Deel dit artikel
-

Verlies mobiele marketeer Velti: 156 miljoen dollar

De internationale mobiele marketingspecialist Velti schrijft een verlies van 156 miljoen over het eerste kwartaal. Een eenmalige afschrijving op goodwill is daar debet aan, evenals de strategische heroriëntatie die het bedrijf doorloopt.

Dat blijkt uit de net gepubliceerde financiële cijfers over de eerste maanden van het jaar. Het van oorsprong Griekse Velti noteert een omzet van 41 miljoen dollar, waarvan tweederde in Europa en Amerika werden gerealiseerd. Voor het lopende kwartaal wordt een vergelijkbare omzet verwacht.

Voor de rest van het jaar durft de leiding geen voorspellingen te doen. Het is niet helder hoe klanten zullen reageren op de koerscorrectie die wordt uitgevoerd. Tot vorig jaar deed het bedrijf kleine en grote opdrachten door elkaar heen en verschafte voorfinanciering en investeerde mee in projecten van klanten waar de uitkomst niet duidelijk van was. Aan die praktijk is een einde gemaakt. Er worden enkel nog grote klanten bediend met langlopende contracten.

De eerste signalen lijken aan te geven dat de nieuwe koers effect kan sorteren. Verscheidene grote bedrijven schakelden de marketingspecialisten in op campagnes op te tuigen en uit te voeren. American Express, Ford and AT&T, Panasonic, Vodafone, Orange, Claro en Coca Cola sloten elk miljoenencontracten.

De omzet uit komt voor driekwart uit mobiele marketing en een kwart uit advertising. Die laatste tak kan in de komende kwartalen groeien nu het bedrijf sinds enkele weken een eigen mobiele reclamenetwerk exploiteert.

Het bedrijfsresultaat was achttien miljoen dollar negatief.

Afgelopen maanden werd twintig procent van het personeel ontslagen.

Velti heeft sinds september 2012 een kantoor in Amsterdam.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond