Deel dit artikel
-

Verbazing over ‘toename’ bereik Telegraaf.nl

De Stichting Internetreclame noteert voor oktober 2008 een bereik van Telegraaf.nl van 38,6 procent, tegen 21,4 procent over september. Concurrent Nu.nl stelt vragen.

De Stir-cijfers over oktober 2008 geven ten opzichte van die van september 2008 een ongekende toename van het bereik van Telegraaf.nl: met maar liefst ruim 80 procent.

Dit geldt voor mannen en vrouwen, zakelijk en voor alle leeftijds- en sociale categorieën, zij het dat de ‘lagere’ sociale klasse ‘B2CD’ een iets grotere toename in bereik toont van omgerekend 82 procent.

In aantallen bezoeken kende Telegraaf.nl
volgens de Stir een toename van 47,5 miljoen over september 2008 tot bijna 64 miljoen over oktober 2008: een stijging met ruim 34,5 procent. Ook dat is fors.

Concurrent Nu.nl, die zelf het bereik zag stijgen van 29,1 procent naar 31,2 procent, verloor in de Stir-cijfers de positie van de website met het beste bereik op slag als gevolg van de stijging van Telegraaf.nl. Met 82,5 miljoen bezoeken in oktober 2008 is Nu.nl volgens de Stir nog wel de meest bezochte nieuwssite.

Nu-uitgever Ilse Media heeft de Stir om opheldering gevraagd, zegt de woordvoerster: "Ilse Media heeft zich ook verbaasd over de extreme stijging van De Telegraaf in de oktober data. We hebben een vraag hierover neergelegd bij de Technische Commissie van Stir en wachten momenteel op antwoord."

Stir-directeur Peter Wiegman was ook zelf hoogst verbaasd over de uitkomsten voor Telegraaf.nl: "Ik heb Nedstat en Intomart beide gevraagd om nog eens heel kritisch naar hun metingen voor ons te kijken en ook onze Technische Commissie heeft de metingen extra onder de loep genomen. We konden geen onregelmatigheden vaststellen, dus zijn we tot publicatie overgegaan."

Ilse Media gaat met deze verklaring vooralsnog niet akkoord, aldus de woordvoerster in tweede instantie: "De grootste schommelingen die wij in het nieuwssegment van de Stir-metingen zien bedragen maximaal 5 tot 6 procent. Ondanks het feit dat de Technische Commissie geen onrechtmatigheden heeft kunnen vinden, blijven wij er bij dat deze stijging nader onderzoek behoeft."

Het woord ‘onrechtmatigheden’ impliceert malversaties, maar Ilse Media bedoelt ‘onregelmatigheden’: afwijkingen in het meten ten opzichte van vorige maanden.

Telegraaf Media Nederland zegt dat het domein Telegraaf.nl niet is uitgebreid van september op oktober 2008. Nog gisteren heeft De Telegraaf wederom een uitgebreide analyse gemaakt, hoewel de uitgever ook vóór publicatie al door de Stir was benaderd en utleg verschafte.

Uitgever online Lara Ankersmit: "We hebben in oktober natuurlijk een aanzienlijk toename gezien van het bereik van DFT.nl [Financiële Telegraaf, red] vanwege de kredietcrisis. Ook entertainment met Privé deed het wederom een stuk beter dan vorige maand. Maar dit verklaart bij ons het verschil niet."

Ankersmit stelt wel vast dat de eigen cijfers van Telegraaf Media Nederland al veel langer afwijken van die van Stir, tot september in negatieve zin: "Wij hebben vanaf de introductie van ons nieuwe meetsysteem vorig jaar voortdurende toename van het bereik genoteerd, met misschien wel 30 procent in uniek bezoek. Maar bij Stir was het een procentje erbij en soms er weer af."

Maar, zo geeft Ankersmit toe, de positieve afwijking van oktober 2008, is exorbitant in vergelijking met de eigen cijfers. Details wil ze niet geven, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen: "Wij hebben hier ook vraagtekens bij gezet. Dit is niet te verklaren…"

Deel dit bericht

9 Reacties

Rick

Ieder STIR lid weet aan de hand van z'n eigen analytics dat de absolute STIR cijfers vaak dramatisch afwijken van de eigen cijfers, maar ging er tot nu toe maar vanuit dat in ieder geval de verhoudingen en de bereikscijfers enigzins klopten, zodat de circlejerk tussen mediaplanners en grote exploitanten ongestoord kon doorgaan. Niet dat STIR niet z'n best doet, maar dit is zo'n bewerkelijke materie dat er eigenlijk alleen maar betrouwbare cijfers zouden kunnen komen als een onafhankelijke derde partij dezelfde sites ook meet. Dan kunnen afwijkingen tenminste objectief geconstateerd worden, en STIR verder geperfectioneerd.

Soufi

Is er voor de Telegraaf iets te zien aan het gemiddeld aantal bezochte pagina's per unieke bezoeker? Je zou verwachten dat dit wel aanzienlijk lager zou moeten zijn. Bij een sterke stijging in uniek bereik heb je veel incidentele bezoekers gehad, die in de regel maar hooguit enkele pagina's bekijken. Is de enorme stijging in oktober van bijv. goudengids en ncrv wel logisch te verklaren? Lijkt me namelijk sterk dat bij een onregelmatigheid alleen de Telegraaf daar het effect van zou zien/merken.

Stefan

Als je telegraaf.nl in Alexa kijkt zie je dus dat ze stijgen maar echt niet zo onwijs veel. Niet dat Alexa de waarheid aangeeft, maar het geeft wel enige richting aan. Misschien gestegen door samenwerking met bijvoorbeeld GeenStijl die wellicht vaak bij een artikel linken naar een Telegraaf bericht?

Ivo

Op marketingfacts.nl hebben inmiddels mensen van de Telegraaf zich gemengd in de discussie.  http://www.marketingfacts.nl/berichten/20081204_telegraaf_nummer_3_site_van_nederland/  

Martijn

Meten op internet gecombineerd met publiceren is nog echt een cowboymarkt. Sjoemelen met codes… want de kosten om mee te mogen doen in dit spelletjes zijn wel erg hoog. Waar is de forensische accountant wanneer je hem nodig hebt?  STIR zijn boeven.

Arno Meijerink(IM Lounge)

Het is onbegrijpelijk dat er mediaplanners zijn die 'varen' op de cijfers uit de STIR. Zeker als deze zo veel afwijken van de cijfers van publishers zelf. Ongetfijeld laten de Admanagement systemen weer andere cijfers zien en krijgen de adverteerders alleen die cijfers te zien. Dat een netwerk een potentie aan bereik heeft doet er dan helemaal niet meer toe.Gelukkig bestaan er ook media bureaus 😉 die niet varen op bereik, maar op het echt in contact komen met een interessant publiek, pasend bij de doelstelling van de campagne of langetermijn van de klant.

Kees van der Hoeven

Daar krijgen straks een paar mensen een mooie kerstbonus.De mensen trappen eerder in een grote leugen dan in een kleine en cijfers kunnen niet liegen, maar leugenaars kunnen wel cijferen.

Peter W

Afgelopen week is op diverse plekken een discussie ontstaan over de juistheid van bepaalde STIR-cijfers in de maand oktober 2008 en dan specifiek het bereik van telegraaf.nl. Naar aanleiding van die discussies en de eerder geuite twijfel heeft het STIR-bestuur vanochtend overleg gevoerd met haar technische providers Intomart GfK en Nedstat . Hieruit is naar voren gekomen dat er technisch toch onvolkomenheden zitten in het domein van telegraaf.nl. Dat betekent dat eerdere vermoedens van STIR worden bevestigd. STIR heeft daarom besloten de dataset van oktober 2008 terug te halen uit de markt. In overleg met de technische providers wordt op korte termijn een nieuwe dataset geproduceerd en uitgeleverd, zonder het domein van telegraaf.nl.STIR betreurt de gang van zaken ten zeerste en heeft de uitleveringsprocedure van de data verder aangescherpt. Peter Wiegman van STIR: "In de toekomst zullen we bij twijfel of grote afwijkingen de uitlevering van de data tegenhouden. Ook al is dat tegen het advies van de technische providers in. Dat is nu niet gebeurd. Ook zullen we scherper toezien op de juistheid van de codering van de websites. STIR orienteert zich op dit moment op een grootschalige audit op het bereiksonderzoek. De prioriteit van die audit is door deze case verhoogd." 

Peter W

Uit de binnengekomen reacties op de verklaring van STIR naar aanleiding van de gecorrigeerde oktoberdata is gebleken dat de suggestie is gewekt dat er eventueel opzet in het spel zou kunnen aan de kant van telegraaf.nl. STIR hecht er waarde om deze suggestie per direct tegen te spreken. De geconstateerde onvolkomenheden waren nagenoeg bekend aan de kant van STIR, maar waren in dit specifieke geval blijkbaar lastiger te achterhalen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond