Deel dit artikel
-

Veilinghuis passeert tussenhandel

Veilinghouder Van Beusekom bereikt dankzij internet de eindafnemers voor boedels nu direct.

Van Beusekom is een veilinghuis in Baarn dat voornamelijk op de zakelijke markt opereert. Zo’n twaalf jaar geleden leek er een grote toekomst in het verschiet te liggen na de overname door Dovebid. Het grote veilinghuis in Californië wilde een mondiaal net van veilinghuizen opzetten.

Dat mislukte, tenminste wat Nederland betreft. "Dovebid had grootste plannen voor een internationaal netwerk waardoor de veilingen ook veel meer een internationaal karakter zouden krijgen. En ze pakten het ook groots aan. De kosten mochten voor de baat uitgaan, dus we groeiden flink. Maar de omzet hield geen gelijke tred", vertelt Jeroen Kamminga, commerciële chef van Van Beusekom.

Met andere woorden: in 2004 was het welletjes geweest met het Nederlandse avontuur van Dovebid. Het management mocht het bedrijf terugkopen voor een appel en een ei, plus de verplichtingen voor het personeel. Dat was inmiddels wel gekrompen in omvang.

Inmiddels stijgt het weer, zegt Kamminga. Dat is mede het gevolg van steeds meer vroegtijdige taxaties: "Voorheen werd er vooral getaxeerd bij een faillissement, maar banken willen steeds vaker ook bij een kredietaanvraag weten wat de activa waard zijn. Want dat is meestal veel minder dan de aanschafprijs en de afschrijvingen houden niet altijd gelijke tred met de executiewaarde. Ook tussentijds zien we meer taxaties, om zekerheden te beschermen."

Maar de grootste veranderingen bij Van Beusekom hebben zich voltrokken als gevolg van internet. Het liet een veilingapplicatie bouwen bij Enter in Weesp, toen ook nog een softwaremaker en nu meer mediabedrijf.

Kamminga: "Het belangrijkste voor ons was dat het transparantie te weeg zou brengen. Dat is wat je op internet immers moet bieden. Elke deelnemer wil op elk moment volledig op de hoogte van de stand van zaken van een bieding. Alsof ze in een zaal zitten."

Het gaat dan behalve om de prijsvorming ook om de belangstelling van anderen. Echter, het identificeren van deelnemers zodat je weet wie je tegenspelers zijn, zo ver gaat het programma niet.

Maar het is wel aangeslagen. Van de 70 boedelveilingen per jaar zijn er nog een paar ‘zaalveilingen’ en de rest gaat over internet. "Dat komt omdat via internet de veilingen voor de meesten gewoon aantrekkelijker zijn. Ze zijn vaak over 48 uur uitgesmeerd dus is het voor de deelnemers een veel minder zenuwachtige bedoening dan in een zaal."

Daarmee hangt de toename van deelneming van eindgebruikers samen. Bij zaalveilingen waren het vooral ervaren opkopers van de tussenhandel die de dienst uitmaakten. Dat is online niet langer meer het geval. Kamminga: "De tussenhandel is zelfs voor een groot deel uitgeschakeld. Dat is een economisch verhaal: de tussenhandel moet er vaak nog tientallen procenten aan verdienen. Dat kun je wegnemen met een veiling over internet."

Eindgebruikers, niet zelden ook min of meer ‘geprofessionaliseerd’ in het opkopen via veilingen, maken nu de dienst uit bij Van Beusekom. Kamminga "Met machineparken is die belangstelling uiteraard beperkt, maar voor inventarissen of winkelboedels met juwelen, boormachines en televisies groeit de belangstelling snel. Servers hadden we eerst in eigen beheer, maar die staan nu op Schiphol. Er kan snel capaciteit worden bijgeschakeld bij grote belangstelling."

Het veilinghuis heeft al zo’n 35.000 klanten ingeschreven. Die zijn met hun data inclusief mailadressen bekend. Dat is een fraaie basis voor marketing, ofschoon Van Beusekom nog wel netjes op maandagen in een landelijke en een regionale krant adverteert voor de veilingen. Dat is de macht der gewoonte en Kamminga voorziet dat er ook een eind aan gaat komen. "Maar voor specifieke veilingen wil je betrokkenen in de branche of de buurt nog wel even waarschuwen."

De verkopende partij betaalt Van Beusekom voor het regelen van de veiling en kopers betalen 16 procent opslag op de prijs die ze voor een kavel betalen. Dat laatste betekent dat Van Beusekom op een jaarlijkse bruto-omzet van 30 miljoen euro zo’n 5 miljoen euro omzet haalt aan de kant van de verkoop. Daar komen de inkomsten van de curatoren of bedrijven nog bij.

Bron foto: existensist (CC) 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond