't Zijn plaatjes uit die ik als fervent fotograaf met digitale spiegelreflex niet acceptabel vind.)

Arnold Cornelis

Dat mensen de extra functionaliteiten zoals internetten, e-mailen en MMSen niet gebruiken ligt in het simpele feit dat het voor veel gebruikers ondoenlijk is. Het is veel te ingewikkeld. Netwerken zijn vaak niet compatible waardoor je nagenoeg geen MMSjes van de ene provider naar een andere kan sturen, toestellen hebben voorgeprogrammeerde instellingen die het moeilijk maken, wapsites zoals Vodafone Live, KPN i-mode, Orange World etc. willen hun klanten binnen hun eigen omgeving houden etc. etc. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom mensen haast (nog) geen gebruik maken van deze interactieve diensten. Laat de telecom industrie zich nou eens keihard inzetten voor 1, open, standaard dan zal op termijn het gebruik aanzienlijk toenemen.

Eric Venema

Internetten op je GSM. Hou nou toch op zeg. In dit land heb je altijd een PC met internet binnen handbereik. Mensen die websites bezoeken met een GSM maken thuis zeker ook nog vuur met twee stenen. Lekker primitief aanklooien terwijl je een veel handiger alternatief in de buurt hebt.

no kia

KPN adverteerde ooit dat je met I-mode textberichten kon versturen die wel 1000 karakters konden herbegen. Ooit uitgerekend hoe lang het duurt vorodat een simpele ziel zo'n bericht bij elkaar geklikt heeft op zo'n pietepeuterig scherm.  Nee, ieder toepassing waarbij je veelvuldig gebruik moet maken van de tien nummertoetsen is gedoemd te falen. Immers tegen de tijd dat je utgedokterd hebt hoe een en ander moet zijn, is het momentum voor actie al voorbij. Tot slot: de naam van de marktleider zegt al dat het niets wordt met al die diensten op een telefoon: NO-kia

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond