Deel dit artikel
-

‘Wat is het verdienmodel van social media bij tv?’

Op televisie begint The Voice of Holland pas over een kleine drie weken, maar online is de hashtag #tvoh op Twitter al continu bemand. Social media beginnen een andere rol te spelen bij tv, maar het is de vraag hoe de producenten er geld mee kunnen verdienen.

De nieuwe site van The Voice of Holland ging gisteren online. Daarmee geeft RTL een eerste blik op hoe het social media gaat inzetten bij de tweede reeks van het succesvolle tv-programma waarbij wordt gezocht naar nieuw zangtalent.

Natuurlijk zal er worden verwezen naar het Twitteraccount met 35.000 volgers en de Facebookpagina met 65.000 fans. Maar RTL probeert het gat tussen het eerste en tweede scherm nog verder te verkleinen. Twee nieuw aangesteld ‘v-reporters’ moeten met camera en smartphone in de hand de tv en social media dichter bij elkaar brengen.

Maar ook de kijker zelf laat zich niet onbetuigd. Op Twitter blijkt dat de hashtag #tvoh nu al meerdere malen per uur wordt aangehaald door kijkers om het programma op de radar van hun vrienden en bekenden te brengen. RTL heeft niets hoeven doen om de bewustwording voor het programma te stimuleren.

In de mediasector volgt men nauwlettend de activiteiten met socialmedia van The Voice. Er bestaat immers geen blauwdruk voor hoe online en offline media met elkaar moeten worden vervlochten. Iedere poging daartoe kan zomaar de succesformule blijken.

Steven Jongeneel heeft met zijn Social Embassy goed zicht op hoe bedrijven en mediaorganisaties de nieuwe digitale kanalen inzetten. “Zenders geven social media tegenwoordig voorrang om een tv-format top of mind te krijgen voor de uitzending, seeding, en daarna te houden. Bij The Voice of Holland hoeven ze social media eigenlijk niet meer in te zetten om verkeer aan te jagen. Dat gaat vanzelf. Die kanalen moeten nu een andere rol krijgen.” Op de vraag naar welke rol die kanalen moeten gaan spelen, heeft Jongeneel geen antwoord.

“Het grootste probleem van social media is het verdienmodel. Een programma kan op social media een hit zijn, maar op tv niet. Kijk bijvoorbeeld naar Secret Story van SBS. Reclame wordt nog afgerekend in GRP’s en de toegevoegde waarde van social media kan niet worden meegerekend. Dat besef is er.” Maar een antwoord op de vraag hoe het anders moet niet.

De nieuwe site van The Voice of Holland is voor RTL gerealiseerd met Talpa Digital en Clockwork. Vodafone is ook dit jaar sponsor van de talentenjacht.

Deel dit bericht

6 Reacties

Rebecca Rijnders

En laten we de ruim 90.000 leden op Hyves niet vergeten 🙂 http://thevoiceofholland.hyves.nl/leden/

Jeroen Bos

Is dit niet de bekende middel en doel discussie? Volgens mij is VOH het doel en social media er omheen een middel om het merk VOH te promoten, danwel te versterken. Moet social media op zich dan ook een verdienmodel hebben als het hiervoor wordt ingezet of maakt het een integraal onderdeel uit van de totale campagne?

Tessa Smits

@Jeroen helemaal mee eens, social media kun je gebruiken om de community te activeren/versterken en daarmee het programma bereik en beleving te verbeteren het is dus indirect verdienen!

koningwoning

Het is duidelijk dat de maker van dit stuk / Social Embassy de case van TVOH niet (goed) kent.
Je kunt weldegelijk kapitaliseren op Social als je een logische link met TV hebt en er op TV een duidelijke link zit met een sponsor.

MAAR – daar hoort wel de kanttekening bij te zitten dat het PROGRAMMA niet hoeft te kapitaliseren op social gebruik. Het programma moet a) zo veel mogelijk mensen trekken en b) mensen zo veel mogelijk in de ervaring van het programma trekken. Social media kan hierbij helpen.
Om het compleet los te trekken is hetzelfde als een nieuwsredactie lostrekken van het RTL nieuws…….

Rudi

@ Eric koning woning weet je al dat mensen 3 x minder clicken op een tinyurl dan een normale url 🙂

Igor

Denk dat we TV 2.0 iets breder moeten zien dan social TV.

A. Het Talpa model waarbij een global format in land licenties worden verkocht (TVOH)
B. Het TV 2.0 model van RTL waarbij men verschillende revenue streams claimed, breder dan advertenties (JV met Sizz, Pepper Dating, VanVoordeel, licensing, web video inkomsten, VoD en meer)

Mooi stukje hier met Bert Habets, CEO RTL
http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/rtl-agressieve-uitrol-betaalde-content/

Cheers

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond