Deel dit artikel
-

Via ArtistShare.net gefinancierde muziek wint Grammy

De jazz-componiste Maria Schneider heeft een Grammy Award gewonnen voor een album dat tot stand kwam via ArtistShare.net. Deze muziekdienst biedt artiesten de mogelijkheid om nieuwe projecten door fans te laten financieren, waarna ArtistShare.net zorgt voor de online verkoop van het 'op bestelling' gemaakte werkstuk.

Het winnen van de Grammy, de meest prestigieuze muziekprijs in de Verenigde Staten, betekent een opsteker voor ArtistShare.net. De muziekdienst ging vorig jaar van start en wil een nieuw bedrijfsmodel hanteren voor de muziekindustrie. Het aantal muzikanten dat zich heeft aangesloten is nog beperkt, maar telt naast de Grammy-winnares Schneider wel een van de beroemdste jazz-gitaristen, Jim Hall.

“Onze filosofie is simpel. In het digitale tijdperk is het traditionele product dermate in waarde gedevalueerd dat alleen de artiesten zelf – oftewel hun creatieve proces – niet meer gestolen of gekopieerd kunnen worden. Bij ArtistShare is het creatieve proces het ‘product’”, zo luidt de beginselverklaring die de muziekdienst op de eigen site heeft geplaatst.

Het idee is dat artiesten zich vooraf door hun fans laten betalen voor het maken van een nieuw werkstuk. Volgens ArtistShare zorgt dit ervoor dat artiesten de middelen hebben om hun werk te doen, en dat ze tevens in staat zijn om de band met hun fans te verstevigen. Het concept is niet nieuw, de Britse band Marillion past het model al langer toe via de eigen site Marillion.com. Maar ook lang voor de opkomst van het digitale tijdperk werkte de ‘muziekindustrie’ al op deze manier. Fans bij de kerk, het koningshuis of (later) de gegoede burgerij bestelden bij Bach, Beethoven en Stravinsky.

Negenduizend liefhebbers tekenden via ArtistShare in op het album ‘Concert in the Garden’ van Maria Schneider. Ze liet tienduizend exemplaren maken, waarvan er duizend gereserveerd werden voor verkoop via de site van ArtistShare werden verkocht. Het album is daarmee niet alleen online tot stand gekomen, maar ook volledig online verkocht. Volgens ArtistShare is het nog niet eerder voorgekomen dat een album dat alleen via internet is verkocht ook een Grammy won.

“Het album heeft 87 duizend dollar gekost”, aldus Scheider tegenover persbureau Reuters. “ Ik heb mijn geld al terugverdiend. Ik hoef de opbrengst ook niet te delen met de distributeur, de platenwinkel en de platenmaatschappij. Het model werkt erg goed voor mij.” ArtistShare was niet direct bereikbaar om uit te leggen hoe het zelf geld verdient aan deze manier van muziekdistributie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond