Deel dit artikel
-

Veelkijker is vaak veelsurfer

Een studie van online marktonderzoeksbureau Cyber Dialogue wijst uit dat frequente tv-kijkers ook vaak frequente internetgebruikers zijn, die zoeken naar informatie over televisie-uitzendingen. Een perfecte doelgroep voor televisienetwerken en kabelbedrijven.

Voor de studie van het New Yorkse Cyber Dialogue werden in juli 2.000 volwassen personen ondervraagd, van wie de helft internetgebruiker was. Laatstgenoemde groep hing 14,4 uur per week voor de televisie, terwijl de niet-internetters 15,5 uur per week keken.

De bevindingen in het rapport van CDCEP sluiten voor een gedeelte aan bij eerdere conclusies. Volgens een onderzoek van Nielsen Media Research kijkt de gemiddelde websurfer 13 procent minder naar de televisie, dan iemand die niet is aangesloten op Internet.

Bij de 'heavy users' is er echter een verschil waarneembaar. Websurfers die wekelijks meer dan 10 uur tv kijken, zijn vaker op Internet te vinden dan anderen – 9,2 uur tegen 8,2 uur per week). De 19 miljoen televisiefreaks in de VS kijken gemiddeld 17,5 uur per week naar de treurbuis, maar zijn ook 11,9 uur per week online.

De zeer frequente tv-kijkers en websurfers zijn meestal iets jonger dan de gemiddelde internetter, namelijk tussen de 18 en 29 jaar. Een hoog percentage is getrouwd (60%) en bijna de helft heeft jonge kinderen (47%). Deze 'heavy users' horen vaker dan gewone internetters bij een minderheidsgroep. Op internet zoekt 40 procent van de veelkijkers naar informatie over televisieprogrammering, terwijl slechts 2 procent televisiebeelden wil downloaden.

Volgens onderzoeker Peter Clemente gebruiker de veelkijkers Internet omdat ze niet genoeg kunnen krijgen van het medium. Ze kijken ook vaak naar televisie, terwijl ze online zijn. 'Het Web is dus geen vervangend medium, maar een parallel medium. Dat is goed nieuws voor televisienetwerken en kabelbedrijven, die investeren in meervoudige distributieplatformen en convergerende content.'

Mark Hardie, analist bij onderzoeksbureau Forrester, denkt dat omroepen en kabelbedrijven meer kunnen halen uit het web. 'Als streaming video beter zou werken, dan kunnen webcasts en televisie-uitzendingen hechter met elkaar worden verbonden.' Warner Brothers Online speelt al aardig in op deze behoefte met geïntegreerde content voor televisie en Internet. Bij de door hen opgezette community AcmeCity kunnen fans informatie halen over televisieshows.

Commentaar Emerce:
De website van reality-show Big Brother is een goed Nederlands voorbeeld van geslaagde integratie tussen Internet en televisie. Helaas liet de techniek het in het begin nogal eens afweten en is het niet gelukt om de webcasting tegelijk te starten met de televisie-uitzending.

Bronnen:
CyberAtlas
The Industry Standard

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond