Deel dit artikel
-

Veldhuizen met NovaTunes DRM-vrije muziekboetiek

Megawinkels als iTunes en Amazon maken het moeilijker om in specifieke genres nieuwe pareltjes te ontdekken. Dus ontstaan er niches in de markt. In één daarvan dook internetondernemer Hans Veldhuizen. Met een nieuw muziekformaat zonder DRM: Download Pack, of DP.

Tijdens de laatste eDay in september 2007 kondigde hans Velhuizen, bekend als medeoprichter van NedStat en investeringen met Indictis, de geboorte zijn nieuwe kind NovaTunes al enthousiast aan bij kennissen. Het heeft hem in Venice, Californië enkele maanden meer gekost dan hij hoopte, maar nu is de muzieksite officieel live. Met Indictis als grootaandeelhouder, en enkele kleine investeerders. Er is geen venture capital aangetrokken.

Met steun van namen van legendarische muziekmakers als Jackson Browne en ook Graham Nash en Leon Russell begint Veldhuizen zijn ‘boetiek’ met singer-songwriter en het gitaarrock genre.

Het is gebaseerd op het luisteren, kopen en delen-principe. Alle nummers kun je eerst beluisteren, ongelimiteerd. De albums zijn te koop voor prijzen van gemiddeld 7 dollar tot maximaal 9 dollar (6 euro momenteel). Dat werkt als een tierelier.

Vervolgens kun je met andere fans meningen uitwisselen via de ‘community’ die wordt opgebouwd. Dat laatste is het belangrijkste: de basis voor dit ‘online label’. Met een gratis verzamel-cd bij de inschrijving probeert Veldhuizen dus zo snel mogelijk de kritische massa te verwerven voor zijn niche.

Veldhuizen: "Geen miljoenen songs, maar een geselecteerd aanbod van prachtige muziek in een paar genres. We oriënteren ons op de echte muziekliefhebber voor wie het steeds moeilijker wordt om nieuwe muziek te vinden. Want hoe vind je nu uit die miljoenen nummers bij iTunes, Amazon, Last FM en noem ze verder maar op, wat echt en oorspronkelijk is?"

Veldhuizen beperkt zich dus niet tot de rol van distributeur, maar is ook een soort van online producent die de tussenhandel van platenmaatschappijen en winkels het nakijken geeft: een nieuw type muzieklabel. Daar hebben nu 48 artiesten hun naam aan verbonden.

Vanaf 1 maart moet er steeds nieuwe muziek komen om de ‘boetiek’ levendig te houden. Onbekende artiesten zijn welkom, maar moeten wel door de selectie komen, alvorens te worden ‘geplugd’ door Novatunes. Alle artiesten krijgen direct 70 procent van de opbrengst van de verkopen.

Het ‘community-gedeelte’ is nog niet klaar, maar de basis ligt er volgens. Je kunt op ontdekkingsreis, omdat artiesten zelf naar andere artiesten verwijzen, maar ook gebruikers hun aanbevelingen kenbaar kunnen maken. Muziek die je vaker en gemakkelijker wilt beluisteren kun je eenvoudig toevoegen aan je persoonlijke pagina.

Voor het downloaden komt Veldhuizen met een innovatie: de DP (Download Pack) met muziek, foto’s, teksten. Behalve de standaard 192 kb/s MP3- en AAC-bestanden kun je ook kiezen voor 320 kb/s MP3 of AAC, en zelfs WAV-bestanden met de opnamekwaliteit. Zolang je een account hebt, blijft de gekochte muziek in deze formaten beschikbaar in je eigen kluis (‘media locker’), te openen met je wachtwoord. Je dus kunt besluiten om eerst MP3 te proberen voor de speler en later het zware bestand om te branden.

Veldhuizen houdt ervan om te gaan en te pronken met bekende namen. Zo heeft hij Graham Nash in de raad van advies, die ook een goed woordje voor Novatunes doet in de pers met ‘fabulous business model’.

Het model zonder rechtenbescherming en onbeperkt luisteren lijkt een uitnodiging om te parasiteren. Veldhuizen neemt dat niet als uitgangspunt: We geloven sterk dat mensen hun artiest willen ondersteunen door voor hem te betalen, zolang de prijs maar redelijk is en je eenvoudig zonder restricties kunt downloaden.

Veldhuizen, fel: "Ik doe het omdat ik van muziek hou en ik me als internetondernemer erger aan de houding van de grote platenmaatschappijen die niets willen begrijpen van de fantastische mogelijkheden van internet, die de meeste artiesten onderbetalen en muziekliefhebbers als criminelen beschouwen. Enkele uitzonderingen daargelaten."

Veldhuizen pretendeert verstand van kwaliteitsmuziek te hebben: "De grote platenlabels zijn vooral op zoek naar ‘idols’. Wij zoeken naar de nieuwe Dylan en de nieuwe Neil Young, mensen die echt kunnen spelen."

Zijn dit de gaten die iTunes, Amazon, LastFM, iMeem etc. laten vallen, en krijg je je favoriete platenverkoper van vroeger weer terug die je altijd tipte? Veldhuizen: "Absoluut. Dat zijn de muziek-supermarkten. Wij willen liever die coole platenzaak zijn waar je op je gemak kunt rondneuzen en aanbevelingen krijgt van echte mensen en niet van algoritmes. NovaTunes zal een bepaalde ‘volwassen’ groep gebruikers aanspreken. We hoeven het niet iedereen naar de zin te maken."

En DP heeft als afkorting ook een pretentie. Veldhuizen zou het aardig vinden na de EP, LP en CD met zijn term ‘DP’ geschiedenis te maken. "Ik hoop dat veel mensen straks zullen zeggen: heb je de nieuwe DP van artiest X al gedownload?"

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond