Deel dit artikel
-

Verdubbeling mobiele advertentie-impressies Android

De mobiele advertentie-impressies van Android-toestellen maken een voorspelbare sterke groei door. Het mobiele advertentienetwerk AdMob telde in december meer dan 1 miljard impressies van mobiele telefoons die op het besturingssysteem van Google draaien.

Met dit aantal, 1 miljard, is er een sprake van een groei van 97 procent, wanneer er wordt gekeken naar de maanden oktober tot en met december, een verdubbeling van het aantal impressies. De Motorola Droid gaat voorop in dit geval. Van alle Android-toestellen genereerde dit exemplaar 30 procent van de aanvragen in december.

Met meer aanbod, naast HTC spelen nu ook Motorola en Samsung mee op de Android-markt, is de groei te verwachten. Ook de verschillende Android-toestellen die op de markt zijn, onderschrijven deze ontwikkeling. HTC was in oktober nog verantwoordelijk voor 98 procent van de advertentie-impressies vanaf Android-toestellen, in de laatste maand van vorig jaar was dit 56 procent. Bij de Android-apparaten namen Motorola-toestellen in december 39 procent van de impressies voor hun rekening en bij Samsung was dit 3 procent.

Het aandeel van Android-verkeer in het AdMob-netwerk was in September nog 17 procent. De lancering van de HTC Magic zorgde toen voor de groei van dit aandeel. De HTC Dream (G1) was toen de nummer 3 voor het verkeer. Waarbij het vanzelfsprekend de iPhone en de iPod touch nog voor zich moest dulden. Het meeste verkeer in het netwerk van AdMob komt vanuit applicaties. Begin vorig jaar gaf AdMob de SDK voor Android vrij.

AdMob is vroeg ingesprongen op display advertenties binnen mobiele applicaties voor verschillende platforms als de iPhone en Android. Dat AdMob nu naar buiten komt met de rooskleurige Android-cijfers, komt niet uit de lucht vallen. Eind vorig jaar nam Google nog het grote mobiele advertentienetwerk over. De op twee na grootste acquisitie van de zoekmachinegigant, moet Google een opening geven om de mobiele advertentiemarkt verder te bestormen.

IPhone-gebruikers, zo bleek eerder uit een onderzoek van AdMob, zijn nog steeds meer geneigd om betaalde applicaties te downloaden, in tegenstelling tot de Android-bellers. De meeste grote merken en ontwikkelaars kiezen nog steeds liever voor de iPhone-applicatie en pas in tweede instantie voor een Android-app. Het iPhone-platform heeft nog steeds een groter bereik, maar de belangstelling voor Android is stijgende.

Bron foto: modenadude (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Ad Vernoot

weet de redacteur ook of er ook daadwerkelijk doorgeklikt wordt, of blijft het bij impressies?

Jannemiek - Emerce

@Ad, AdMob heeft het over requests en impressies, dus de getoonde advertenties. Helaas geven ze niet vrij of er ook doorgeklikt word'. Maar het schetst een interessant beeld, de Motorola Droid genereert bij AdMob een derde van de Android-requests, een paar maanden na de lancering.  Het is misschien een klein deel van de ?mobiele koek?, maar het is wel boeiend om de ontwikkeling hierbinnen te zien.

Peter Evers

Je hoeft niet per se door te klikken, een deel van de banner, zelfs op mobiel, is ook awareness.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond